Gå til innhold

Nytt kamera - Panasonic eller Fujifilm?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forrige uke tok mitt Canon Ixus 450 kvelden. Det var for så vidt like greit siden jeg lenge har hatt lyst på noe mer. Lurte lenge på om jeg skulle gå til anskaffelse av speilrefleks (særlig siden moren min fikk Canon 40d...) eller holde meg til kompaktkamera.

 

Har kommet fram til at jeg holder meg til kompaktkamera, eller semikompakt. Først og fremst på grunn av størrelse, men også grunnet pris. Går mye på tur, og vil derfor ha et hendig kamera som ikke tar for mye plass. Vil også helst ha mulighet til å putte det i bukse/dresslomma.

 

Ønskede egenskaper

- Raskt (Oppstart, zoom, autofokus)

- God bildekvalitet (Også ved litt høyere ISO)

- Minst 3x optisk zoom

- Vidvinkel

- Bildestabilisator

- Lyssterkt

- Mulighet for manuelle instillinger

 

Har lest mye her på forumet og kikket på diverse fotosider og kommet fram til disse modellene som jeg synes er interessant:

 

Fujufilm

F40fd/F47fd

F100fd

- Fujufilm har jeg først og fremst sett på grunnet Super CCDen. Kameraene ser fine ut, og er veldig kompakte.

 

Panasonic

Lumix DMC-FX33 (35?)

- Vidvinkel og lettvint og greit kamera.

Lumix DMC-LX2

- Ser veldig bra ut me tanke på manuelle innstillinger, vidvinkel, bildestabilisator osv. Eneste problemet med begge Panasonicene er at de sliter med litt høy ISO så vidt jeg har forstått. Er dette et stort problem, eller er det bare proffene som er for nøye i testene sine? Skal ikke skrive ut bilder i store formater, men de skal se gode ut på en PC-skjerm, også hvis man zoomer litt. Kameraet er litt stort også.

 

Har også sett på Canon G9, men synes det blir for stort.

Diverse Ricoh kameraer har jeg også sett på, men finner ikke noen ordentlige tester, og vet ikke om de er noe tess?

 

Angående pris er jeg villig til å betale det som trengs hvis kameraet er deretter.

Er det noen som kan hjelpe meg? Erfaringer med noen av kameraene? Andre kameraer som jeg burde se på?

På forhånd takk! (Laaangt innlegg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Forrige uke tok mitt Canon Ixus 450 kvelden. Det var for så vidt like greit siden jeg lenge har hatt lyst på noe mer. Lurte lenge på om jeg skulle gå til anskaffelse av speilrefleks (særlig siden moren min fikk Canon 40d...) eller holde meg til kompaktkamera.

 

Har kommet fram til at jeg holder meg til kompaktkamera, eller semikompakt. Først og fremst på grunn av størrelse, men også grunnet pris. Går mye på tur, og vil derfor ha et hendig kamera som ikke tar for mye plass. Vil også helst ha mulighet til å putte det i bukse/dresslomma.

 

Ønskede egenskaper

- Raskt (Oppstart, zoom, autofokus)

- God bildekvalitet (Også ved litt høyere ISO)

- Minst 3x optisk zoom

- Vidvinkel

- Bildestabilisator

- Lyssterkt

- Mulighet for manuelle instillinger

 

Har lest mye her på forumet og kikket på diverse fotosider og kommet fram til disse modellene som jeg synes er interessant:

 

Fujufilm

F40fd/F47fd

F100fd

- Fujufilm har jeg først og fremst sett på grunnet Super CCDen. Kameraene ser fine ut, og er veldig kompakte.

 

Panasonic

Lumix DMC-FX33 (35?)

- Vidvinkel og lettvint og greit kamera.

Lumix DMC-LX2

- Ser veldig bra ut me tanke på manuelle innstillinger, vidvinkel, bildestabilisator osv. Eneste problemet med begge Panasonicene er at de sliter med litt høy ISO så vidt jeg har forstått. Er dette et stort problem, eller er det bare proffene som er for nøye i testene sine? Skal ikke skrive ut bilder i store formater, men de skal se gode ut på en PC-skjerm, også hvis man zoomer litt. Kameraet er litt stort også.

