Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en lider av tilfeldig omstart


Anbefalte innlegg

Hei,

 

PC-en min har fått seg en vane av å restarte uten særlig spesiell grunn. Jeg har prøvd å luke ut de forskjellige grunnene til hvorfor, men er dessverre idiot og kan ikke nok om PC til å eliminere nok årsaker.

 

Dette er hva jeg vet:

PC-en kan når som helst finne på å starte på nytt. Jeg har reformatert, installert winXP og vanlige programmer som drivere, AVG osv.

Jeg har installert et program som fulgte med i software pakken som skal overvåke temperaturen på de forskjellige elementene, og det ser ikke ut til at den overopphetes. Hovedkortet holder en temperatur på 40C både idle og mens jeg spiller. CPU holder seg på 35C med watercooling.

Alle andre vifter er i gang.

Etter en krasj har jeg åpnet kabinettet for å føle på komponentene inni PC-en bare sånn i tilfelle overvåkingsprogrammet tar feil, og jeg mener at kjøleribbene på northbridge(?) er varmere enn 40 grader, men temperaturen på kjøleribben og chippen er vel kanskje ikke det samme.. eller når jeg tenker meg om så er vel kjøleribben kaldere enn chippen?

Kjøleribben jeg snakker om er den kobberfargede i midten (meb blå ASUS logo) på dette bildet:

340951.jpg

 

 

Kan det finnes andre grunner til at PC-en restarter seg helt uten videre?

 

 

 

Har en rimelig ny PC med dette oppsettet:

 

Corsair Powersupply 750W Black,

Asus P5E, X38

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 4GB CL5

XFX GeForce 8800GTS 650M 512MB GDDR3,

Western Digital Raptor 74GB SATA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulige løsninger:

 

My PC is insanely unstable even idle, it will randomly BSOD then upon reboot just immediately BSOD over and over. I finally realized that the Gigabyte board have default memory voltage @ 1.8v so I changed the voltage to +0.4 and its now showing 2.2v which is what the memory requires

 

http://www.tomshardware.com/forum/248392-3...0-gigabyte-ds3r

 

 

The problem is with your 4 x 1 GB of ram download Microsoft update KB929777

This will cure it

Lenke til kommentar

Jøss, det der var interessant, og høres veldig relevant ut i forhold til hva jeg opplever.

 

Microsoft update KB929777 ser ut til å være for Vista, men jeg har dessverre ikke Vista.. Finnes det andre måter å gjøre dette på?

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg bluescreen hvor det står IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

Prøver å starte på nytt, og får da PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Litt googling får meg til å tro at det er noe fysisk galt med RAM brikkene mine, har jeg rett?

Lenke til kommentar

Hei fenderebest, takk for tipset. Jeg visste dessverre ikke hvordan en skrudde av automatisk restart ved blåskjerm før i dag, burde kanskje nevnt det. Jeg har som sagt googlet på blåskjermens errormeldinger, men det kommer opp mye forskjellig på de to feilmeldingene, den første sies å være noe forbundet med overopphetet CPU, men tviler jeg sterkt på med tanke på at den aldri har vært over 40 celsius når jeg har sjekket BIOS etter blåskjermen dukket opp.

 

Tilbake til saken, kan mitt hovedkort evt. RAM ha tatt skade av at det har blitt kjørt på feil frekvens eller volt? Som jeg nevnte tidligere har hovedkortet vært ganske varmt på kjøleribbene, akkurat varmt nok til at det er ubehagelig å ta på, noe som vil tilsi rundt 50-60 grader.

Lenke til kommentar

Jeg har nå klart å lese guiden din der oppe om å feilsøke i windows, det burde jeg jo selvfølgelig ha gjort tidligere, men jeg klarte dessverre ikke å koble tittelen på tråden din med mitt problem, så ut til å handle om noe helt annet. Installerer debugging tool nå, skal se hva slags info jeg får ut fra det.

 

Jeg har et annet sett med minnebrikker á typen 2gb 6400, mener bestemt maskinen har restartet seg selv med disse også, men skal bruke de nå og se hva som skjer. Sjansen for at det er maskinvarefeil på begge minnebrikkesettene kan ikke være særlig stor, så hvis det skjer igjen, kanskje det er noe galt med hovedkortet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...