Gå til innhold

trenger kjøpehjelp til "småtteri" (canon, filter ++)


Anbefalte innlegg

så er det meg som spør og graver igjen da :blush:

 

har nå nesten bestemt meg (99%) for å kjøpe følgende:

 

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

 

Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS

 

og jeg trenger litt hjelp til "ekstrautstyr" siden jeg ikke har spesielt peiling på det, og trenger konkrete linker/tips så jeg ikke ender opp med noe som ødelegger kvaliteten på det nye utstyret. skal mest sansynlig handle på bhphoto (nei, jeg trenger ikke moms/frakt hjelp, det blir plukket opp på amerikansk adresse og fraktet hjem til norge av en i familien som er på reise), eventuelt ebay.

 

1.polariseringsfilter til begge objektivene. aner ikke om jeg kan bruke samme eller om det er to forskjellige?

 

2.et godt ekstra batteri til 400d

 

3."lense hood" (vet ikke hva det heter på norsk en gang :S). etter å ha lest litt rundt har jeg forstått det slik at det er bedre med dette enn UV filter? hva er evt ulempen med et slikt hode som gjør at UV filter ville være bedre? er begge deler smør på flesk? og, spiller det noen rolle om lense hood er originalt eller uoriginalt? jeg så på denne:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4258..._Lens_Hood.html

hva er forskjellen på denne som har sånn "petal shape" og de som er hel rundt mht bildekvalitet?

trenger i alle fall en slik til 17-55 siden det trenger mest beskyttelse, 55-250 er jeg litt usikker på, men kom gjerne med forslag.

 

4. noe til å vaske/tørke av merker på glasset (dette trenger jeg jo ikke å kjøpe i usa, men setter likevel pris på forslag til hva jeg skal bruke. har fingermerke på mitt nåværende objektiv som jeg er redd for å fjerne :S)

 

5. har jeg glemt noe? har kun hus og kitobjektiv fra før, pluss 1x1gb og 1x2gb minnekort (det blir vel ett 2gb til tenker jeg, siden jeg sikkert kommer til å ta en del raw bilder). forbereder meg til afrikatur til høsten, ca 2 mnd inkl 20 dager safari. har ikke bestemt om jeg skal ha med pc enda. stativ kommer jeg ikke til å ha med.

 

setter pris på konkrete linker og/eller spesifikke forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så er det meg som spør og graver igjen da :blush:

 

har nå nesten bestemt meg (99%) for å kjøpe følgende:

 

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

 

Canon EF-S 55-250mm f/4.0-5.6 IS

 

og jeg trenger litt hjelp til "ekstrautstyr" siden jeg ikke har spesielt peiling på det, og trenger konkrete linker/tips så jeg ikke ender opp med noe som ødelegger kvaliteten på det nye utstyret. skal mest sansynlig handle på bhphoto (nei, jeg trenger ikke moms/frakt hjelp, det blir plukket opp på amerikansk adresse og fraktet hjem til norge av en i familien som er på reise), eventuelt ebay.

 

1.polariseringsfilter til begge objektivene. aner ikke om jeg kan bruke samme eller om det er to forskjellige?

 

2.et godt ekstra batteri til 400d

 

3."lense hood" (vet ikke hva det heter på norsk en gang :S). etter å ha lest litt rundt har jeg forstått det slik at det er bedre med dette enn UV filter? hva er evt ulempen med et slikt hode som gjør at UV filter ville være bedre? er begge deler smør på flesk? og, spiller det noen rolle om lense hood er originalt eller uoriginalt? jeg så på denne:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/4258..._Lens_Hood.html

hva er forskjellen på denne som har sånn "petal shape" og de som er hel rundt mht bildekvalitet?

trenger i alle fall en slik til 17-55 siden det trenger mest beskyttelse, 55-250 er jeg litt usikker på, men kom gjerne med forslag.

 

4. noe til å vaske/tørke av merker på glasset (dette trenger jeg jo ikke å kjøpe i usa, men setter likevel pris på forslag til hva jeg skal bruke. har fingermerke på mitt nåværende objektiv som jeg er redd for å fjerne :S)

 

5. har jeg glemt noe? har kun hus og kitobjektiv fra før, pluss 1x1gb og 1x2gb minnekort (det blir vel ett 2gb til tenker jeg, siden jeg sikkert kommer til å ta en del raw bilder). forbereder meg til afrikatur til høsten, ca 2 mnd inkl 20 dager safari. har ikke bestemt om jeg skal ha med pc enda. stativ kommer jeg ikke til å ha med.

 

setter pris på konkrete linker og/eller spesifikke forslag.

 

1:Du kan ikke bruke samme polafilter siden diameteren er forskjellig , 77 mm på 17-55 og litt mindre på 55-250.

Du kan bruke filterframsatser fra f.eks Cokin der selve filteret kan brukes på forskjellige diametere men det blir fort like dyrt.

