Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

" A disk read error has occured" - melding i bios


Anbefalte innlegg

Hei,

 

det hele startet på fredagen da jeg spilte Tabula Rasa. Spillet klikket og jeg måtte trykke start knappen for å komme meg til desktopen. Jeg restartet spillet og det samme skjedde igjen, bortsett fra at det endte med at jeg tok av og på power knappen på min dell Inspiron E1705. Det følgende som da skjedde var medlingen:

 

" A disk read error has occured. Press ctrl + alt + del to restart"

 

Jeg har kommet meg fram til to mulige scenarioer: 1) Hard disken er død 2) De to operativ systemene jeg har har på en eller annen måte skapt en konflikt. Grunnen til at jeg har to operativsystemer er at jeg ikke fikk slettet windows xp media centre edition partisjonen, og derfor la til min egen windows xp pro partisjon.Førstnevnte partisjon funker ikke om man velger den, så den er praktisk talt ikke der.

 

Det virker som BIOS gjenkjenner harddisken. Det står "HD 120 GB" under device info, men jeg er fortsatt usikker om dette kan behandles som sikkert bevis på at den fungerer korrekt.

 

Jeg har prøvd å bruke windows xp recovery disk, men når CD prøver å samle opp all hardware infomasjon, så blir skjermen bare svart. Også når jeg prøver å boote opp via Onboard NIC, så får jeg feilmeldingen "Media test failure. Check cable".

 

Denne artikkelen tar for seg det samme som jeg har, men jeg nekter å tro at det er samme utfallet som er mitt tilfelle.

 

All hjelp mottas. På forhånd takk.

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsto problemet lenge etter at XP PRO ble installert? Ville sjekket disken for bad cluster og slettet begge OS og reinstallert en av dem. Kan også hende at det er noe feil med partisjonen etter du installerte XP PRO som f.eks at partisjonen ikke er aktivert.

Lenke til kommentar
Oppsto problemet lenge etter at XP PRO ble installert? Ville sjekket disken for bad cluster og slettet begge OS og reinstallert en av dem. Kan også hende at det er noe feil med partisjonen etter du installerte XP PRO som f.eks at partisjonen ikke er aktivert.

 

Jeg formaterte og installerte XP pro i januar, og den hare funket bra hittil. Ikke noe synlige tegn på at noe har gått galt tidligere, så det kom som et sjokk på meg. Som jeg nevnte tidligere har jeg problemer med feilsøking pga at jeg ikke kommer inn i recovery menyen slik at jeg kan få reparert windows partisjonen. Veit ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å formatere den da, eller reparere eksisterende partisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...