Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC døde poster ei til bios, cpu eller hk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Mitt spørsmål: CPU eller HK som røyk?

 

Bakgrunn:

PC-en min fikk en BSOD - meldingen var ny for meg, noe sånn som <pointer reference not valid> husker dette vagt. Satt og hørte på musikk via ITunes altså ikke noe nevneverdig load.

 

Symptomer:

Det kjipe er at maskinen ville ikke poste til bios ved restart. Pulsen min gikk nå noe opp ... Prøvde kald og varm boot, samt reset av CMOS.

 

Prøvde x antall ganger til, av og til ser jeg skjermkortet sin info på skjermen (det som kommer før bios) og maskinen stopper med blank skjerm etterpå. Puls litt ned da skjermkortet er den dyreste komponenten jeg har ...

 

Skjermkort og minne er testet i en kompis sin maskin dette fungerer som det skal.

 

Satte alt tilbake i min maskin igjen og fikk opp BIOS, CMOS error og Bios henger seg når jeg trykker DEL for å komme inn. På dette tidspunket trodde jeg at ting var i orden, men jeg får ikke gjort noe i bios før den henger seg. Har testet med alle andre ting koblet ut (disk, usb, lydkort o.l.)

 

Veien videre:

Bestille HK og evt ny CPU. Får ikke testet CPU før jeg skaffer ny kjølepasta og da spørs det om ikke nytt HK er tingen som skal til alikevel.

 

Specs:

 

Asus P5N32-E SLI, nForce-680i

Intel Core 2 Duo E6600

 

XFX GeForce 8800GTX (Testet på annen pc ok)

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. (Testet på annen pc ok)

Silverstone Zeus 750W (anntar at denne virker)

 

 

Gjentar spørsmålet på toppen, CPU eller HK som røyk?

Personlig holder jeg en knapp på HK'et.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
POST skal kjøres før du får skjermbilde deretter installerer den BIOS'en til skermkortet ditt slik at du får bilde.

 

Her hos oss (naboen og jeg) er det slik at første bildet viser:

Nvidia

8800gtx

768Mb

 

Bilde nr2 er hovedkortet sin bios (post) fra Award.

Endret av thorsan
Lenke til kommentar
Det første bildet du ser er altså video-bios'en som blir installert. Power On Self Test skjer bestandig før Video BIOS'en er blitt installert derfor vil BIOS gi fra seg pipelyder når det er noe feil pga du ikke har noe skjermbilde.

Kommer ikke noe pipelyd i det heletatt, savner dette. Var fint med tanke på feilsøking på den gode gamle 286'en.

 

 

Høres ut som strømforsyninga di kan være ustabil...jeg ville prøvd å bytte ut den i første omgang for å teste om den virker som den skal

Det er mye mas og bytte denne :) menne ser poenget.

Lenke til kommentar
Den gir bare pipelyd om den finner noen feil i POST da, men da burde den stoppe opp og ikke gi noe skjermbilde.

Men når PC-en fungerte som normalt ga den heller ikke et bipp da heller? De fleste BIOS'er gir enda ifra seg en sånn såkalt sucessfull POST lyd.

 

Den har vel egentlig aldri post'et med lyd. Har i grunn ikke reflektert over dette da den har virket som den skulle.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet en annen psu, like død.

 

 

Et siste spørsmål, hvis en fyrer opp hovedkort + gpu uten cpu da vil en fortsatt få post? Mener og husker at jeg har sett meldingen NO CPU på tidligere hovedkort. Prøvde uansett nettopp dette og den er like død.

 

Blir vel nytt HK i morgen, se om ikke jeg finner et grisebillig kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...