Gå til innhold

Stativ med kulehode!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trenger tips til anskaffelse av et godt stativ med kulehode. Vurderer et Manfrotto 190X med kulehode 486CR2, men leser på forumet at "rimelige" kulehoder kan ha en tendens til å sige. Ser helst at budsjettet ikke overstiger 2000,- men vil heller ikke kjøpe noe "halvveis" til 1500,-

 

Tar gledelig i mot forslag! :)

 

Kjøpte for en tid siden 'Manfrotto 190XPROB' med '488RC2' kulehode fra Scandinavian Photo for kr. 1900,-. 190XPROB er meget velegnet til makro da man kan stille det i nesten alle mulige stillinger, helt ned til bakkenivå. 488RC2 har ingen "sigende" tendenser som jeg har opplevd. Anbefales. Har ikke brukt '486RC2' men tror '488RC2' har noe større kule og dermed mer stabil samt at den har panoreringsfunksjon.

Endret av K_59
Lenke til kommentar
Ingen Gitzo "freeks" her inne?? ;)

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Jtqs

 

Hvis du først skal legge så mye penger i et stativ, kjøp heller et Sachtler DA75L med Burzinski eller RRS BH-55 kulehode.

 

Det (stativbeina) er mye raskere å bruke i felt enn hurtiglåsene til Gitzo, Manfrotto og alt annet...

 

Dropp midtsøyle og armer som stikker ut til siden. Det er like stabilt som å montere en monopod oppå en tripod.

Lenke til kommentar
Ingen Gitzo "freeks" her inne?? ;)

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Jtqs

 

Hvis du først skal legge så mye penger i et stativ, kjøp heller et Sachtler DA75L med Burzinski eller RRS BH-55 kulehode.

 

Det (stativbeina) er mye raskere å bruke i felt enn hurtiglåsene til Gitzo, Manfrotto og alt annet...

 

Dropp midtsøyle og armer som stikker ut til siden. Det er like stabilt som å montere en monopod oppå en tripod.

 

Har tenkt til å handle når jeg er i statene i mai, så budsjettet strekker litt lengre der enn her hjemme. Ganske mye å hente også på stativ. Objektiver er jo nærmere halv pris.

 

Vet du om RRS BH-55 passer på Gitzo stativene? Den så veldig bra ut... Dog så leste jeg på foto.no forumet at en hadde hatt en måned leveringstid fra Really Right Stuff. Det er litt drøyt med tanke på B&H sine 3-5 dager.

Endret av Linken
Lenke til kommentar

Hva med Kirk Enterprises BH1 eller BH3 ?

 

www.kirkphoto.com

 

BH1 koster 355USD, og BH3 koster 255USD. BH3 er beregnet opp til og med 300mm f/2.8 (Har ikke klart å finne noe vektgrenser på siden deres, men disse kulehodene blir anbefalt på lik linje med RRS)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Ingen Gitzo "freeks" her inne?? ;)

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Jtqs

 

Hvis du først skal legge så mye penger i et stativ, kjøp heller et Sachtler DA75L med Burzinski eller RRS BH-55 kulehode.

 

Det (stativbeina) er mye raskere å bruke i felt enn hurtiglåsene til Gitzo, Manfrotto og alt annet...

 

Dropp midtsøyle og armer som stikker ut til siden. Det er like stabilt som å montere en monopod oppå en tripod.

 

Har tenkt til å handle når jeg er i statene i mai, så budsjettet strekker litt lengre der enn her hjemme. Ganske mye å hente også på stativ. Objektiver er jo nærmere halv pris.

 

Vet du om RRS BH-55 passer på Gitzo stativene? Den så veldig bra ut... Dog så leste jeg på foto.no forumet at en hadde hatt en måned leveringstid fra Really Right Stuff. Det er litt drøyt med tanke på B&H sine 3-5 dager.

BH-55 Passer Gitzo stativene. Kjøp eventuelt en variant med flat topplate. Du bør også ta en titt på Markins kulehoder:

 

http://www.nikonians.org/html/resources/no.../markins_5.html

Lenke til kommentar

Takk for gode råd! :)

 

Det er jo en jungel av alternativer og muligheter. Alt jeg trenger er et godt stativ som er "handy" å ta med seg på tur, og som tåler vekten av en fremtidig 70-200 mm. Tenker da på kulehode som ikke siger grunnet vekt. Makrofunksjon er også å foretrekke. karbonstativer er selvfølgelig lette og dermed mindre stabile, men syns det er en grei sak å kompensere med (eksempelvis) kameravesken for å øke vekt/ stabilitet. Lav vekt på stativ og soliditet vektlegges :)

Lenke til kommentar
Ingen Gitzo "freeks" her inne?? ;)

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Jtqs

 

Hvis du først skal legge så mye penger i et stativ, kjøp heller et Sachtler DA75L med Burzinski eller RRS BH-55 kulehode.

 

Det (stativbeina) er mye raskere å bruke i felt enn hurtiglåsene til Gitzo, Manfrotto og alt annet...

 

Dropp midtsøyle og armer som stikker ut til siden. Det er like stabilt som å montere en monopod oppå en tripod.

 

Har tenkt til å handle når jeg er i statene i mai, så budsjettet strekker litt lengre der enn her hjemme. Ganske mye å hente også på stativ. Objektiver er jo nærmere halv pris.

 

Vet du om RRS BH-55 passer på Gitzo stativene? Den så veldig bra ut... Dog så leste jeg på foto.no forumet at en hadde hatt en måned leveringstid fra Really Right Stuff. Det er litt drøyt med tanke på B&H sine 3-5 dager.

BH-55 Passer Gitzo stativene. Kjøp eventuelt en variant med flat topplate. Du bør også ta en titt på Markins kulehoder:

 

http://www.nikonians.org/html/resources/no.../markins_5.html

 

Ser på RRS siden at quick release platen ikke er avbildet på kulehodene. Vet du om dette er dette noe man må bestille i tillegg? Ser de følger med (avbildet på produktet) på Gitzo sine.

Lenke til kommentar
Hva med Kirk Enterprises BH1 eller BH3 ?

 

www.kirkphoto.com

 

BH1 koster 355USD, og BH3 koster 255USD. BH3 er beregnet opp til og med 300mm f/2.8 (Har ikke klart å finne noe vektgrenser på siden deres, men disse kulehodene blir anbefalt på lik linje med RRS)

 

Mvh,

Beej80

 

Så bra ut disse også! Type state of the art produkter. Ser Kirk trenger to uker for å lage BH-1 eller BH-2. Lages altså etter ordre :thumbup:

Lenke til kommentar
Trenger tips til anskaffelse av et godt stativ med kulehode. Vurderer et Manfrotto 190X med kulehode 486CR2, men leser på forumet at "rimelige" kulehoder kan ha en tendens til å sige. Ser helst at budsjettet ikke overstiger 2000,- men vil heller ikke kjøpe noe "halvveis" til 1500,-

 

Tar gledelig imot forslag! :)

 

Ligg ihvertfall unna 486Rc2. Jeg har det og det holder enkelt og greit ikke.

Har du råd så gå for RRS, Markin eller Kirk. Og skriv gjerne om erfaringene her etterpå!

 

Håkon

Lenke til kommentar
Ingen Gitzo "freeks" her inne?? ;)

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Jtqs

 

Hvis du først skal legge så mye penger i et stativ, kjøp heller et Sachtler DA75L med Burzinski eller RRS BH-55 kulehode.

 

Det (stativbeina) er mye raskere å bruke i felt enn hurtiglåsene til Gitzo, Manfrotto og alt annet...

 

Dropp midtsøyle og armer som stikker ut til siden. Det er like stabilt som å montere en monopod oppå en tripod.

 

Har tenkt til å handle når jeg er i statene i mai, så budsjettet strekker litt lengre der enn her hjemme. Ganske mye å hente også på stativ. Objektiver er jo nærmere halv pris.

 

Vet du om RRS BH-55 passer på Gitzo stativene? Den så veldig bra ut... Dog så leste jeg på foto.no forumet at en hadde hatt en måned leveringstid fra Really Right Stuff. Det er litt drøyt med tanke på B&H sine 3-5 dager.

BH-55 Passer Gitzo stativene. Kjøp eventuelt en variant med flat topplate. Du bør også ta en titt på Markins kulehoder:

 

http://www.nikonians.org/html/resources/no.../markins_5.html

 

Ser på RRS siden at quick release platen ikke er avbildet på kulehodene. Vet du om dette er dette noe man må bestille i tillegg? Ser de følger med (avbildet på produktet) på Gitzo sine.

 

Riktig observert. RRS, Kirk, Markins, FOBA og Arca Swiss (+ endel "piratkopier") bruker festeplater i Arca Swiss standarden. Disse platene er normalt skreddersydd for hvert enkelt kamerahus/objektiv slik at de skal sitte 100% stødig. Til kamerahuset anbefaler jeg at du kjøper en L-Bracket i denne standarden fra Kirk eller RRS. Denne beskytter kamerahuset og gjør at du kan montere kameraet i vertikal posisjon rett oppå kulehodet for maksimal stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...