skyhawk Skrevet 3. april 2008 Forfatter Skrevet 3. april 2008 Scorpioen står stille akkurat nå, da clutchwiren røyk i går. Nå er i alle fall ribbingen av delebilen virkelig i gang. I dag har jeg fått demontert fangern med tåkelysa, grillen, setene bak, baklyktene, sidebliklys, gulvlyset i passasjersetet bak, fått løsna litt ledningsnett og merka opp hva de forskjellige kontakene er og hvor de går. Det er godt mulig at jeg trenger en del av el nettet på bilen da den andre Scorpioen ikke har opplagt strøm fra før av til f.eks el speil, seter, lys i motorrommet++ Snakka forøvring med huggern i dag også. Har bekymra meg litt for at jeg ikke blir kvitt bilen når jeg er ferdig med den med tanke på at den er tyskregistrert, og det kan bli vanskelig å gi bort et rullende karrosseri med bare motor i. Huggern sa at dem tar 800kr for å vrake bilen og 500 for å hente den. Har ikke noe annet valg, så da skal jeg ta så mye som mulig av deler.
Thomast81 Skrevet 5. april 2008 Skrevet 5. april 2008 Scorpioen står stille akkurat nå, da clutchwiren røyk i går. Nå er i alle fall ribbingen av delebilen virkelig i gang. I dag har jeg fått demontert fangern med tåkelysa, grillen, setene bak, baklyktene, sidebliklys, gulvlyset i passasjersetet bak, fått løsna litt ledningsnett og merka opp hva de forskjellige kontakene er og hvor de går. Det er godt mulig at jeg trenger en del av el nettet på bilen da den andre Scorpioen ikke har opplagt strøm fra før av til f.eks el speil, seter, lys i motorrommet++ Snakka forøvring med huggern i dag også. Har bekymra meg litt for at jeg ikke blir kvitt bilen når jeg er ferdig med den med tanke på at den er tyskregistrert, og det kan bli vanskelig å gi bort et rullende karrosseri med bare motor i. Huggern sa at dem tar 800kr for å vrake bilen og 500 for å hente den. Har ikke noe annet valg, så da skal jeg ta så mye som mulig av deler. et godt råd. husk ledningsnettet!!!du har et godt utgangspunkt.men ta dæ en tur på bilextra å kjøp boken haynes gjør det selv scorpio 85-94. så spare du fort mange tusn på uvitende mekanikere som ska prøve. er sjøl stolt eier av en 91 mod 2.9 ghia.
Complexity Skrevet 5. april 2008 Skrevet 5. april 2008 Hehe, At clutchvaieren ryker er noe dritt Skjedde på min scorpio mens jeg var sjofør en lørdagsnatt.. måtte kjøre hjem i 4'e gir hele veien, og det tar ca 45 minutt å kjøre hjem ifra der det skjedde Ble du tauet hjem eller?
skyhawk Skrevet 5. april 2008 Forfatter Skrevet 5. april 2008 Thomast81: Ja, har Haynes boka. Er den jeg jobber etter Men av og til finner jeg bare de enkleste løsningene på å ta av ting, som f.eks deler av dashbordet. Er ikke så farlig om det går i stykker, for det har jeg ikke behov for. Ledningsnettet MÅ jeg ha ja, ellers blir det umulig å få brukt ekstrautstyret. Driver for fullt å demonterer det nå. Complexity: Hehe, nei det var dama som kjørte med en venninne da. Så det ble å kjøre hjem i 1.gir med masse stopp underveis
Thomast81 Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 Thomast81: Ja, har Haynes boka. Er den jeg jobber etter Men av og til finner jeg bare de enkleste løsningene på å ta av ting, som f.eks deler av dashbordet. Er ikke så farlig om det går i stykker, for det har jeg ikke behov for. Ledningsnettet MÅ jeg ha ja, ellers blir det umulig å få brukt ekstrautstyret. Driver for fullt å demonterer det nå. Complexity: Hehe, nei det var dama som kjørte med en venninne da. Så det ble å kjøre hjem i 1.gir med masse stopp underveis du får begynne m motorstyringa, og følg, vist æ huske rett (gjodre d for 7 år sidn går det en del ut til motor og en opp til hovedpulsåra under dashn. den delen til motorromme må du begynne å klippse løs fra den sia abs e på å følge(ta me hele greia) igjennom torpedoveggen.d e komplisert å gjøre det hær før alt e demontert. d som e bra m haynes e at du har det komplette koblingsjemaet til alle motorer og slikt bakerst i boka.å tru mæ: om et år vet du kor alle skruan e på hele biln å du kommer aldri til å plages med å ta ut dashbordet. brukte 2-4tima første gang,bruke kansje 15 min nu.
