Gå til innhold

Nikon D300 og innstillinger/bildekontroll


Anbefalte innlegg

Det er etterhvert mange som har kjøpt seg D300 og det jeg ønsker er å høre litt fra dere hvilke innstillinger dere synes funger best for optimalt bilde rett fra kamera. Jeg skyter i RAW + JPG Normal, så jeg kan i ettertid få ut hva jeg vil på RAW fila, men hadde vært morro å høre litt fra andre hva de foretrekker av innstillinger. Både bildekontroll og innstilling av AF og eksponering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innstillinger og smak - jaja - her går ikke det nødvendigvis hånd i hånd.

Tok noen "fine" dagslysbilder her om dagen på ISO 2500 - innstillingene fra forrige kveld.

 

Så hvis jeg sier at jeg bruker standardinnstillinger, så stemmer nok det av og til :innocent: - og en dag vil nok mine innstillinger klaffe.

Bruker kun RAW, men konverterer de som er verdt det.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål

Når du tar bilder av mennesker, feks unger som sitter og leker, hvilken innstilling kjører dere på da.

Tenker da på fokusinnstillinger. Enkelbilde S, eller kontinuerlig C.

Og bruker dere "enkeltpunkt" eller "dynamiskfelt" osv. Blir ikke helt klok på dette her.

Lenke til kommentar

For barn liker jeg å bruke AF-C, siden de er så uberegnelige. Når barna er rimelig statiske holder jeg meg til enkeltpunkt og velger punkt ut ifra komposisjon.

 

Jeg er ikke helt kjent med AF-modusene på D300 (det er ett modus mindre på D300 enn D200, men jeg husker ikke hvilket som er borte), men på D200 bruker jeg dynamisk gruppe dersom det er mye hurtig og uberegnelig bevegelse. Igjen velger jeg gruppe ut i fra ønsket komposisjon.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Det er etterhvert mange som har kjøpt seg D300 og det jeg ønsker er å høre litt fra dere hvilke innstillinger dere synes funger best for optimalt bilde rett fra kamera. Jeg skyter i RAW + JPG Normal, så jeg kan i ettertid få ut hva jeg vil på RAW fila, men hadde vært morro å høre litt fra andre hva de foretrekker av innstillinger. Både bildekontroll og innstilling av AF og eksponering.

Last ned Excel arket i denne linken så kan du se hva mange andre brukere velger for forskjellige situasjoner:

http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...13811&page=

 

Jeg bruker selv RAW men har utstyrt konas D70 med en egen kurve som gjør at jpg bildene normalt ikke trenger etterbehandling.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål

Når du tar bilder av mennesker, feks unger som sitter og leker, hvilken innstilling kjører dere på da.

Tenker da på fokusinnstillinger. Enkelbilde S, eller kontinuerlig C.

Og bruker dere "enkeltpunkt" eller "dynamiskfelt" osv. Blir ikke helt klok på dette her.

Kanskje dette kan være av interesse, gjelder riktignok for D3, men skulle være det samme for D300, som også har Multi-Cam 3500:

 

I og med lanseringen av D3 tar vi autofokusfotografering et steg lenger. I denne artikkelen forteller vi hvordan det nye Multi-Cam 3500FX kan justeres så det passer best til nettopp din jobb.

 

Nikon D3 er utstyrt med et helt nytt, 51-punkters AF-system, kalt Multi-Cam 3500FX. Det er laget for å være så fleksibelt som mulig, men likevel enkelt å bruke. Som fotograf kan du veksle mellom tre innstillinger, ettpunkts AF, dynamisk AF og auto-område AF. Dette gjør du på baksiden av kameraet. Jeg tenkte å gi noen tips om hvordan og når disse ulike innstillingene kan brukes.

 

Ettpunkts AF er den mest eksakte metoden, perfekt for stille motiver, f.eks. portrett, når kritisk fokus på ett øye er viktig. Kan så klart brukes i alle typer fotografering, med eller uten kontinuerlig drift av autofokusen.

 

Dynamisk AF er en innstilling som kan programmeres i 4 ulike stillinger. Dynamisk AF sørger for at området omkring valgt fokuspunkt blir større, og derfor lettere kan følge motiver som rører på seg. AF går alltid ut fra valgt fokuspunkt, og området rundt det blir så å si hjelpepunkter.

 

9-punkts-varianten er et veldig bra kompromiss mellom liten, presis AF og et større område som gjør det enklere å holde f.eks. en fotballspiller i fokus.

 

Trenger du et enda større område, kan du bruke 21-punkter eller 51-punkter. Perfekt for fotografering med lange telelinser, mot fri bakgrunn, på for eksempel fugl.

 

Nytt i D3 er også 3D-stillingen, der vi bruker motividentifisering for å følge med fargen på et motiv. Velg et punkt, still skarpheten på motivet, det kan være en trøye eller en farge på en bil. Systemet forsøker deretter å hjelpe AF-modulen med å spore denne fargen over søkerbildene. Siden dette er en helt ny måte å bruke AF på, er det til å begynne med fantasien som setter grensene, så test denne funksjonen, kanskje den blir en venn i nøden. Glem ikke å stille fokusdriften på C fram på kameraet!

 

Auto-område AF likner andre systemer til å begynne med, men det fins vesentlige forskjeller. Dette systemet kan identifisere ansiktene i motivet. Skulle du trenge å slenge fram kameraet raskt, uten å ha mulighet til å holde øye med søkeren, kommer dette systemet til å øke sjansene til å få et skarpt bilde av det flyktige bildet!

 

Ved ån gå in i Tilpasningsmeny, velge a Autofokus og deretter Dynamisk AF-område kan du tilpasse hvordan du vil at nettopp den dynamiske innstillingen på kameraet skal fungere.

 

Ellers blir de forskjellige autofokus funksjonene greit forklart her

Velg Movies, og så AF-area Mode, god beskrivelse av de forskjellige modusene.

 

Lykke til.

Endret av hostebo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...