 

Har også sett på Canon G9, men synes det blir for stort.

Diverse Ricoh kameraer har jeg også sett på, men finner ikke noen ordentlige tester, og vet ikke om de er noe tess?

 

Angående pris er jeg villig til å betale det som trengs hvis kameraet er deretter.

Er det noen som kan hjelpe meg? Erfaringer med noen av kameraene? Andre kameraer som jeg burde se på?

På forhånd takk! (Laaangt innlegg)

 

 

Hei,

Jeg har følgende kameraer til bruk via jobben og privat: Fujifilm F31fd, Fujifilm F40fd og Ricoh Caplio R7.

 

Dessuten har jeg brukt en del andre kompaktkameraer innimellom. Min erfaring er at Fujifilmkameraene skiller seg vesentlig fra andre i forhold til billedkvalitet når lyset blir svakere enn sterkt dagslys. Hvis du vil kjøpe et kamera med en gang ville jeg anbefalt deg F40fd siden det koster bare 15-1600 kroner nå. Det er vanvittig mye kamera for pengene.

Jeg har vurdert Panasonic og Ricohkameraene opp mot hverandre i et par år nå, og før jul kom jeg frem til at jeg ville ha et Ricoh R7 fordi det omsider så ut til å ha fått bra nok billedkvalitet. Det er vesentlig billigere enn Panasonics tilsvarende kameraer, og i tester virker det som Ricohen har tatt skrittet opp til og kanskje forbi Panasonic i billedkvalitet. Du finner en del tester av R7 på utenlandske nettsteder.

Dessuten har Ricoh-en 7 ganger zoom, mens Panasonic-ene i samme størrelse har bare 3,6 ganger zoom. Du får en Panasonic med 28mm og 10x zoom, men da blir det mye større og mer klumpete.

 

Ricoh-en har mer avanserte funksjoner enn F40 og F31 og er enklere å bruke. Problemet er bare at hvis det ikke er nok lys, så blir det for lang lukkertid og uskarphet. Og det er ikke fordi jeg er så jævla proff, bildene blir enten uskarpe på grunn av bevegelse eller så kornete at det ser teit ut. Fujifilm er i en egen klasse der. Billedstabilisator er fint, men kan ikke erstatte skikkelig lysfølsomhet. Det er ikke bare kameraet som kan bevege seg, motivet er ofte i bevegelse også.

 

Jeg må innrømme at jeg elsker Ricohens muligheter, men den er ofte ikke i stand til å ta skikkelige bilder når lyset er litt svakere en sollys.

 

Det kommer jo nye kameraer hele tiden, og det er jo bare et tidsspørsmål før du har et kamera med Panasonic/Ricohs zoom, vidvinkel, størrelse, funksjoner og med Fujifilms billedkvalitet. Kanskje allerede i april når Fujifilm F100fd skal ut på markedet. Den har 28mm vidvinkel, 5x zoom, billedstabilisering (ccd-en) og forhåpentligvis mindre støy enn f50fd. Panasonic kommer jo snart med FX500 med 25mm, 1280 x 720p video med 30 bilder pr. sek. Men billedkvaliteten er nok ikke en gang i nærheten av F40fd gjetter jeg på.

 

Oppsummering:

Vent til Fujifilm F100fd er på markedet og kjøp det hvis de har fått forbedret støynivå i forhold til F50fd. Hvis du ikke kan vente kjøp deg et rimelig F40d. Det er så billig at du har råd til å kjøpe et nytt igjen når de virkelige rå kompaktkameraene kommer på banen om ikke lenge. Bare forestill deg hva som blir spesifikasjonene til oppfølgeren til Fujifilm F100fd i 2009... Med Panasonic er jeg redd du kommer til å oppleve samme begrensning som jeg har med Ricoh R7: Det er det kameraet jeg helst vil ta med meg, men når det kommer til stykket ønsker jeg nesten alltid at jeg hadde tatt med meg et av fuji-kameraene i steden. Spør du en som har bare et Ricoh eller Panasonic vil de ikke skjønne dette fordi de aldri har hatt et fujikamera å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

 

Skal kikke nærmere på F100fd og F40fd. Haster egentlig ikke noe veldig med å få nytt kamera, så kan jo eventuellt vente på F100fd. Noen som vet hvor mye det kommer til å koste?