skyhawk Skrevet 9. april 2008 Forfatter Skrevet 9. april 2008 Siden du har Scorpio selv.. Kanskje du vet noe om dette. Jeg har tatt ut nesten hele el nettet til dørene (sentrallås, el vinduer/speil osv), setene mm. Dette ledningsnettet forsvinner oppunder ved pedalene og går inn i den sentrale sikringsboksen. Jeg tenkte å koble ut dette ledningsnettet fra sikringsboksen og koble det inn i sikringsboksen i CL modellen og derreter flytte over sikringer og releer til utstyret. Tror du det funker eller er jeg nødt til å flytte over hele sikringsboksen? Jeg er litt usikker, men jeg tror alle sikringsboksene er like enten om det er basismodellen eller den mest utstyrte, det eneste som er forskjell er hvor mange ledninger som går inn i boksen og hvor mange sikringer og releer som sitter inni.
lille-pusen Skrevet 9. april 2008 Skrevet 9. april 2008 Det som skjedde med bilen da jeg kjørte var at clutchwiren røk når jeg skulle gire fra 1. - 2. gir. Pappa klarte visst å få kjørt den på 2.gir hjem, men pga kondensvann så fuska bilen. Endte med at NAF ble ringt og bilen ble lempa av utenfor hos mamma og pappa. Kjipt
Thomast81 Skrevet 12. april 2008 Skrevet 12. april 2008 Siden du har Scorpio selv.. Kanskje du vet noe om dette. Jeg har tatt ut nesten hele el nettet til dørene (sentrallås, el vinduer/speil osv), setene mm. Dette ledningsnettet forsvinner oppunder ved pedalene og går inn i den sentrale sikringsboksen. Jeg tenkte å koble ut dette ledningsnettet fra sikringsboksen og koble det inn i sikringsboksen i CL modellen og derreter flytte over sikringer og releer til utstyret. Tror du det funker eller er jeg nødt til å flytte over hele sikringsboksen? Jeg er litt usikker, men jeg tror alle sikringsboksene er like enten om det er basismodellen eller den mest utstyrte, det eneste som er forskjell er hvor mange ledninger som går inn i boksen og hvor mange sikringer og releer som sitter inni. Du trenger ikke røre sikringsboksen,dn e universal....du klipse dæ bare på hovedledningsnette,eneste probleme m sikringsboksen kan være vist du bygge fra automat til manuell, men det fins lette løsninger.du trenger kun bry deg om ledningene fra motorstyringa.
skyhawk Skrevet 13. april 2008 Forfatter Skrevet 13. april 2008 (endret) Blir litt endringer i planene her. Det var en veldig omfattede jobb å demontere el nettet. Måtte ut med absolutt ALT av interiør, lister, dashbord, klippe opp massevis av strips. Vanskelig å komme til mange steder.. Ikke har jeg et så veldig egnet sted å stå til å gjøre sånt arbeid heller mtp lys, temperatur og plass.. Men jeg har hvertfall tatt ledningsnettet så har jeg det hvertfall om jeg skulle føle for å ha lyst en gang Isåfall får det greie seg med el ruter foran og litt småmodifisieringer her og der. De nye planene blir da som følger: - Montere de nye frontdørene (med elektriske vinduer og speil) Skal ha nye dører først og fremst fordi dørene fra delebilen er mer strøkne enn de som allerede sitter på Scorpioen og dessuten har CL, eller basismodellen av Scorpio lagt opp for el ruter foran. Har også sett basismodeller med el speil, så er jeg heldig funker de også. Hvis ikke, skrur jeg bare de av og setter på de manuelle. Værre er det ikke. - Montere ny midtkonsoll Denne midtkonsollen etter min mening mye finere. Den originale er flat og med en lang og stygg gummimansjett rundt brekket og har et lite rom bakerst med kasettplasser. Midtkonsollen fra Ghia er brekket bygd mer inn i midtkonsollen, den har et større og finere oppbevaringsrom uten kasettplasser og når lokket lukkes er det et midtarmlene i tillegg. Planen er å montere denne, ta ut bryterene for el vinduer og finne deksler til dem som jeg smetter på. 12volts pluggen bak på denne midtkonsollen bør jeg få til på en eller annen måte tror jeg. Ghia midtkonsoll: Basis midtkonsoll: - "Nye forseter" og baksete Planen var som sagt egentlig å montere i de elektriske setene. Ikke bare fordi de var elektriske, men fordi disse setene var i mye bedre stand. Skumgummien var mer fast i formen og ikke så nedsitti, stoffet var strøkent pluss at jeg likte det bedre. Hodestøttene er dessuten litt bredere fra denne modellen. Jeg kommer da til å ta sette på trekkene og skumgummien fra de elektriske setene til de andre setene. Baksetet er bare "plug n play" - Nye dørtrekk bak Dørtrekka må matche de foran og setene, så jeg må bytte dette også. Det blir da manuelle vinduer bak, og dørtrekkene fra bilen har ikke noe hull til sveiv og har ved siden av håndtaket hull til bryteren av el vinduene. Planen blir å skjære til et hull til vindussveiva å bruke det gamle dørtrekket som en "mal". Bruker også dekslene rundt håndtaket bak uten hull for el vindu bryter. - Nye interiørlys Interiørlysene fra Ghia har to små regulerbare leselamper ved siden av hovedlyset som jeg regner med ikke bør være noe problem å montere opp. Ellers går resten av planene som vanlig utover det, tror jeg. Bytte av frontfanger, bakfanger og grill. Tåkelys skal også monteres, men ligger det ikke en kontakt klar bak lyspanelet ved rattet, blir det bare en enkel bryter og kabling fra Biltema. Ellers har jeg tatt vinterdekka med felger fra delebilen i bytte mot noen RS felger som skal på sommerdekka: Likte de ganske godt, og tror de vil kle bilen Delebilen ble jeg også kvitt litt billigere enn huggern, en Scorpiokompis av meg henter den til uka, som skal bruke den som jordebil Endret 13. april 2008 av skyhawk
skyhawk Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Skrevet 16. mai 2008 (endret) Bilen har stått en stund nå, men har nå tilslutt fått kjøpt den. Har siden jeg fikk den fått bytta tennkablene og blanda i litt kondensfjerner og litt andre småting. Den fuska så jævlig at det var nesten ikke mulig å kjøre den. Men nye kabler og litt kondensfjerner som har fått blanda seg over natta gjorde susen. Jeg fikk også satt i annet lys i bilen med to regulerbare leselamper på hver sin side i tillegg til hovedlyset. Så vidt jeg vet så er det kun Ghia som har disse lampene. I tillegg bytta jeg ut en koblingsskinne med et tidsrelé i sikringsboksen. Denne funker slik at interiørlyset lyser i 20 sekunder etter at den dør er lukket før det slokker, når motoren er av. Man kan velge å ha på denne funskjonen eller ikke ved knappen på hovedlyset Ellers byttet jeg låsmotoren på bakluka, siden den som satt i hadde levd et eget liv og gikk opp når den ville. Denne hadde visst vært kobla ut ganske lenge, men det hjalp ikke stort når jeg monterte i den nye. Vet ikke hva det er, men når jeg trykker inn låseknappen på luka skjer det ikke noe. Jeg har også fått tak i noen deksler til den nye midtkonsollen jeg skal bruke. Det var et par hull i den for brytere til elektriske vinduer bak, noe som jeg ikke skal ha. Tok kontakt med Ford og de kunne merkelig nok skaffe de. Her er hvertfall konsollen som skal erstatte den gamle: Tenkte at jeg skulle skru litt i morgen også, kanskje litt ut på kveldinga. Skal sette inn en solskjerm på passasjersiden med lys rundt speilet, og få bytta baksetene og dørtrekkene bak. (Skal jo som sagt ha nytt interiør i bilen. Endret 16. mai 2008 av skyhawk
skyhawk Skrevet 18. mai 2008 Forfatter Skrevet 18. mai 2008 (endret) 17 mai: Fikk skrudd litt utover kvelden, satt i nye bakseter. Det tok lenger tid enn vi hadde regna med pga sideputene var litt kjinki. Monterte også solskjerm på passasjersiden med lys rundt speilet. 18 mai: Gjort MASSE i dag. Starta dagen med å gjøre siste "finishen" på setene bak som ble montert 17 mai. Skrudd ut forseter og trukket en del kabler, til elektriske speil, vinduer, dørbelysning og elektriske seter. Jeg var redd for at jeg måtte demontere hele dashbordet for å få trukket kablene ordentlig, men jeg og dama fant en "tunnel" som gikk fra der du har beina fra den ene til den andre siden. Trekking av kabler gikk som en drøm, så nå ligger det klart til stikk til sikringsboksen og klart til el speil, vinduer og dørbelysning ved begge dører. Når kabeltrekking var gjort, var det på med den nye midtkonsollen. Denne passa egentlig rett på og vel så det. Etter det ble de eletriske seter satt i og koblet opp og da var det bare å trykke, justere og kose seg :-) Utrolig mange instillinger på de, bedre passform og mye mer behagelige. Bilder av de kommer! Fikk også satt på nye Ghia lister på forskjermer og bakdører. Fordørene skal jo byttes ut og der er listverket på allerede. Planene for morgendagen er å flytte over låsene over til de nye frontdørene og montere dem, og mest sannsynlig koble til eller starte å koble opp det elektriske i de. Tenkte også å få kobla ferdig sigarettenneren bak. Noen bilder fra i dag: Originallist vs Ghia-list Dama er med å trekke kabler. Når jeg ga skrutrekkeren og skralla til hu så det faktisk ut som at hu synes det var litt gøy å bli med hu også Noen kabler blir det Ny midtkonsoll montert og jeg som kobler i sikringsboksen Ellers virker det som alt er på spor, bortsett fra at radioen slutta å funke etter å ha skrudd i dag. Får feilsøke litt mer i morgen. Endret 18. mai 2008 av skyhawk
skyhawk Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Skrevet 22. mai 2008 I går skifta jeg frontfangeren og grillen, samt skrudde av lyktepusserne. Noen bilder fra det. Skal få tatt et bilde av det ferdige resultatet og setene i ordentlig sollys. Litt dårlige bilder dessverre Lykter, frontfanger og grill av Strømmen og slangene til spylermotoren for lyktene kobles ut og stripses fast Bak hvert blinklys foran skjulte det seg en kontakt... Som ser ut til være til tåkelysene. Pussermotorene under lyktene klar til demontering Frontfanger og lykter på plass igjen Bilde av fronten i sin helhet kommer!
skyhawk Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Skrevet 22. mai 2008 (endret) Ble positivt overraska i dag, da jeg egentlig hadde tenkt å montere nye multikontakter i dørene. Hadde tenkt å bytte ut kontakta som går til dørene foran da jeg trodde den ikke hadde ledninger/stikk for elektriske speil, vinduer og belysning i dørene. Men jaggu meg var det lagt opp kabler for det originalt, på en CL modell! Da slapp jeg masse arbeid, men litt kjipt med tanke på at jeg allerede har trukket kabler og kjøpt inn tonnevis av kabelsko, så var det faktisk lagt opp. Var egentlig overbevist om at det ikke var det. Ellers bytta jeg armene til vinduspusserne, da de som satt på var litt stygge og rustne og de fra delebilen var mye finere. Bytta også lyspanelet til en annen med funskjon for tåkelys. Foreløpig funker ikke tåkelysa da jeg glemte å ta med reléet fra delebilen - mail er sendt til Ford og forhåpentligvis skaffer de det ganske fort (ikke at det er noe hast ) De nye dørene tar litt tid å montere. Jeg må flytte over låsesylinderene fra de gamle dørene over til de nye, og det er ikke bare bare. Fra årsmodell 92 fant nemlig Ford på å montere en tjukk metallplate over låsen, som i og for seg var en grei idé for å hindre at noen stakk en kleshenger nedi og kunne åpne døra. Men for å få av plata må man skru ut vinduet og demontere mye innmat i døra. En annen mulighet er å prøve å klippe av plata med metallsaks eller se om man kommer til med en vinkelsliper eller noe. Jeg gidder hvertfall ikke demontere alt i døra bare for å skifte låsen. Inntill vidre har jeg kun montert på en ny dør, bare for å sjekke om utstyret funker. Alt funka, bortsett fra vinduet, men jeg finner nok ut av det. Ny dør montert på førersiden: Åpen dør - Varsellys for andretrafikanter Fotgrunnsbelysning Belysning i knapper Endret 22. mai 2008 av skyhawk
skyhawk Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Skrevet 24. mai 2008 (endret) Lite med svar her da.. I går fikk jeg skifta begge låsesylinderene og bytta den siste døra. Alt virker, men fremdeles ikke el rutene. Skal feilsøke dette mer, men mistenker kanskje reléet i førerdøra. Har også fått skaffet dørbelysning til dørene bak, som kommer etterhvert. Har snakka med en annen som også mekker Scorpio og han hadde dette i en Ghia delebil som han kunne selge til meg for 150kr Så dette blir fancy! Bilder: Foran slik den ser ut nå Ny dør foran som trenger en liten vask + nye lister Ene setet foran + midtkonsollen: Baksete: Endret 24. mai 2008 av skyhawk
skyhawk Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Skrevet 25. mai 2008 Fått installert "kjørecomputer" i dag. Har foreløpig kun kobla opp den øverste skjermen (tid/dato/stoppeklokke/utetemp), skal koble til den nederste skjermen (computeren) siden.
