Tonka Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg har satt inn en ny HD, og skal partisjonere og formatere den. Før jeg kan formatere kan jeg velge basic/standard eller dynamic oppsett. Hva skal jeg velge?? Ser at den disken jeg installerte OS på er basic/standard. Endret 9. mars 2008 av Tonka
7r Skrevet 9. mars 2008 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Det spørs om du skal sette den opp i RAID, tror jeg. Isåfall må du bruke dynamisk... Dvs. om du har planer om å bruke en RAID-kontroller (hardware-, eller software- basert). Poenget er at data kan distribueres systematisk mellom diskene, noe som kan gi bedre ytelse og sikkerhet dersom en disk skulle falle bort. Så bestemmer du videre om du skal bruke striping eller speiling... Les mer om dette på: http://www.hardware.no/artikler/raid/32088 Endret 9. mars 2008 av 7r
wiberos Skrevet 10. mars 2008 Skrevet 10. mars 2008 Noe mer relevant med dynamiske disker for en vanlig bruker. Eksempel: Pc med 2 disker. Disk nr1 er en vannlig disk. Primære partisjoner og med OS installert. Disk nr 2 er helt ny og monteres i maskinen. Den er en 320GB disk. Du velger å konvertere til dynamisk. Om du velger å ha kun en partisjon på den er OK, men vi ser på noen andre alternativer. Du velger å partitjonere på følgende måte: -den første delen/partitjon på disken er på 100GB. -den andre partisjon er på 100GB -den tredje er på 80GB. -den fjerde partisjon er på ca 19GB Da er disken ferdig oppdelt. Ingenting til overs. En vakker dag finner du at den første partisjon er alt for liten. Du trenger mer plass. Her kommer mulighetene med dynamiske disker. 1) Du kan vurdere om et av de andre partisjoner kan omgjøres. 2) Du vurderer om å kjøpe en disk til. I det 1) du finner ut at den partisjon på 80GB er ikke noe å ha. Da velger du å slette den partisjon. Og så da? Jo, nå kan du velge å ekspandere den første partisjon til Å ta plassen som den 80GB hadde. Regel her: du kan ekspandere simple volumer til å inkludere ikke contiguous ledig plass på samme disk, noe som du kunne ikke gjøre med andre typer volumer. I det 2) Du monterer en helt ny disk i maskinen på 500GB. Deretter konverterer du til Dynamisk. Nå kan du ekspandere den første partisjon på disk nr 2 til å ta plassen (alt om du vil) fra den 500Gb disk. Regel her: du kan ekspandere simple volumer til å inkludere ikke contiguous ledig plass på samme disk, eller på et annet fysisk disk. Da har du ike lenger simple volume men spanned. Resultat: Den første partisjon på disk nr 2 er blitt et volum på 600GB. Og det kan du forstette med så lenge du vil., eller kan, av diverse grunner. Det er selvfølgelig en del ”forutsetninger”,....som alltid, og det ovenfor er bare et eksempel. Lese gjerne mer om dynamiske disker, og hensyn du må ta, når du farer med de, hvis du må gjøre slik og…..
Tonka Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Skrevet 10. mars 2008 Aha! Takk skal dere ha. Nå skjønner jeg litt mer av det jeg leste i Help på windows. Da bruker jeg den nye disken og eventuelle senere disker som dynamiske. Tusen takk!
Nizzen Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Noe mer relevant med dynamiske disker for en vanlig bruker. Eksempel: Pc med 2 disker. Disk nr1 er en vannlig disk. Primære partisjoner og med OS installert. Disk nr 2 er helt ny og monteres i maskinen. Den er en 320GB disk. Du velger å konvertere til dynamisk. Om du velger å ha kun en partisjon på den er OK, men vi ser på noen andre alternativer. Du velger å partitjonere på følgende måte: -den første delen/partitjon på disken er på 100GB. -den andre partisjon er på 100GB -den tredje er på 80GB. -den fjerde partisjon er på ca 19GB Da er disken ferdig oppdelt. Ingenting til overs. En vakker dag finner du at den første partisjon er alt for liten. Du trenger mer plass. Her kommer mulighetene med dynamiske disker. 1) Du kan vurdere om et av de andre partisjoner kan omgjøres. 2) Du vurderer om å kjøpe en disk til. I det 1) du finner ut at den partisjon på 80GB er ikke noe å ha. Da velger du å slette den partisjon. Og så da? Jo, nå kan du velge å ekspandere den første partisjon til Å ta plassen som den 80GB hadde. Regel her: du kan ekspandere simple volumer til å inkludere ikke contiguous ledig plass på samme disk, noe som du kunne ikke gjøre med andre typer volumer. I det 2) Du monterer en helt ny disk i maskinen på 500GB. Deretter konverterer du til Dynamisk. Nå kan du ekspandere den første partisjon på disk nr 2 til å ta plassen (alt om du vil) fra den 500Gb disk. Regel her: du kan ekspandere simple volumer til å inkludere ikke contiguous ledig plass på samme disk, eller på et annet fysisk disk. Da har du ike lenger simple volume men spanned. Resultat: Den første partisjon på disk nr 2 er blitt et volum på 600GB. Og det kan du forstette med så lenge du vil., eller kan, av diverse grunner. Det er selvfølgelig en del ”forutsetninger”,....som alltid, og det ovenfor er bare et eksempel. Lese gjerne mer om dynamiske disker, og hensyn du må ta, når du farer med de, hvis du må gjøre slik og….. Veldig bra forklart! Det er stadig noen som lurer på akkurat dette, så denne forklaringen kom godt med! *vote for sticky*
Antatra Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 Vil bare legge til at om dette blir brukt, altså dynamisk. Så blir slik som raid, at du ikke kan flytte diskene over i en annen maskin og ha samme oppsett. Ikke at så mange gjør dette da, men jeg har vært ute for det.
Nizzen Skrevet 11. mars 2008 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Vil bare legge til at om dette blir brukt, altså dynamisk. Så blir slik som raid, at du ikke kan flytte diskene over i en annen maskin og ha samme oppsett. Ikke at så mange gjør dette da, men jeg har vært ute for det. Jeg har flyttet MANGE dynamiske disker fra maskin til maskin, og det funker hver gang. Bare huske å enable disken som dynamisk disk igjen i diskmanagement(reactivate), og ikkje konvertere disken til basic igjen. Da er du fucked Har testa dette selv Endret 11. mars 2008 av Nizzen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå