Gå til innhold

Ubutnu bad blocks melding ved boot. Kjør fsck


Anbefalte innlegg

Har i lengere tid hatt problemer med rsync kopiering mellom IMac'en min og Ubuntu 6.0.6

web/samba/mail/ssh serveren min. Får i ny og ne permission denied meldinger på noen av

områdene (directories) jeg kopierer til på Ubuntu serveren min.

 

Når jeg prøver å reboote systemet så får jeg under boot melding om at bad blocks blir

funnet, og at jeg må kjøre fsck manuelt for å rette opp dette. Dette har jeg gjort hver gang problemet har meldt seg.

 

Men når jeg rebootet i dag så henger Ubuntu seg ved mounting file system og går ikke videre. Jeg kommer ikke inn i shell engang.

 

Er det harddisk feil som er årsaken til disse problemene ?

Noen tips for hva jeg gjør videre ?

Reinstallasjon ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok stor fare for at det er harddisken din som begynner å blir sliten.

 

Jeg hadde samme problemet med Ubuntu 7.10 på min bærbare. Det skjedde et par ganger og så virka det som om det gikk over. Men så meldte problemet seg igjen og etter et par runder med fsck så trynte hele disken. Det må legges til at den hadde lagd mistenkelige lyder en stund i forkant.

 

Prøv en full formatering og grundig sjekk av disken (inkl. søk etter bad sectors).

 

Hvis det er en gammel harddisk ville jeg fort ha kjøpt en ny.

Lenke til kommentar

Har vært inne på tanken å installere 7.10. Har kjørt 6.06 i lengere tid nå.

Nå blir jeg vel tvunget til å gjøre noe:(

 

Hvis det ikke kommer noen andre smarte tips her, så kommer jeg trolig til å installere

7.10 på en annen maskin jeg har når jeg kommer hjem etter jobb. Har en gammel shuttle SB61G2 fra 2002 som jeg vil bruke. Den tar mye mindre plass en det sjøstygge midi kabinettet (asus hovedkort) jeg har kjørt ubuntu på hitill. Dessuten er alt integrert på den (nettverk/skjermkort/S-ATA).

 

Er det forresten noen fordeler/ulemper med å installere ubuntu 7.10 på S-ATA vs ATA disker ? Jeg har stort sett bare S-ATA disker.

 

Aaaaahhg. Jeg blir matt bare av tanken på reinstallasjon. Kjører apache, mysql, php, mail(postfix), squirrel webmail, ssh, dynamic dns og samba på serveren min. Det tok sin tid å sette opp alt dette:( Husker ikke hvordan jeg gjorde alt dette heller:((

Endret av christdi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...