Gå til innhold

Hva skal jeg bli?


Lovinda

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en jente på 14 år, som trodde jeg hadde fremtiden klar for meg...Jeg har i en veldig lang periode intressert meg i økonomi. Mitt yrke om ca. 10 år ville da bli mekler, eller eiendomsmekler da...

 

Jeg er kjempe usikker på om jeg skal velge det allikevel. Jeg vil bli lege! Aller helst tannlege. Men, jeg er liksom oppvokst i en familie der alle er ingenører eller doctorer. Jeg har selv bestemt at jeg ikke vil bli noe dersom jeg blir presset, så jeg tenkte faktisk på å IKKE bli lege for da tror alle at jeg har blitt presset til det, men det er jeg jo ikke. JEg har veldig lyst til å bli noe STORT, ikke lærer, kanskje professor! DEt er slik jeg tenker om framtiden min, men jeg syntes detr er viktig at man skal trives med det man gjør... Derfor har jeg en tanlke i bakhodet som sier at jeg burde jjobbe innenfor økonomi, men jeg vet ikke...jeg er så usikker...kan noen hjelpe meg med noen ord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå allmennfag (studiespesialiserende) på videregående. Jobb hardt på skolen, og velg realfag. Da har du alle dørene åpne, og kan tenke enda et par år :)

 

Helt enig! Jeg gjorde det samme for å holde alle dører åpne. Tok allmennfag på videregående med fordypning i alle realfag for å slenge på noen ekstrapoeng. Kan bli en hard løype, men med gode karakterer + realfag ligger man svært godt an og kan velge og vrake i det meste..

 

"Jeg har selv bestemt at jeg ikke vil bli noe dersom jeg blir presset, så jeg tenkte faktisk på å IKKE bli lege for da tror alle at jeg har blitt presset til det, men det er jeg jo ikke." Om noen mener du har blitt presset til å bli lege kan være det samme. Så lenge DU føler at legeyrket er riktig for deg velger du dette yrket. I dette tilfellet syns hvertfall jeg at du bør sette egne interesser foran andres meninger.

Endret av gullfisk18
Lenke til kommentar

Det er virkelig ikke noe du burde tenke på i en alder av 14 år. Det første du kan begynne å skille ut er om du vil ta yrkes eller allmen utdanning. Da det virker som at du har en klar mening om hva du vil av de to, synes jeg heller du skal bruke de tre årene på videregående til å tenke ut en videre plan. Husk, du er bare 14 år så ting og synspunkter kan forandre seg.

 

 

Vil du ha solid lønning, med mye fri ? Eller vil du ha en fast rytme, med en akseptabel inntekt?

 

Jeg ser ikke helt logikken i denne settningen ? Burde kanskje forandres til "Akseptabel lønning, med mye fri ? Eller solid lønning, med mye jobb"

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hei

 

Jeg er en jente på 14 år, som trodde jeg hadde fremtiden klar for meg...Jeg har i en veldig lang periode intressert meg i økonomi. Mitt yrke om ca. 10 år ville da bli mekler, eller eiendomsmekler da...

 

JEg har veldig lyst til å bli noe STORT,

 

Gratulerer! Morsomt med unge mennesker som tør ordlegge drømmene sine. Jeg kan så gjerne skrive noen ord men først trenger jeg å vite hva du legger i det å bli noe "stort". Vil du bli noe stort i egne øyne eller i andres? Jeg tipper at hvis du går for pengene så er det slett ikke noen snarvei for å bli oppfattet sm "stor", annet enn i egne øyne.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...