Gå til innhold

PC-høytalere på 9V veksespenning!


Anbefalte innlegg

Ble påmint av en annen tråd at jeg har et par Creative høytalere liggende, og tenkte at jeg kunne bruke disse på skolen. Det første prøblemet er at jeg har mistet trafo/strømledning, men det kan jo stort sett fikses med litt mix og triks. Det andre og virkelige problemet er at høytalerne går på, tro det eller ei, 9V vekselspenning! Noe spesielt. Noen forslag til hvordan jeg kan få disse opp å gå? Har prøvd ekstern stømforsyning osv, men det meste leverer jo bare likespenning.

Endret av Leeroymonster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. det er ikke SÅ uvanlig egentlig. Har flere høytalersett som går på vekselstrøm.

 

Jeg har masse omformere liggende, og her om dagen når jeg skulle finne en 12v likestrøm, fant jeg overraskende mange vekselstrømsomformere i samlingen. Har 2 stk 9v vekselstrøm også..

Lenke til kommentar
Bare å slenge inn 12VDC. Siden det garantert er en likeretter i boksen, så spiller det ingen rolle. 9VAC = 12VDC ca. etter likeretteren uansett, og da spiller det ingen rolle om man hiver 12VDC inn fra starten av.

 

Kan jo prøve det her først. Funker det så funker det, og funker det ikke så, ja, da funker det ikke. :p

Lenke til kommentar
Etter litt luring rundt på elfa er jeg ikke lenger så veldig sikker på at det nødevendigvis trenger være en likeretter inne i enheten, finnes i alle fall et har av transformatorer både for montering alene og på kretskort deriblant flere som er merket for "audio" bruk.

Transformatorer for audiobruk og for driftsspenning er to helt forskjellige ting.

Man kan bruke en audiotransformator til å tilpasse indre motstand i forsterker til høyttalernes impedans for å få optimal tilpasning og dermed hente ut høyest mulig effekt.

Lenke til kommentar
Etter litt luring rundt på elfa er jeg ikke lenger så veldig sikker på at det nødevendigvis trenger være en likeretter inne i enheten, finnes i alle fall et har av transformatorer både for montering alene og på kretskort deriblant flere som er merket for "audio" bruk.

Transformatorer for audiobruk og for driftsspenning er to helt forskjellige ting.

Man kan bruke en audiotransformator til å tilpasse indre motstand i forsterker til høyttalernes impedans for å få optimal tilpasning og dermed hente ut høyest mulig effekt.

 

Så lærte man noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...