Gå til innhold

Objektiv til Olympus

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

Har Olympus E510 med bl.a objektivet 14-54 mm.

Vurderer å kjøpe enten telekonverter EC - 14x1,4 eller objektivet 70-300 mm F4.0-5.6.

Telekonverteren kom opp fordi jeg jo da slipper å ta av 14-54 objektivet og kan bare skru telekonverteren utenpå dette objektivet.

Men hva gir meg best effekt fotografisk.

Kan noen gi meg et godt svar på dette ?

mvh

niels

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har mine tvil om at en telekonverter kan brukes på et 14–54 mm-objektiv.

Tja, alle Olympus' nyere telekonvertere og mellomringer ser ut til å funke med den nye 25mm-eren, så hvorfor ikke zoomen også? Om det er praktisk og fornuftig er jo en helt annen sak.

Skrevet

Fungerer nok, men om den optiske kvaliteten holder mål er vel heller usikkert. 70-300 f/4-5.6 er nok en bedre løsning, vil jeg tro.

Skrevet

Da er det noe jeg ikke har fått med meg. Jeg levde i tro om at telekonvertere kun fungerte på objektiv med en viss brennvidde (noe nærmere 100 mm?).

Skrevet
Da er det noe jeg ikke har fått med meg. Jeg levde i tro om at telekonvertere kun fungerte på objektiv med en viss brennvidde (noe nærmere 100 mm?).

De fungerer, men optisk sett kan man si at de er "ubrukelige" ja.

Eller, for å si det på en annen måte: Det går ann å montere de mellom kamera og objektiv, men det er ikke særlig lurt. Som oftest er en billig telezoom (som 70-300 f/4-5.6) er mye bedre alternativ enn å putte en 3x TC på et 100mm kit-objektiv.

Skrevet

Tja, alle Olympus' nyere telekonvertere og mellomringer ser ut til å funke med den nye 25mm-eren, så hvorfor ikke zoomen også? Om det er praktisk og fornuftig er jo en helt annen sak.

TC-14 fungerer så vidt meg bekjent på all 4/3-optikk.

Fungerer nok, men om den optiske kvaliteten holder mål er vel heller usikkert. 70-300 f/4-5.6 er nok en bedre løsning, vil jeg tro.

Den optiske kvaliteten med TC-14 er faktisk ikke så ille.

De fungerer, men optisk sett kan man si at de er "ubrukelige" ja.

Jeg har sett veldig gode bilder tatt med 8mm 'fisheye' og TC-20. :p Ja, noen er veldig sære.

Skrevet

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...