Gå til innhold

Finnes det telefoner med god dekninng?


Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg ser at noen telefoner har bedre dekning enn andre, men det umulig å finne ut hvilke. Har en Nokia 5500. Den fungerer dårlig med både Netcom og Telenor på visse plasser. Ikke engang forhandlerene vet hvilke telefoner som gode i vanskelige soner, men de sier også at noen telefoner er bedre enn andre. Har prøvd å lete på nettet etter anbefalinger men det var vanskelig å finne. Noen som vet om dette?

Hilsen

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun min egen erfaring og komme med her. Nokia 6233 er den beste telefonen jeg har hatt når det gjelder dekning. Mye bedre enn 6500 slide som jeg har nå.

 

Edit: Dette er forøvrig et punkt jeg savner på tester. Det er fortsatt mange steder som har dårlig mobildekning, både i bygder og i hyttefelt, så ferdes en ofte i slike områder er nok dette et viktig kriterie på valg av ny mobil.

Endret av -blo-
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er mobilen min eller abbonementet, men jeg må til stadighet skru telefonen min av og på for i det hele tatt ha dekning. Jeg kan sende meldinger og ringe ut, men kan ikke få meldinger eller innkommende samtaler dersom telefonen har stått på for lenge. (Kan også ha med å gjøre at lenge er omtrent en uke...)

 

Telefonen jeg bruker er K610i, abbonementet er DJuice Controll.

Lenke til kommentar

Når eg er heime hos svigers, så "ete" huset rett og slett opp dekningen i området rundt. Trenger berre å gå 5 meter utanfor huset så er dekninga full. Men til saken.

Eg har ein Nokia N80, og den strever skikkelig med å få dekning der inne. Den bruker opp heile batteriet på ein halv dag, berre for å leite etter dekning. Har også ein Sony Ericsson W800i, og den klarer faktisk å ha litt over halv dekning stort settt uansett kor eg måtte befinne meg i huset.

 

Altså kort oppsummert. N80 er dritt på dårlig dekning, og w800i rungerer litt betre.

 

Håper dette gir litt svar på ditt spørsmål :)

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er mobilen min eller abbonementet, men jeg må til stadighet skru telefonen min av og på for i det hele tatt ha dekning. Jeg kan sende meldinger og ringe ut, men kan ikke få meldinger eller innkommende samtaler dersom telefonen har stått på for lenge. (Kan også ha med å gjøre at lenge er omtrent en uke...)

 

Telefonen jeg bruker er K610i, abbonementet er DJuice Controll.

Jeg hadde samme problemet på min SE W950i, men det løste seg med nytt SIM-kort. Kontakt Djuice og hør.

 

Ellers har w950i dårligere dekning enn w800i, men dette hjelper vel neppe trådstarter til å finne ny telefon.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er mobilen min eller abbonementet, men jeg må til stadighet skru telefonen min av og på for i det hele tatt ha dekning. Jeg kan sende meldinger og ringe ut, men kan ikke få meldinger eller innkommende samtaler dersom telefonen har stått på for lenge. (Kan også ha med å gjøre at lenge er omtrent en uke...)

 

Telefonen jeg bruker er K610i, abbonementet er DJuice Controll.

 

I tillegg til det bosannes sier, kan det være at telefonen din sovner og ikke sier fra til nettet at den finnes lenger. Dette fikses somregel med en kjapp software oppgradering. :thumbup:

 

 

Et tips ift. telefoner som fungerer bra der det er dårlig dekning, er å finne en telefon med mulighet for ekstern antenne. :)

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Mulig dette er psykisk, men hadde SE K800 og Tele2. Telefonen min fungerte perfekt i leiligheten min sentralt i Oslo. Kjøpte SE K850 og fikk meg Netcom. Da begynte samtalene å bryte inne i leiligheten. Kjæresten min hadde samme problemet. Vi gikk over til Nokia N95-2 for litt siden. Har ikke merket noen problemer etter dette. Så virker jo som det er litt forskjell på dekning og mobil osv..

Lenke til kommentar

Hadde en Sony Ericsson W800i før, og hadde problemer med dekning (med netcom/chess) med den hos svigers som bor utenfor Hamar. Prøvde så en Motorola Razr2 V8 som hadde bedre dekning, og har nå en N95 8GB som også fungerer mye bedre der enn W800i'en gjorde...

 

iPhone'n jeg hadde, var derimot ELENDIG på dekning! Men Razr2 V8 og N95 8GB er altså bedre enn W800i, som igjen var en god del bedre på dekning enn Apple's iPhone (8GB).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mulig jeg er OT, men det som virkelig hjelper ved dårlig dekning er å kople til en ekstern antenne. De fleste dyrere SE (og sikkert flere andre) har mulighet for dette. Skaff deg Clas Ohlson-katalogen. Der finner du masse utstyr.

Lenke til kommentar

Mener på å ha lest at SE telefoner "oppdatere" telefon dekningen raskere enn feks Nokia. Dvs at strekene på dekningen går fortere opp og ned enn feks Nokia. Ikke at dette hjalp noe.

Men min SE k850i har bedre dekning en n82 på sjøen. Jeg får fortere dekning enn kameraten min som har n82.

Uten å sette penger på det, vil jeg tro at gamle telefoner med antenner er bedre enn nye uten. Og før var telefonene "bare" til gsm så de konsentrere seg bare om det, og ikke alt annet "tull" man har fått i telefonene :roll:

Lenke til kommentar

Kommer mye ann på hvordan mobilene er bygd opp. Dvs hvor mye fjas som bruker strøm og forstyrrer signalene, og hvor den innebyggde antennen er plassert. Men å måle dette er vel ikke noe produsentene er interessert i, for de er opptatt nok med å implementere flere ubrukelige megapixler.