 

Og hvordan er det med muligheter for manuelle innstillinger på Fujikameraene? Hvilket burde jeg gå for hvis jeg skulle ende opp med en av de "gamle" modellene? F40fd, F47fd, F30fd, F50fd eller andre? Noen erfaringer?

 

Edit: Ser at F100fd har 12 MP. Urovekkende mye?

Endret av El_Hobo
Lenke til kommentar
Og hvordan er det med muligheter for manuelle innstillinger på Fujikameraene? Hvilket burde jeg gå for hvis jeg skulle ende opp med en av de "gamle" modellene? F40fd, F47fd, F30fd, F50fd eller andre? Noen erfaringer?

 

Edit: Ser at F100fd har 12 MP. Urovekkende mye?

 

Det er to parallelle serier av disse. Storebrorserien er F10/11/30/31fd/50fd. Lillebrorserien er F20/40fd. Førstnevnte har mer manuelle muligheter, samt stabilisator (iallfall på F50fd).

Frem til og med F31fd har den øvre serien blitt skamrost for sine ISO-egenskaper og lite støy. Så også med den lave serien. Men med F50fd tok Fujigutta munnen litt for full og falt for fristelsen til å tekkes megapikseldårene og klemte inn 12 MP. Det straffet seg, og førte til dårligere ISO/støyegenskaper. Så ja, 12 MP er i høyeste grad urovekkende, selv for klassens beste, Fujifilm. Det er grenser for hvor langt strikken kan tøyes selv med deres supre brikkepatent. Hadde de i stedet gått ned igjen til 6-7 MP på nye modeller, og markedsført dem for alt det er verd med tidenes beste ISOegenskaper for lommekamera tror jeg faktisk det kunne ha gjort susen for dem.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Det er to parallelle serier av disse. Storebrorserien er F10/11/30/31fd/50fd. Lillebrorserien er F20/40fd. Førstnevnte har mer manuelle muligheter, samt stabilisator (iallfall på F50fd).

Frem til og med F31fd har den øvre serien blitt skamrost for sine ISO-egenskaper og lite støy. Så også med den lave serien. Men med F50fd tok Fujigutta munnen litt for full og falt for fristelsen til å tekkes megapikseldårene og klemte inn 12 MP. Det straffet seg, og førte til dårligere ISO/støyegenskaper. Så ja, 12 MP er i høyeste grad urovekkende, selv for klassens beste, Fujifilm. Det er grenser for hvor langt strikken kan tøyes selv med deres supre brikkepatent. Hadde de i stedet gått ned igjen til 6-7 MP på nye modeller, og markedsført dem for alt det er verd med tidenes beste ISOegenskaper for lommekamera tror jeg faktisk det kunne ha gjort susen for dem.

Så alt i alt så er F31fd det beste kameraet hvis jeg skulle gått for Fujifilm? Har lest en del tester om det nå også, og må si at det er fristende. Veldig hyggelig pris for tida også. Er bare redd at det blir en skuffelse siden jeg bare har brukt speilrefleks i det siste. Men alt av kompaktkamera blir vel en skuffelse i forhold til speilrefleks uansett.

 

 

Du er klar over at Canon G9 koster mer enn det knøttlille speilreflekskameraet Olympus E410, som du kan plukke opp for under 3000. Bildekvaliteten er helt i klasse med alt annet av entrylevel-slr.

Visste ikke det, men visste at det var relativt billig med speilrefleks nå. Veldig fristende med speilrefleks, men er redd for størrelsen. Særlig, som nevnt, siden jeg går mye tur og helst skal kunne ha kameraet med overalt hvor jeg er. Både på tur og ellers.

 

 

Takk for svar!

Skal se videre. Noen flere tips?

Endret av El_Hobo
Lenke til kommentar

Frem til og med F31fd har den øvre serien blitt skamrost for sine ISO-egenskaper og lite støy. Så også med den lave serien. Men med F50fd tok Fujigutta munnen litt for full og falt for fristelsen til å tekkes megapikseldårene og klemte inn 12 MP. Det straffet seg, og førte til dårligere ISO/støyegenskaper. Så ja, 12 MP er i høyeste grad urovekkende, selv for klassens beste, Fujifilm. Det er grenser for hvor langt strikken kan tøyes selv med deres supre brikkepatent. Hadde de i stedet gått ned igjen til 6-7 MP på nye modeller, og markedsført dem for alt det er verd med tidenes beste ISOegenskaper for lommekamera tror jeg faktisk det kunne ha gjort susen for dem.

 

Så alt i alt så er F31fd det beste kameraet hvis jeg skulle gått for Fujifilm? Har lest en del tester om det nå også, og må si at det er fristende. Veldig hyggelig pris for tida også.

------------------------------

 

Hvis mitt F31fd hadde blitt stjålet og jeg hadde fått valget mellom en ny F31 eller en F50 så ville jeg nok valgt F50. Billedstøyen har ikke blitt så mye verre. Du har mistet en fordel på ca. 1 blendertrinn og fått dårligere batteritid, men det er mange andre forbedringer. F31fd er et gammelt kamera. Det ser litt klumpete ut. F50 er mye, mye finere, og tynnere. Det støtter SD og SDHC-kort (i likhet med F40). Det har ny versjon av "face detection"(selv om den gamle på F31 ble rost opp i skyene gidder jeg rett og slett ikke bruke den), mye bedre billedvisningsmodus, billedstabilisering (selv om den ikke er veldig bra)og en masse andre små forbedringer som du i praksis vil sette pris på. Det tar bedre bilder enn F31 i godt lys.

 

Men igjen, F100fd. I forhold til F50: ny generasjon CCD, ny prosessor, ny ansiktsgjenkjenning (som gjenkjenner ansikter i bevegelse og kanskje er brukandes), vidvinkel, m.m. De må jo ha jobbet med å forbedre støyprestasjonene i forhold til F50 (om de har lykkes gjenstår å se). De har hatt massive tilbakemeldinger på dette fra kundene. F50 droppet raskt i pris og har neppe solgt halvparten av F30/31 pga dette.

 

Jeg har forøvrig ikke sett f31fd i salg på flere måneder. Hvor får du kjøpt det? Til hvilken pris? F40 fåes nå til 1470,- og F50 til 2150,-. Jeg ga til sammeligning 3000,- for F31 i desember 2007.

Lenke til kommentar
Så alt i alt så er F31fd det beste kameraet hvis jeg skulle gått for Fujifilm? Har lest en del tester om det nå også, og må si at det er fristende. Veldig hyggelig pris for tida også.
Hvis du får tak i det. Jeg vet ikke om noen steder som har det, og Fujifilm Norge ble sluttsolgt (i fjor sommer) før de rakk å sette det så langt ned i pris som de hadde tenkt... Planen var 1899 mange steder i august, men de kom aldri lenger ned enn 2499 så vidt jeg husker. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Du har mistet en fordel på ca. 1 blendertrinn og fått dårligere batteritid,
Batteritiden er ikke så mye dårligere når du skrur av bildestabilisatoren, den bruker en del strøm.

 

Når det gjelder Fujifilm vs. Panasonic, er jeg litt usikker på hva jeg ville valgt. På den ene siden er F40fd (og F47fd, forsåvidt, som noen få kjeder i landet fører) et meget sikkert valg. På den andre siden er Panasonic FX33 også et svært spennende kamera, med svært god optikk. Den har 28mm vidvinkel, og den er skarp over hele bildesirkelen. Bildestabilisator som virker meget bra har den også. Samtidig er Panasonic ikke akkurat i toppen på støyhåndtering, selv om det er lov å håpe på at de har blitt litt bedre. For min del, ville den vært et godt valg, fordi jeg har speilrefleks til høy-ISO-bilder.

 

FX35 har annen optikk, så den skal jeg ikke uttale meg om, men Panasonic har tradisjonelt hatt god optikk, også på vidvinkel. Ser ikke bort fra at den vil stå på min ønskeliste når den kommer i butikken og blir testet...

Lenke til kommentar
Jeg har forøvrig ikke sett f31fd i salg på flere måneder. Hvor får du kjøpt det? Til hvilken pris? F40 fåes nå til 1470,- og F50 til 2150,-. Jeg ga til sammeligning 3000,- for F31 i desember 2007.
Hvis du får tak i det. Jeg vet ikke om noen steder som har det, og Fujifilm Norge ble sluttsolgt (i fjor sommer) før de rakk å sette det så langt ned i pris som de hadde tenkt... Planen var 1899 mange steder i august, men de kom aldri lenger ned enn 2499 så vidt jeg husker.

My bad. Det var vist F40fd jeg så for 1500kr på MPX. Så det er egentlig umulig å få tak i med mindre man kjøper brukt(?) Og det er uaktuelt å kjøpe brukt.

 

Hvis mitt F31fd hadde blitt stjålet og jeg hadde fått valget mellom en ny F31 eller en F50 så ville jeg nok valgt F50. Billedstøyen har ikke blitt så mye verre. Du har mistet en fordel på ca. 1 blendertrinn og fått dårligere batteritid, men det er mange andre forbedringer. F31fd er et gammelt kamera. Det ser litt klumpete ut. F50 er mye, mye finere, og tynnere. Det støtter SD og SDHC-kort (i likhet med F40). Det har ny versjon av "face detection"(selv om den gamle på F31 ble rost opp i skyene gidder jeg rett og slett ikke bruke den), mye bedre billedvisningsmodus, billedstabilisering (selv om den ikke er veldig bra)og en masse andre små forbedringer som du i praksis vil sette pris på. Det tar bedre bilder enn F31 i godt lys.

 

Men igjen, F100fd. I forhold til F50: ny generasjon CCD, ny prosessor, ny ansiktsgjenkjenning (som gjenkjenner ansikter i bevegelse og kanskje er brukandes), vidvinkel, m.m. De må jo ha jobbet med å forbedre støyprestasjonene i forhold til F50 (om de har lykkes gjenstår å se). De har hatt massive tilbakemeldinger på dette fra kundene. F50 droppet raskt i pris og har neppe solgt halvparten av F30/31 pga dette.

Akkurat det med ansiktsgjenkjenning har jeg ikke helt forstått greia med. En funksjon som gjør at kameraet stiller inn diverse instillinger basert på tidligere fotografier av samme person? Skeptisk.

 

Og siden F31fd tydeligvis er utsolgt står det mellom F50fd eller å vente til april og se om F100fd er noe tess? (Hvis det blir Fujifilm) Manskow nevnte jo tidligere at F40fd er i lillebrorserien. Stor forksjell på mulighetene av manuelle instillinger og annet? Ikke noe å tenke på hvis jeg vil ha noen muligheter der? Er F47fd noe bedre? Veldig billig i hvert fall...

 

Når det gjelder Fujifilm vs. Panasonic, er jeg litt usikker på hva jeg ville valgt. På den ene siden er F40fd (og F47fd, forsåvidt, som noen få kjeder i landet fører) et meget sikkert valg. På den andre siden er Panasonic FX33 også et svært spennende kamera, med svært god optikk. Den har 28mm vidvinkel, og den er skarp over hele bildesirkelen. Bildestabilisator som virker meget bra har den også. Samtidig er Panasonic ikke akkurat i toppen på støyhåndtering, selv om det er lov å håpe på at de har blitt litt bedre. For min del, ville den vært et godt valg, fordi jeg har speilrefleks til høy-ISO-bilder.

 

FX35 har annen optikk, så den skal jeg ikke uttale meg om, men Panasonic har tradisjonelt hatt god optikk, også på vidvinkel. Ser ikke bort fra at den vil stå på min ønskeliste når den kommer i butikken og blir testet...

FX33 ser veldig bra ut og har vidvinkel og god optikk og mye godsaker. Men i tester går det igjen at alt over 200ISO blir grøtete. Jeg synes i hvert fall det er veldig lavt. Hadde det ikke vært for det hadde jeg lett tatt et Panasonic. Men det ser ut som Fujufilm har et veldig overtak på den fronten. Derfor er Fujifilm også veldig interessant.

Lenke til kommentar
Akkurat det med ansiktsgjenkjenning har jeg ikke helt forstått greia med. En funksjon som gjør at kameraet stiller inn diverse instillinger basert på tidligere fotografier av samme person? Skeptisk.

 

Kommentar:

He he, det er ikke snakk om å kjenne igjen personer, heldigvis. Det er snakk om å se at det er ansikter (et hvilket som helst ansikt) i fokusområdet og sørge for at disse er i fokus og eksponert riktig. Men slik det fungerer på F31 synes jeg ikke det har vært noe vits i å bruke det. Mulig jeg ikke har satt meg nok inn i det, så jeg skal være forsiktig med å slakte det. Uansett ser det ut som om dette har blitt mye bedre og kanskje nyttig på både F50, og i enda større grad på F100.

 

Manskow nevnte jo tidligere at F40fd er i lillebrorserien. Stor forksjell på mulighetene av manuelle instillinger og annet? Ikke noe å tenke på hvis jeg vil ha noen muligheter der? Er F47fd noe bedre? Veldig billig i hvert fall...

 

 

Kommentar:

Det kan jeg bekrefte. Det er svært lite manuelle muligheter på F40. Men det er forsåvidt også styrken til kameraet. Det er bare å peke og klikke og så blir det ofte svært mye bedre enn med mange andre dyrere kompaktkameraer likevel. Hvis det er det du vil ha...

 

 

Når det gjelder Fujifilm vs. Panasonic, er jeg litt usikker på hva jeg ville valgt. På den ene siden er F40fd (og F47fd, forsåvidt, som noen få kjeder i landet fører) et meget sikkert valg. På den andre siden er Panasonic FX33 også et svært spennende kamera, med svært god optikk. Den har 28mm vidvinkel, og den er skarp over hele bildesirkelen. Bildestabilisator som virker meget bra har den også. Samtidig er Panasonic ikke akkurat i toppen på støyhåndtering, selv om det er lov å håpe på at de har blitt litt bedre. For min del, ville den vært et godt valg, fordi jeg har speilrefleks til høy-ISO-bilder.

 

FX35 har annen optikk, så den skal jeg ikke uttale meg om, men Panasonic har tradisjonelt hatt god optikk, også på vidvinkel. Ser ikke bort fra at den vil stå på min ønskeliste når den kommer i butikken og blir testet...

 

FX33 ser veldig bra ut og har vidvinkel og god optikk og mye godsaker. Men i tester går det igjen at alt over 200ISO blir grøtete. Jeg synes i hvert fall det er veldig lavt. Hadde det ikke vært for det hadde jeg lett tatt et Panasonic. Men det ser ut som Fujufilm har et veldig overtak på den fronten. Derfor er Fujifilm også veldig interessant.

 

Kommentar:

Jeg må neste advare litt i forhold til Panasonic. De er dritbra på mange områder. Veldig bra på video, raske, bra optikk, pene, små, avanserte, mye instillinger, bra billedstabilisatorer. Men det skorter på lysfølsomheten. Det er kjempefrustrerende å ha en linse som tegner skarpt helt ut i hjørnene, men så får du aldri utnyttet deg pga. svakt lys og motiver som beveger seg. Du blir sittende å si til deg selv at du har et dritbra kamera, men så blir det ikke så mange bilder likevel.

 

Her er det jo veldig avgjørende hva slags bilder du tar. Jeg tar mye bilder innendørs og på kvelden. Mest av mennesker, og mye av barn. Jeg er ikke glad i blitz, og bruker det kun hvis jeg må. Jeg orker ikke dra på speilrefleks, og må ha et lite kamera. Det må jo nesten bli Fujifilm...

En som tar med seg kameraet på sydenturer og tar mest bilder om dagen utendørs vil kunne bli mer fornøyd med en Panasonic eller Canon.

 

Det kan jo bedre seg med de nye modellene, men jeg synes ikke jeg har sett særlig stor bedring på det støyområdet hos Panasonic de siste årene. Hvis de får det til er det jo bare å juble, men jeg har større tro på at Fujifilm får til en bra vidvinkelzoom på F100 enn at Panasonic temmer støyen. Men det blir jo bare min subjektive mening.