 

2:Ekstra batteri kan du nok kjøpe et uorginalt selv om Canon sier du skal bruke orginalt på grun av faren for eksplosjoner o.l

Jeg har ikke hørt om noen ennå som har fått huset ødelagt av uorginalt batteri.

 

3:Lens Hood eller solbeskytter er veldig godt og ha for å minske uønsket flare o.l fra solen og nadre sterke lyskilder.

Dette kan ikke et UV filter ta seg av.

Men et UV filter hjelper å beskytte front linsen mot fingre og annet uønsket dritt.

Noen hevder at UV filter får negativ innvirkning på bildekvaliteten men det har jeg ikke merket noe til med de testene jeg har gjort selv.

Men jeg har gode og dyre filter.

 

4:Linseveske og en fin linseduk til å vaske frontlinsen med kan fåes på de fleste fotbutikker til en rimeig penge.

Men støv og lett skitt kan man børste vekk men fin linsebørste.

 

5:Når det gjelder minnekort vil jeg mene at flere mindre minnekort er bedre enn et stort.

Kjedelig å miste flere hundre bilder samtidig hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Det er helt på trynet at Canon ikke hiver med en solblender til et objektiv til nærmere kr 9000. Jeg kjøpte mitt på eBay for noen usle kroner, men det er så tåpelig. Solblender er veldig kjekt å ha, så kjøp en slik.

 

Jeg er helt enig , det virker som om solblender er noe som bare er forbeholdt L-objektiver.

Rart når bildekvaliteten og prisen fra f.eks 17-55 er på høyden og over enkelte L-objektiv.

Når prisen i for solblender er 4-500,- så blir man litt irritert siden det egentlig er et must.

Lenke til kommentar

Solblenderne på mine Sigmaobjektiver har hjulpet med å holde greiner, rusk og rask unna frontglasset på objektivene mange ganger.

 

Dermed slipper jeg også UV-filter. Har ikke unger og får sjeldent slengt brødskiver med syltetøy mot kameraet.

 

I tillegg hjelper det mot lens flare, noe UV filter KANSKJE bare gjør vondt verre.

 

Kan anbefales.

Lenke til kommentar

takk for svar!

 

trenger fortsatt litt konkrete tips..

 

er det f.eks nødvendig å kjøpe Canon EW-83J Lens Hood til 50 dollar, eller er der andre uoriginale som fungerer like bra? jeg søkte på Ebay, og der kom samme produkt opp til 3-4 dollar..... kan jeg kjøpe det? antar at dette er uoriginalt.

 

polariseringsfilteret som står anbefalt (original canon til 125 dollar) har en review som sier at hoya eller b+w er bedre. når jeg søker på polariseringsfilter får jeg opp alt fra 30 til 200 dollar.... hjelp! kan noen peke på et konkret filter (merke XX nr XXX XXX) som er bra? og 200 dollar var da noe uaktuelt. trenger til både 17-55 og 55-250.

 

må batteri til 400d ha NB-2LH i tittelen, eller betyr det noe annet?

Lenke til kommentar
takk for svar!

 

trenger fortsatt litt konkrete tips..

 

er det f.eks nødvendig å kjøpe Canon EW-83J Lens Hood til 50 dollar, eller er der andre uoriginale som fungerer like bra? jeg søkte på Ebay, og der kom samme produkt opp til 3-4 dollar..... kan jeg kjøpe det? antar at dette er uoriginalt.

 

polariseringsfilteret som står anbefalt (original canon til 125 dollar) har en review som sier at hoya eller b+w er bedre. når jeg søker på polariseringsfilter får jeg opp alt fra 30 til 200 dollar.... hjelp! kan noen peke på et konkret filter (merke XX nr XXX XXX) som er bra? og 200 dollar var da noe uaktuelt. trenger til både 17-55 og 55-250.

 

må batteri til 400d ha NB-2LH i tittelen, eller betyr det noe annet?

 

Heisann! Ville kjøpt solblender og filter her http://stores.ebay.com/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics. Har handlet her flere ganger og har varene i løpet av 7-10 dager. Orginal solblender(EW-83J) Kommer på ca 200kr inkl frakt. Tror ikke jeg hadde sjanset på og kjøpe uorginal til 4-5 dollar. Se også i denne butikken etter filter som koster en brøkdel av hva de koster i norge. Kjøpte UV-filter som ligger på ca 1300kr i norge og fikk det til ca 300 kr inkl frakt.

Lenke til kommentar
4:Linseveske og en fin linseduk til å vaske frontlinsen med kan fåes på de fleste fotbutikker til en rimeig penge.

Kjøp heller engangsservietter. Jeg presterte å lage ripe i et objektiv grunnet et sandkorn eller lignende som kom seg inn i linseduken. Engangsservietter er billige og dritbra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...