Gå til innhold

Sertifiseringer etter endt Bachelor


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er snart ferdig med andreåret i utdanningen min som dataingeniør. JEg har valgt studieretning innen for nettverk og drift da jeg interesserer meg mer for dette enn programmering. Jeg har nå begynt å tenke på hva jeg skal gjøre da jeg er ferdig utdannet som dataingeniør. Har hørt at man stiller sterkere i nettverksbaserte stillinger om man har sertifiseringer som feks. MCSA , MCSE.

 

Noen med erfaringer fra dette som kan anbefale sertifiseringer jeg evt. burde ta og kanskje hvor jeg kan ta de?

 

Lønner det seg?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor bor du? Det er litt omfattende enn bare kurs, så det finnes løp som går over ett år, men da bør man CCNA i bånn. Min mening er at du kan gjøre CCNA med labbing på under 3 mnd og CCNP under 6 mnd.

 

To steder: http://www.sonans.no/ita/Sertifisering, http://fagutdanning.akademiet.no/studietil...dier/cisco_ccnp

 

Siden du har generell nettverkkunskap allerede bør du ta CCNA på egenhånd og spare tid og grunker. Så er Cisco Academy CCNP en fin track å gå om du ikke har nok selv disiplin. Lab ordner du med www.gns3.net

meld deg inn på www.groupstudy.com der får du hjelp av eksperter.

Lenke til kommentar

kan ikke si at den ene er mer verdsatt enn andre fordi de er totalt forskjellige. Men når det gjelder ren nettverk og gjerne større nettverk er det Cisco som gjelder. Beste hadde vært at du hadde fått en arbeidsgiver til å betale utdanningen for deg. Sjekk ementor, banetele, datametrix, IBM, HP etc for muligheter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Uansett hva du tar, vennligst ikke ta veien innom braindumps.

Det kan virke som en lettvint vei for å ta sertifiseringer.

Men det kommer nok til å bite deg i rompa til syvende og sist.

 

Det blir som BI reklamen - Lettvektere.

 

Sånne liker vi ikke.

 

EDIT: Når det kommer til Microsoft sine løsninger.

Sjekk jobb markedet hva som blir ropt mest etter når du skal ta SQL/Exchange, velg gjerne begge. Men ta det som er mest søkt etter i jobb livet.

Du kan eventuelt bruke det som argumentasjon for at du tok den sertifiseringer basert på jobb markedet og at du er flexibel på den måte(les: tilpasser deg dagens miljøer).

Endret av Iglooo
Lenke til kommentar

Distributører, enten pushere for M$ eller Cisco etc er gjerne villig for å betale for slike sertifiseringer fordi de tjener på det(større fortjeneste og kan avgjøre om firmaet vinner prosjektet eller ikke.)

 

En miks imellom sertifiseringer og jobb erfaring er det beste. Er litt uenig at erfaring er alltid 10X mer gull verdt, du fungerer mye bedre på CLI om du har teorien iorden. Sertifiseringene er også bra om du ikke har jobberfaring og kan gi deg innspass til å få erfaring utenom laberfaring. På en annen side, sertifiseringer uten laberfaring er og blir ubruklig papirsertifisering.

 

Hvis jeg skal feks pendle inn på voice, så er bare å ta opp noen bøker og bygge en labb. Så kan jeg samtidig løse voice problematikk på jobb. Men jeg ville samtidig dratt med meg sertifiseringer. De er gull verdt.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Anbefaler heller å bruke tid og penger på jobberfaring, eit vikarbyrå skaffer deg lett jobb der du kan dra i land erfaring som er 10x meir gull enn sertifikater.

 

Jeg er et levende bevis på at det motsatte er tilfelle.

 

Uansett, en kombinasjon av sertifiseringer + erfaring = 10x gull, ikke en av delene. Enkle sertifiseringer koster uansett ikke penger (1000kr per stk er ikke penger). Det er derfor ingen ting i veien for å kombinere eller starte lett med en av delene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er delvis enig med siDDIs. Man går ikke på sertifiseringer i stedet for jobb. Skaff deg heller en jobb og bygg erfaring samtidig som sertifiseringer. Klarer du bare en ting av gangen så ta heller jobben. Er du uerfaren vil du lære minst like mye av å jobbe som av sertifiseringer. Sertifiseringer tar du ved siden av når du alt behersker en del av stoffet, eller som et suplement til utdanning dersom det kreves for å få jobben du vil ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...