Gå til innhold

Hvordan fjerne boot meny ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: Prøv først metoden til miCro som er under innlegget mitt, da hans metode er mye enklere. Om du ikke får fjernet XP fra multiboot-menyen med metodene miCro nevner, kan dette være til hjelp:

 

Start - Programs - finn Command Prompt (også kalt CMD) og høyreklikk på denne - velg "Run as administrator".

 

Nå får du opp et svart kommandolinje-vindu. Skriv følgende og trykke enter etter hver CODE-boks:

 

cd windows\system32

bcdedit /v

 

Nå skal du få opp en liste med alle oppføringer i multiboot-menyen din. Under "Description" står det hva hver enkelt oppføring er for noe. Jeg har kun Vista installert, så jeg har dermed kun 2 oppføringer: "Microsoft Windows Vista" og "Windows Boot Manager". Jeg mener du skal ha 3 oppføringer her: "Microsoft Windows Vista", "Windows Boot Manager" og "Earlier version of Microsoft Windows". Skriv ned "Identifier" for oppføringa til Windows XP (Earlier version of Microsoft Windows).

Deretter skriver du:

 

bcdedit /delete {id}

 

Bytt ut {id} med "identifier" for Windows XP som du noterte tidligere, og bcdedit skal da slette XP fra multiboot-menyen.

 

 

PS. Jeg tar intet ansvar for eventuelle kræsj du måtte få ved å gjøre dette. Jeg har heller aldri brukt bcdedit før, så denne guiden er laget etter å ha kjapt lest litt på nett og brukt kommandoen bcdedit /? for å vise brukerveiledningen til bcdedit. Lykke til. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Start > Run > skriv: msnonfig > Velg fanen 'boot'. Er det to oppføringer her? I så fall kan du prøve å fjerne den som heter 'Earlier version of Microsoft Windows'.

 

Du kan også fikse dette med et program som heter VistaBootPro.

 

Edit: Jeg får legge til at jeg ikke har testet den øverste metoden, så jeg er usikker på om det faktisk lar seg fikses såpass enkelt.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...