 

Det er lett å bli engasjert i disse dupedittene, men som man sa før: om hundre år er allting glemt. Bare at nå er det bare tre år til alt vi diskuterer her er glemt. For da er det bare snakk om Panasonic FXX3300 og Fujifilm F666fad som har 15-300 zoom, ISO 51 200 og innebygde projektorer. Gleder meg allerede.

Lenke til kommentar

Hehe.. Okei, takk. Virka litt spesielt med ansiktsgjenkenning sånn som jeg tenkte meg det.

 

Det virker som F50fd eller F100fd er kameraet for meg. Tror jeg venter til F100fd kommer ut uansett, siden det ikke er så veldig lenge til (noen som har dato?). Da får vi se hvordan støyen blir på det. Og uansett blir vel de gamle kameraene litt billigere når det kommer en ny modell?

 

Jeg vil ha et kamera som har mulighet til å ta bilder i litt mørkere omgivelser. Selvfølgelig kan Panasonic også det, men ikke på samme måte hvis jeg forstår alle rett.

Lenke til kommentar
Akkurat det med ansiktsgjenkjenning har jeg ikke helt forstått greia med. En funksjon som gjør at kameraet stiller inn diverse instillinger basert på tidligere fotografier av samme person? Skeptisk.
Nei, det er en funksjon som leter opp ansikter i bildet, og forsøker å fokusere på dem dersom funksjonen er skrudd på. Det betyr at du unngår å fokusere på bakgrunnen i et gruppebilde, eller dersom modellen er i kanten av bildet. Det er faktisk en funksjon som fungerer. Ikke alltid, men andelen bra bilder med mennesker øker betydelig.

 

FX33 ser veldig bra ut og har vidvinkel og god optikk og mye godsaker. Men i tester går det igjen at alt over 200ISO blir grøtete. Jeg synes i hvert fall det er veldig lavt. Hadde det ikke vært for det hadde jeg lett tatt et Panasonic. Men det ser ut som Fujufilm har et veldig overtak på den fronten. Derfor er Fujifilm også veldig interessant.
At det blir grøtete er å overdrive, de bildene jeg har sett har gitt akseptable bilder på ISO400 og forsåvidt ISO800 også, men det blir ikke veldig bra på store forstørrelser. Skal du bare se på bildene på skjerm eller på 10x13-print, blir det helt fint. Når det er sagt - vi klarte å ta bilder innendørs før også, med ISO100 og ISO200-film. Det er faktisk ikke sånn at du må ha ISO1600 for å ta et bilde innendørs, men du må være litt mer bevisst når du tar det, og noen ganger kompensere med blits.

 

Til syvende og sist blir det en avveiing om du ønsker 28mm vidvinkel (eller mer) og optisk bildestabilisator eller gode resultater på høye ISO-verdier. Personlig har jeg speilrefleks til den siste oppgaven, så jeg tror jeg ville gått for Panasonicen (og kanskje FX35 også, hvis den ikke er dårligere). Det betyr ikke at den er optimal for alle - og f.eks. Per Sandvik er bedre tjent med F40fd...

Lenke til kommentar
Til syvende og sist blir det en avveiing om du ønsker 28mm vidvinkel (eller mer) og optisk bildestabilisator eller gode resultater på høye ISO-verdier. Personlig har jeg speilrefleks til den siste oppgaven, så jeg tror jeg ville gått for Panasonicen (og kanskje FX35 også, hvis den ikke er dårligere). Det betyr ikke at den er optimal for alle - og f.eks. Per Sandvik er bedre tjent med F40fd...

Ser at FX35 kommer med større bildebrikke og ny prosessor. I tilleg har det "bare" 10 MP. Det kan tyde på bedre bilder ved høy ISO, eller hva? Og generelt selvølfelig...

 

Her er brukermanualen for Fujifilm F100fd hvis det er interessant å kikke litt:

 

http://www.fujifilmusa.com/JSP/fuji/epartn...in/F100fd_E.pdf

Skummet gjennom hele nå. Interessant. Må si at kameraet frister. 3500kr om ikke så alt for lenge. Venter uansett på at det kommer noen tester så vi får sett om Fujifilm fortsatt er like gode på dårlig lys.

 

Edit: Hvis vi sammenligner FX35 og F100fd så har begge bildestabilisator, vidvinkel og 5x zoom. Spørsmålet er bare om Fujifilm har pakket for mange MP inn i F100fd og dermed tapt på forspranget de hadde.

 

Og blir Panasonic noe bedre med ny bildeprossesor og større bildebrikke? Det blir vel bare synsing, noen som vet når dte kommer noen tester?

Endret av El_Hobo
Lenke til kommentar
Ser at FX35 kommer med større bildebrikke og ny prosessor. I tilleg har det "bare" 10 MP. Det kan tyde på bedre bilder ved høy ISO, eller hva? Og generelt selvølfelig...
Det _kan_ tyde på at de har noe i gjære ja. Dog ingen garanti.

 

Edit: Hvis vi sammenligner FX35 og F100fd så har begge bildestabilisator, vidvinkel og 5x zoom. Spørsmålet er bare om Fujifilm har pakket for mange MP inn i F100fd og dermed tapt på forspranget de hadde.
Panasonic har bare 4x zoom, nei, men det er ikke noe stort tap uansett. Jeg er spent på FX35, håper det blir en opptur med tanke på støy, og at optikken er like god som før. Uansett vil det nok være et godt kamera på lave ISO-verdier, men det gjør jo ingenting om det funker på ISO800 også.
Lenke til kommentar

Angående Panasonics LX2:

Ja, støy er et problem. På bilder i 800-ISO og over. 400ISO går greit så lenge du ikke er avhengig av enorme forstørrelser.

Problemet med Panasonic er egentlig prosesseringen av bildene, uansett hvilken ISO-verdi det er. Hvis du zoomer inn 100% på bildene, er de en smule grøtete uansett.

Det er noe drit, men ikke så drit at det ikke kan leves med.

Jeg bruker stort sett 100ISO, og har skrudd ned støyreduksjonen så langt det går (den kan ikke skrus av).

Jeg er allikevel veldig fornøyd med kameraet. Skarpheten og fargene er det jeg liker best. 16:9-formatet gjør også at jeg får med mer av motivet uten å gå lengre unna, og det er også ganske kult.

På grunn av plasseringen av blitsen, opplever jeg også minimalt med røde øyne i bildene mine.

Anbefaler jeg kameraet? Med forbehold, ja.

Men du kan like godt hoppe over til en liten speilrefleks, olympus e-410 som ble nevnt tidligere. Der kommer det en oppfølger nå, e-420, så antar at man kan gjøre et godt kjøp der.

Ellers er Fujifilms F40 ikke så dumt heller, om man bare vil ha et enkelt kompaktkamera som leverer varene. Hadde jeg fått velge, ville jeg ha paret LX-2 med F40 og fått en LX-2 med F40s Super CCD :D

Lenke til kommentar
Problemet med Panasonic er egentlig prosesseringen av bildene, uansett hvilken ISO-verdi det er. Hvis du zoomer inn 100% på bildene, er de en smule grøtete uansett.

 

Ikke 110% enig der. Tror det kommer litt an på hvilken modellserie. De små kan nok lide litt av dette, men jeg synes iallfall mitt gamle gode (og digre) FZ30 leverer lite grums ved ISO 100, som f.eks. her, her og her, for å nevne noen eksempler. Jeg synes prosesseringen lager mer kvalme på Pana's lommeserier. Mulig jeg har bomma, men slik oppfatter nå jeg det. Kanskje den svært store og gode optikken på toppmodellene gjør sitt.

Men ellers enig: De jeg har sett fra Panasonic bør holdes på ISO 100.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Problemet med Panasonic er egentlig prosesseringen av bildene, uansett hvilken ISO-verdi det er. Hvis du zoomer inn 100% på bildene, er de en smule grøtete uansett.

 

Jeg synes prosesseringen lager mer kvalme på Pana's lommeserier. Mulig jeg har bomma, men slik oppfatter nå jeg det. Kanskje den svært store og gode optikken på toppmodellene gjør sitt.

Men ellers enig: De jeg har sett fra Panasonic bør holdes på ISO 100.

 

Heh. Min uttalelse kan egentlig kun gjelde LX2, siden det er det eneste Panasonic-kameraet jeg har kjennskap til. Beklager en forhastet konklusjon ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...