skyhawk Skrevet 1. juni 2008 Forfatter Skrevet 1. juni 2008 Jeg fikk installert kjørecomputeren og fikk alt på den til å virke, men jeg var så uheldig å greide å kortslutte en av ledningene til computeren og da tok den kvelden Har fått tak i en ny erstatning som i alle fall er "bedre" enn bare den originale klokka, som har temp og stoppeklokke funksjon.. Det var litt kjipt, men men. Ledninger for computer ligger klart der om jeg skulle finne en en gang. Henta også tåkelys-releét på Ford her om dagen og det virka ikke. Målte null spenning med multimeteret i sikringsboksen og det samme for de elektriske vinduene, så jeg driver å skrur ut sikringsboksen for å rense den. Regner med at det er enten fukt, irr eller noe sånt som gjør at det ikke virker som det skal. Dørlys til bakdørene er også forresten på vei, så de blir montert etterhvert også. Ingen som har noen innspill, meninger eller kommentarer? Er lite motiverende å oppdatere worklogen noe mer i framtia hvis ingen legger inn noen svar. Trenger bare være et lite synspunkt eller en kommentar.
Complexity Skrevet 1. juni 2008 Skrevet 1. juni 2008 Kan si at jeg titter innom hver gang du skriver nytt inlegg, så du må ikke tro at det ikke er interessant selv om vi ikke alltid skriver noe Vil tro dette blir veldig bra jeg, Ser ut som du er glad i å jobbe med bilen, og det er bra Lykke til videre med prosjektet
heismann Skrevet 1. juni 2008 Skrevet 1. juni 2008 Støtter Complexity her. Følger med på tråden hver gang det kommer update, jeg og! Liker dessuten å se folk som legger ned arbeid i noe helt annet en Volvo og BMW også.. Stå på, virker veldig fornuftig alt det du gjør, tror det endelige resultatet kommer til å bli kjempebra!
skyhawk Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Skrevet 3. juni 2008 (endret) Hyggelig å høre sånt Skrudde ut og demonterte hele sikringsboksen for å gi den en real rens her om dagen. Elektriske vinduer og tåkelys virker som sagt ikke og viste ingen spenning gjennom sikringsboksen. Jeg har allerede utelukka alt annet det kunne være, blandt annet brudd i ledning, defekt relé, defekt sikring osv, men dette var det ikke. I tillegg har blinklyset i det siste begynt å blinke litt saktere av og til pluss at hornet hadde begynt å gå av seg selv for en stund tilbake. Mistenke derfor at dette hadde en sammenheng. Skrudde opp sikringsboksen, og joda. Den var full av irr og korrosjon som jeg regna med. I tillegg lå det faktisk mange små døde fluer inni der også, skjønner ikke hvordan de har kommi seg innimellom alle platene i sikringsboksen Så jeg tok ut alle plater og slipte dem reine. Tror jeg brukte en hel arbeidsdag bare på å slipe bort irr og korrosjon! Et av platene før sliping: Etter sliping: Så monterte jeg den i dag igjen, kobla opp alt. Funka vinduene eller tåkelysa? Neeeeida! Voltmeteret viser fremdeles hele 0.00v på dem. Så nå blir det en tur til Biltema å kjøpe et sett med hengesikring, relé, bryter, kabler osv til tåkelyset og sikringsholder og kabelsko til de elektriske vinduene. Kobler det enkelt og greit rett på batteriet istedet med hengesikringer. Litt kjipt, men jeg får gjøre det beste ut av det. Endret 3. juni 2008 av skyhawk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå