Gå til innhold

Hvilket Adobe program skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Har akkurat fått nykameraet i hus, og har testa litt både i PS og Lightroom, men etter fire timer så er jeg like langt med hvilket program som er enklest å bruke.. Jeg ønsker å kunne retusjere litt, skjerpe litt ,i hovedsak portretter.

Lightroom, PS eller Elements?

Eller er det andre som er like bra?

 

Jeg vet at det finnes mange tråder rundt emnet , men jo mere jeg leser jo mere pirrrevirrra blir jeg .Jeg bruker både raw og Jpeg.

Endret av Mundus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Hva er PhS?

 

Jeg har selv Lightroom og merker at jeg bruker ikke PS CS3 like mye som før, men jeg vil ikke påstå at man kan klare seg kun med LR.

Nå tar jeg riktignok ikke så mye portretter, men synes det er mye som LR ikke kan som jeg må inn i PS for å fikse.

Lenke til kommentar

PhS = Photoshop (CS3) vil eg tru.

 

Skal du drive med noko meir retusjering enn enkel kloning/«healing», er nok PSE eller PS det beste, Lightroom har ikkje noko verktøy for dette. Det same gjeld for den saks skuld for skjerping. LR har verktøy for skjerping, men det skal vere betre å gjere dette i eit anna program, som PS/PSE.

 

Redigert: LR og PS/PSE har forskjellige bruksområder, og det er ikkje uvanleg å bruke begge deler. So du kan jo vurdere å kjøpe både LR og t.d. PSE. Gjer det du kan i LR, og ekstra retusjering og skjerping i PSE.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Jeg har selv Lightroom og merker at jeg bruker ikke PS CS3 like mye som før, men jeg vil ikke påstå at man kan klare seg kun med LR.
Det har du nok rett i. Hvis LR får en form for brukbar men enkel måte å selektere deler av bildet man vil justere, vil nok behovet for PS synke betraktelig for ganske mange.
Lenke til kommentar

Takker og bukker :) Har retta til PS

Litt av problemet mitt er ogå at min bærbare tar femminutt og røyk , når jeg starter PS..

Spørs om jeg bare MÅ ha den Mac`en jeg så hos Foto-Video i Oslo i helga.. :)

Jeg har ikke prøvd Elements enda, men er det rett av meg å tro at den er en light versjon av PS, eller er jeg helt på jordet...igjen?

Lenke til kommentar

Hvis du skal gå for programvare fra Adobe, så tror jeg det kan oppsummeres slik:

 

- Adobe Photoshop Lightroom til generell håndtering av foto/arbeidsflyt. Holder antakelig i de fleste tilfeller.

- ENTEN Adobe Photoshop CSx ELLER Adobe Photoshop Elements til mer manuell og komplisert etterbehandling av enkeltbilder. En av disse er jo kjekke også hvis du har en scanner i heimen. Min ringe erfaring er at det holder lenge med "Elements" hvis du ikke har svært spesielle behov (f.eks. grafisk arbeid utenom foto) eller mye penger til overs.

 

Når du velger å gå for Mac, kan du eventuelt vurdere å bytte ut Lightroom med Aperture.

 

Ett tips til når det gjelder Apple: Ekstra minne er visstnok grisedyrt når du kjøper i en Apple-butikk. Her kan du spare mye penger på å kjøpe ekstra minne fra en nettbutikk. Det er i utgangspunktet like lett å bytte deler som minne og harddisk i en Mac som i en Windows-PC, men må ta forbehold når det gjelder den svært kompakte Mac-en du viste til i lenka. Hør med noen som har nødvendig kunnskap.

Lenke til kommentar
Takker og bukker :) Har retta til PS

Litt av problemet mitt er ogå at min bærbare tar femminutt og røyk , når jeg starter PS..

Spørs om jeg bare MÅ ha den Mac`en jeg så hos Foto-Video i Oslo i helga.. :)

Jeg har ikke prøvd Elements enda, men er det rett av meg å tro at den er en light versjon av PS, eller er jeg helt på jordet...igjen?

Har du lite maskin så kan det være et alternativ å finne en eldre versjon av f.eks PSE. 3.0 f.eks. gjør i grove trekk samme jobben som nyeste versjon, men krever mindre ressurser. Hvor mye mindre har jeg ikke peiling på, men dette kan være verdt å teste ut.

 

Om jeg ikke tar feil, så håndterer denne rawfilene fra K10D, enten som den kommer, eller eventuelt etter en oppdatering av ARC. Begge deler burde være enkelt å sjekke.

 

Men har du voldsomt lyst på ny PC, så kjøp selvfølgelig det.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Hei til dere som har svart :) , jeg testa den Lightroomen i natt, og når jeg først forsto hvordan det gikk til , så var jeg imponert :) Kona ble 10 år yngre ..på bildet ja :) Tror jeg fortsetter å forske på dette programmet, samt at jeg laster en versjon av Elements, tror det er rikelig til den retusjeringa jeg skal bedrive.

Nå er det Oppdal og fotografering av dattera i fallskjerm som står for tur, så ha en god påske alle sammen og takk for kjappe og gode tilbakemeldinger.Setter stor pris på det :)

Når det gjelder MAc`en så må jeg finlese tråden : Hvordan lure kjerringa*, etter påske :D

 

Mvh

Amund

 

Til FotoTim: Ser ut som du er mere hekta på Pentax enn meg...og jeg som trodde jeg var aleine i verden om å like dette merket.. :)

Endret av Mundus
Lenke til kommentar

Du er nok ikke alene nok det kommer til Pentax, er en del her faktisk som har det. Dog noen har mer enn andre, som f.eks FotoTim. Kjekt å se han tilbake, håper han blir litt mer aktiv fremover igjen :)

 

Lightroom er bra til sitt bruk.

Jeg bruker det nesten utelukkende da det gjør det meste jeg ønsker.

For mer avansert bilderedigering (redigering av utvalge områder, retusjering eller andre ting som krever layers) bruker jeg PaintShop Pro Photo X2, av Corel. Dette har *stort sett* de fleste funksjonene som Adobe Photoshop har, men koster kun 550kr.

 

En helt normal laptop vil kunne kjøre dette helt fint. Det som er med bilderedigering er jo at man bør ha en bra skjerm og den må være kalibrert. Personlig tror jeg at du vil komme bedre ut av det med å kjøpe en relativt billig PC/laptop og så heller kjøpe en god skjerm utenom (til laptop'en, hvis du går for det).

 

Dog kan det vurderes hvor stort behovet faktisk er. Er du en normal amatør/entusiast klarer du deg fint med en skjerm til 2-3000 + kaliberingsverktøy.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...