Gå til innhold

Et lite Paradoks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La oss si det finnes en himmel,

 

kan da en snill ateist komme til himmelen?

 

 

Jeg har lyst til å se svaret på dette spørsmålet helst svart av noen kristne, men kjære med- ateister, kom med deres meninger.

 

I følge bibelen må du ha Jesus som din ''personal savior'' og tro at Jesus kom ned fra himmelen.

 

 

Bullshit uansett.

Endret av SurfingElite
Lenke til kommentar
La oss si det finnes en himmel,

 

kan da en snill ateist komme til himmelen?

 

 

Jeg har lyst til å se svaret på dette spørsmålet helst svart av noen kristne, men kjære med- ateister, kom med deres meninger.

 

Hva skal du der å gjøre? Spørsmålet er jo ikke relevant hvis du er ateist, for da tror du ikke at du vil tilbringe evighet på evighet på en rosa sky mens du spiller sjakk med jesus og renser tå neglene til gud... med vinkelsliper antagelig!!(Stor mann store negler!!) :p

 

Nei, skal du ha noen tro på dette må du nok vende deg om og melde deg inn i hallelulja klubben, finne deg en himmel los og bekjenne dine synder til ham (du får sette av et par dager...). Aja, du må maskoten til hallelulja klubben som venn, han derre jesus. Lykke til. Og hils til alle kjente... :D

 

Surrealistisk? A ja..... men du skjønner det at som ateist har du ikke noe i himmelen å gjøre. Inngangs billetten er og blir underkastelse av jesus og gud og det hellige spøkelset.

 

:D

Lenke til kommentar

Kristendommen som religion skiller seg ut ved å ikke kreve handlinger, men rett tro. Det blir som regel begrunnet med en antitetisk tolkning av "Den lille Bibel", Joh 3, 16, slik:

 

"For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

 

Altså: Den som ikke tror på ham, skal ikke ha evig liv, men gå fortapt — uansett hvor gode gjerninger man skulle ha måtte gjort.

 

Videre er det Jesus selv som sier dette om hva man kan og ikke kan si ift. himmelen (Mark 3, 29):

 

"Men den som spotter Den hellige ånd, får aldri i evighet tilgivelse, men er skyldig i evig synd."

Lenke til kommentar

De fleste kristne jeg har kjent/kjenner svarer på spørsmålet med at dersom du er ateist og har hørt om Jesus, så slipper du ikke inn i himmelen, uansett hvor snill du er. Dersom du er ett eller annet urfolk eller noe som lever helt for seg selv og faktisk ikke har hørt om Jesus får du en sjangse idet du dør, eller rett etter døden til å ta i mot ham, gjør du det, så slipper du inn.

 

Men, det er vel egentlig for å rettferdigjøre at de ikke klarer å fortelle absolutt alle mennesker om fyren.

Lenke til kommentar
Jeg tror på HimmelX, det er en himmel som er laget av min egen Gud! Der kommer alle som vill! Kun jomfruer her btw!

 

Da sier jeg som en kompis av meg gjør, han var i mange år single og gikk KUN etter gifte kvinner med begrunnelsen: "Hvorfor skal jeg prøve meg på kvinner ingen vil ha....", når han ble spurt om hvorfor han gikk etter gift ekvinner :p.

 

Nei, jomfruer er ikke noe for meg, liker dem godt innkjørt og opptrent jeg og som vet hva de skal gjøre når de kommer så langt! Så meg får du ikke vervet :p

Endret av strayder
Lenke til kommentar
La oss si det finnes en himmel,

 

kan da en snill ateist komme til himmelen?

 

 

Jeg har lyst til å se svaret på dette spørsmålet helst svart av noen kristne, men kjære med- ateister, kom med deres meninger.

Det står mye i Bibelen om det å bli frelst av gjerninger og frelst av tro. Å bli frelst av gjerninger er jo helt umulig, da ingen kan leve livet sitt helt perfekt.

Uansett er sier et av budene "Du skal ikke ha andre Guder enn meg", så da blir det umulig å bli frelst av gjerninger for en ateist.

Lenke til kommentar
Det står mye i Bibelen om det å bli frelst av gjerninger og frelst av tro. Å bli frelst av gjerninger er jo helt umulig, da ingen kan leve livet sitt helt perfekt.

Uansett er sier et av budene "Du skal ikke ha andre Guder enn meg", så da blir det umulig å bli frelst av gjerninger for en ateist.

Vel. En ateist har jo ikke noen andre guder, de har jo ingen guder. Der tror jeg det er mer hinduene, for eksempel, som sliter litt.

 

Men, jødene. Kan de bli frelst av gjerning, i teorien? De har jo tross alt samme guden... oO

Lenke til kommentar
Jeg tror på HimmelX, det er en himmel som er laget av min egen Gud! Der kommer alle som vill! Kun jomfruer her btw!
Kun jomfruer? Høres ut som et sted for flertallet av medlemmene her på diskusjon.no :p

 

Ontopic: I følge det jeg har lært (jeg er kristen), så er alle som gjør synder like gode. I bibelen som omtales det med at alle som tror på Jesus kommer til himmelen fordi han tok synden bort. Bibelen åpner ikke her for muligheten at det kommer flere som klarer å frelse seg selv ved å leve et perfekt, syndfritt liv, men om du likevel skulle klare det kan jeg ikke skjønne annet enn at det skulle være bra nok for frelse, selv om dette er tilnærmet lit umulig.

Lenke til kommentar

Så hvis man er kristen, kan man altså gjøre så mye drit man bare vil? Bryte alle de o så hellige 10 bud, men bare man angrer så blir man tilgitt og kommer til himmelen? Mens en som kanskje ikke tror på gud, men er verdens godeste menneske, han kommer til helvete?

 

Det mangler vel ikke akkurat eksempler på feks prester o.l. som har misbrukt og voldtatt flere titalls barn og unge.

Men i guds øyne er altså det helt greit? så lenge de ber om tilgivelse etterpå? De kan komme til himmelen.

 

Men en man som jobber hardt hele livet for å forsørge familien sin, passer på sin familie og sine venner.

Hjelper de han møter som en dårligere stilt enn han. Han skal altså til helvete, fordi han ikke tror på gud?

 

Jeg ser ikke helt logikken her jeg?

Lenke til kommentar
Så hvis man er kristen, kan man altså gjøre så mye drit man bare vil? Bryte alle de o så hellige 10 bud, men bare man angrer så blir man tilgitt og kommer til himmelen? Mens en som kanskje ikke tror på gud, men er verdens godeste menneske, han kommer til helvete?

 

Det mangler vel ikke akkurat eksempler på feks prester o.l. som har misbrukt og voldtatt flere titalls barn og unge.

Men i guds øyne er altså det helt greit? så lenge de ber om tilgivelse etterpå? De kan komme til himmelen.

 

Men en man som jobber hardt hele livet for å forsørge familien sin, passer på sin familie og sine venner.

Hjelper de han møter som en dårligere stilt enn han. Han skal altså til helvete, fordi han ikke tror på gud?

 

Jeg ser ikke helt logikken her jeg?

 

Logikken er soleklar, du MÅ tro på gud for å få billett, enkelt og greit. At troen ikke akkurat er full av logikk er noe annet....

 

Men må du ikke være religøs for å synde? Jeg synder jo ikke når jeg gjør noe "galt" (Stjeler fx), ihvertfall ikke ut i fra et ateistisk ståsted, men stjeler jeg er det jo ikke MORALSK riktig, så det vil si at ateister følger sin samvittighet bygget på moral og religiøse styres av sin dårlige samvittighet ovenfor gud.... men i begge tilfeller VET vi jo at det er galt og at stjeling er feil, dette er noe jeg vet av erfaring hvis noen har sjålet noe fra meg eller at jeg kan tenke meg til følelsen å bli sjtålet fra....

 

So why bother to do it with faiht? ?

 

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar

Helvete er en litt annen diskusjon; mange kristne mener helvete er tilintetgjørelse, andre at det er et fysisk sted der man skal pines i all evighet, noen et sted der man straffes for det gale man har gjort..

Bibelen sier en del om bruk av nåden, samvittighet osv, men du har rett i at uansett hvor mye galt man har gjort kan man få tilgivelse.

Lenke til kommentar
Helvete er en litt annen diskusjon; mange kristne mener helvete er tilintetgjørelse, andre at det er et fysisk sted der man skal pines i all evighet, noen et sted der man straffes for det gale man har gjort..

Bibelen sier en del om bruk av nåden, samvittighet osv, men du har rett i at uansett hvor mye galt man har gjort kan man få tilgivelse.

 

Ut av ren nysgjerrighet, hvordan vil du karakterisere tiden før din fødsel? I vitenskapens perspektiv er dette milliarder av år, kanskje 6000 år i kristnes fremstilling.

 

Milliarder eller 6000 år om det så er, herfra til evig liv, du kan ikke være med på at det skurrer litte grann?

Lenke til kommentar

Som ateist så er det nok markføde som venter meg etter døden ;) Men det er mange religioner og guder på denne kloden, hvor de fleste har en form for liv etter døden, og så er det reinkarnasjon (hvem som har rett kan diskuteres til evig tid). Så om det skulle være noe etter døden, så bør det være nok muligheter om himmelen er stengt. Det finner jeg ut av når den tid kommer.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Helvete er en litt annen diskusjon; mange kristne mener helvete er tilintetgjørelse, andre at det er et fysisk sted der man skal pines i all evighet, noen et sted der man straffes for det gale man har gjort..

Bibelen sier en del om bruk av nåden, samvittighet osv, men du har rett i at uansett hvor mye galt man har gjort kan man få tilgivelse.

 

Ut av ren nysgjerrighet, hvordan vil du karakterisere tiden før din fødsel? I vitenskapens perspektiv er dette milliarder av år, kanskje 6000 år i kristnes fremstilling.

 

Milliarder eller 6000 år om det så er, herfra til evig liv, du kan ikke være med på at det skurrer litte grann?

Hva skurrer? Jeg er forresten ikke ung jord kreasjonist..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...