Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pakke opp 4.5 gb dvd tar 20 min!


Anbefalte innlegg

Det tar 20 min aa pakke opp en DvD film paa 4.5gb. CPU bruken er mellom 10-15% og det ser ikke ut til at det brukes noe RAM i det hele tatt under oppakkingen av filmene. Den eneste flaskehalsen jeg da kan tenke meg er at harddisken ikke klarer aa skrive raskt nok. Harddisken er en 500gb disk fra i fjor, 7200rpm, 16mb cache. 4.5gb / 20 min, betyr at harddisken ikke klarer aa skrive informasjon raskere enn 90 MB / min til disken, noe som virker meget rart. uTorrent kjoerer paa samme disk, ellers er ingen programmer aktive mens jeg pakker opp DvDer. Mens jeg tittet paa dvd i VLC i gaar lastet uTorrent ned neste film paa listen med 5 MB/s, dette fikk filmen til aa hakke.

 

Riktignok lenge siden jeg pakket opp saa store filmer, men jeg er nesten helt sikker paa at det ikke tok like lang tid forrige gang. Er dette normalt? Hvis ikke, hva kan vaere galt?

 

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det en ekstern harddisk? så råder jeg deg til å ikke kjøre utorrent på den. Er det en harddisk som er inni PCen skal det gå helt fint.

 

når det gjelder fil overføringen, er det en ekstern harddisk, kan det være at du ikke har USB2 i PCen, mens hardisken kjører USB2 osv... Men trenger å vite om det er en ekstern harddisk eller ikke egentlig... :)

Lenke til kommentar
er det en ekstern harddisk? så råder jeg deg til å ikke kjøre utorrent på den. Er det en harddisk som er inni PCen skal det gå helt fint.

 

når det gjelder fil overføringen, er det en ekstern harddisk, kan det være at du ikke har USB2 i PCen, mens hardisken kjører USB2 osv... Men trenger å vite om det er en ekstern harddisk eller ikke egentlig... :)

 

Beklager, burde nevnt at den er en 'intern' harddisk, grensesnittet er S-ATA II.

Lenke til kommentar

Ser at du har overklokket CPUen din. Har du prøvd å sette den til normal hastighet og se hva som skjer da?

Har opplevd at jeg hadde store problemer med .zip og .rar arkiver da jeg hadde overklokket min CPU for noen år tilbake.... er jo verdt forsøket.

 

Ellers har jeg opplevd problemer med Asus P5K P35 hovedkort og treg overføring med SATA II disker, men du har ikke et slikt hovedkort.

Lenke til kommentar
Ser at du har overklokket CPUen din. Har du prøvd å sette den til normal hastighet og se hva som skjer da?

Har opplevd at jeg hadde store problemer med .zip og .rar arkiver da jeg hadde overklokket min CPU for noen år tilbake.... er jo verdt forsøket.

 

Ellers har jeg opplevd problemer med Asus P5K P35 hovedkort og treg overføring med SATA II disker, men du har ikke et slikt hovedkort.

 

Kjoerer stock hastighet naa og det gaar like tregt. Proevde ogsaa aa skru av uTorrent uten at det hadde noen merkbar effekt. XP sitter paa samme disk (men en annen partisjon), men det skulle vel ikke ha noe aa si.

Lenke til kommentar
Har hatt nøyaktig samme problem, og da var det harddisken som sang på siste vers.

 

Har du to fysiskt forskjellige harddisker prøv å pakke ut til en annen harddisk.

 

Proevde aa kopiere en .iso paa 5gb, det tar ogsaa 20 min. Om jeg pakker ut fra denne disken og til en annen tar det ogsaa 20 min. Proevde aa kopiere filer paa en annen disk og det gaar ca 20 ganger saa raskt.

 

Hvordan kan jeg finne ut om denne disken er i ferd med aa doe?

Lenke til kommentar
Har hatt nøyaktig samme problem, og da var det harddisken som sang på siste vers.

 

Har du to fysiskt forskjellige harddisker prøv å pakke ut til en annen harddisk.

 

Proevde aa kopiere en .iso paa 5gb, det tar ogsaa 20 min. Om jeg pakker ut fra denne disken og til en annen tar det ogsaa 20 min. Proevde aa kopiere filer paa en annen disk og det gaar ca 20 ganger saa raskt.

 

Hvordan kan jeg finne ut om denne disken er i ferd med aa doe?

 

Vel, først av alt så prøver du UTEN at utorrent står på i bakgrunnen. Om du har et par aktive torrents i gang så vil det spise opp diskens kapasitet (altså i form av ytelse) veldig raskt. Deter fullt mulig at dette fenomenet er rent pga. at utorrent står på samtidig, men det er jo enkelt å teste.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Du får teste ytlesen på disken og om det er feil.

Hd Tune

 

Evga nforce 680i. Spiser RAM som om det var godteri

Tatt opp dette mange ganger.

Du har vel testet med memtest86+ 2.01,viss ikke gjør du det.

memtest86+ brukes til og finner korrekt spenning,dette er speiselt viktig på 680i som har en senetiv minne kontroller.

Lenke til kommentar

Testet uten uTorrent uten at det gjorde noen forskjell, nevnte det et par poster over.

 

HD Tune gir:

 

read: Min 48 MB/s. Max 80.5 MB/s.

write fungerer ikke fordi disken er delt opp i to partisjoner.

Health status er OK.

Quick Error Scan finner ingen problemer.

Fikk testet write speed under 'File Benchmark' og det er oppe i 80 MB/s, etterhvert.

Lenke til kommentar
Du har ikke ett Asus P5K hovedkort vel?

 

Evga nforce 680i. Spiser RAM som om det var godteri, men har ikke hoert om noen problemer med harddisker.

 

Kun på ca 2,1-2,2 volt eller over. På mer normale spenninger så skal det ikke være noe problem, men ved høy spenning så er det et kjennt problem ja, jo høyere spenning jo større sjans for at brikkene kan ta kvelden. Høy spenning er jo alltid en risiko uansett chipset, men på 680i er det altså en del værre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...