Gå til innhold

DMA holder seg ikke aktivert (ME)


555

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg byttet harddisken på en P2 maskin fra IBM 15GB til WD 80GB men hovedkortet støttet ikke større en 32GB så jeg måtte bruke EZ-BIOS fra WD slik at disken ble 80GB i Win.

Men så ble det problemer, siden EZ-BIOS ikke støtter WinXP la jeg inn WinME og alt gikk greit. MEN når jeg aktiverer DMA for HDen og restarter er ikke DMA aktivert lengere(DMA funker på CD-ROMen).

 

HJELP :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge http://www.wdc.com/library/legacy/EIDE/8-4cap.pdf skal du bare bruke 1 jumper på disken. Kan det være feilen siden den ikke klarer mer enn 32MB? Det står også bare at det skal være en barriere på 8,4 GB, og ikke 32, men det vet sikkert du bedre enn meg siden det er ditt hovedkort. Har du sjekket om det finnes ny BIOS til ditt hovedkort? Bare tenker at det må være bedre å kjøre winXP en winME. En annen ting kan ang. DMA-problemet ditt kan være at du prøver å kjøre Ultra-ATA66/100 mens hovedkortet ditt ikke støtter det. Hva slags hovedkort er det snakk om?

Lenke til kommentar

Hovedkortet er et Epox ep-61 bxa-m med nyeste BIOS

 

Jeg bruker to jumpere på disken som forklart her

 

Før jeg brukte programmet fra WD(EZ-BIOS) fikk jeg 32GB etter fikk jeg 80GB men hvis jeg prøver å innstalere xp finner den en Upartisjonert 32GB.

Hvis jeg prøver å oppgradere fra ME går det fint til den skal restarte, Da kommer det blå skjerm med unmounteble(eller.no) boot volum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...