Så da er det jo forum som gjelder. Men jeg savner mer info om mobilers rekkevidde siden jeg og liker å fiske og båtliv generellt. Undrer om det ikke finnes eksterne forsterkere av mobilsignaler.

Endret av NyMaskin
Lenke til kommentar

Noe som er verdt å merke seg, er at det vel neppe er noen standard for hvor mange streker du skal ha ved hvor mange dB. F.eks. SE har 5 streker (max) helt frem til -90dB. Det er også verdt å merke seg at søylene oppdateres treigere enn faktisk forhold på telefonen, slik at du kan ha et kort dipp i dekningen uten at du ser det på dekningssøylene.

 

-90dB er ikke veldig bra (men helt greit). Er man utendørs, har du glatt -40dB til -50dB i fri sikt til basestasjon. Du mister en strek hvor hver 5dB du går nedover. Noe lavere enn -100dB, og du er fort over på GSM.

 

Så poenget er, ikke la deg lure av dekningssøylene på telefonen din. Hvis du ikke har en telefon der du kan se mottatt dB er det lett å ta de for mer enn de faktisk er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Noe som er verdt å merke seg, er at det vel neppe er noen standard for hvor mange streker du skal ha ved hvor mange dB. F.eks. SE har 5 streker (max) helt frem til -90dB. Det er også verdt å merke seg at søylene oppdateres treigere enn faktisk forhold på telefonen, slik at du kan ha et kort dipp i dekningen uten at du ser det på dekningssøylene.

 

-90dB er ikke veldig bra (men helt greit). Er man utendørs, har du glatt -40dB til -50dB i fri sikt til basestasjon. Du mister en strek hvor hver 5dB du går nedover. Noe lavere enn -100dB, og du er fort over på GSM.

 

Så poenget er, ikke la deg lure av dekningssøylene på telefonen din. Hvis du ikke har en telefon der du kan se mottatt dB er det lett å ta de for mer enn de faktisk er.

En annen ting er at signalstyrkeindikatoren viser kun nivået på BCCH, uten å ta hensyn til interferenser eller kvaliteten på det innkomne signalet. Under samtale justeres sendestyrke kontinuerlig, både på opp- og nedlink, slik at du alltid skal ha optimale forhold.

Lenke til kommentar
En annen ting er at signalstyrkeindikatoren viser kun nivået på BCCH, uten å ta hensyn til interferenser eller kvaliteten på det innkomne signalet. Under samtale justeres sendestyrke kontinuerlig, både på opp- og nedlink, slik at du alltid skal ha optimale forhold.

 

Siden du sier BCCH regner jeg med at du snakker om GSM. Var usikker på om GSM klarte å justere på sendestyrken per tidluke på lufta jeg, men det kan den da tydligvis?

 

Kjenner godt til at UMTS justerer sendestyrken, men da går det jo ut over alle brukerene hvis den justeres ned. Mente dette var noe av "fordelen" med GSM, at sendestyrken fra basestasjonen var konstant..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
En annen ting er at signalstyrkeindikatoren viser kun nivået på BCCH, uten å ta hensyn til interferenser eller kvaliteten på det innkomne signalet. Under samtale justeres sendestyrke kontinuerlig, både på opp- og nedlink, slik at du alltid skal ha optimale forhold.

 

Siden du sier BCCH regner jeg med at du snakker om GSM. Var usikker på om GSM klarte å justere på sendestyrken per tidluke på lufta jeg, men det kan den da tydligvis?

 

Kjenner godt til at UMTS justerer sendestyrken, men da går det jo ut over alle brukerene hvis den justeres ned. Mente dette var noe av "fordelen" med GSM, at sendestyrken fra basestasjonen var konstant..?

I GSM er sendestyrken på BCCH (kontrollkanalen) rimelig konstant slik at mobilen lettere skal velge sender i forbindelse med hand-off. Under samtale justeres sendestyrken slik at den holdes lavest mulig for å unngå interferenser med nabocellene. Siden man benytter TDMA er det bare trafikk til/fra én bruker i hver tidsluke, og da har man full mulighet til å justere sendestyrken for hver enkelt bruker. Dette skjer hele tida.

 

Jeg kan ikke UMTS, men vil anta at siden signalet på nedlink er et kompositt-signal med data til flere brukere, så blir det vanskeligere å justere styrken til hver enkelt bruker. Men på detn annen side mener jeg å ha hørt at CDMA er mer robust overfor interferenser slik at det ikke er noe problem at man ikke kan justere signalstyrken individuelt.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke UMTS, men vil anta at siden signalet på nedlink er et kompositt-signal med data til flere brukere, så blir det vanskeligere å justere styrken til hver enkelt bruker. Men på detn annen side mener jeg å ha hørt at CDMA er mer robust overfor interferenser slik at det ikke er noe problem at man ikke kan justere signalstyrken individuelt.

 

I UMTS justeres signalstyrken 1500 ganger i sekundet i både opp og nedstrøm.

 

Vanlig cenario er at en terminal er i en bil som beveger seg, og har et hinder, f.eks et høyhus som skygger for signalet fra stasjonen. Terminalen må da sende på høy styrke for å nå basestasjonen, hvis man da plutselig får klar sikt til basestasjonen pga man har kjørt forbi huset så vil den høye signalstyrken plutselig skape mye interferens for andre terminaler intil signalstyrken er justert ned, derfor justeres signalstyrken så ofte for å unngå at man merker slike situasjoner og for å optimalisere ytelsen.

 

Det er selvfølgelig mye mer komplisert og mange andre grunner enn dette, men dette er the basics :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...