Gå til innhold

Partisjonering


Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg en detaljert forklaring på følgende:

 

Jeg skal legge inn Win2k, Win XP og Mandrake. Et OS på hver partisjon. Det jeg ikke kan er å lage en NTFS-partisjon til 2k, og partisjoner til XP og Mandrake (Hvilke type partisjoner skal jeg ha?) Jeg har ikke tilgang på PM, og må gjøre dette fra DOS etter jeg har formatert.

 

 

Noen som kan hjelpe en som er grønn når det gjelder partisjonering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke helt med meg problemstillingen her. Er det det at du ikke kan bruke fdisk, eller er det bare problematikken med å få formatert Win2k-partisjonen med NTFS?

 

Du klarer fint å gjøre dette uten PQ Magic. Når du installerer Win2k får du muligheten til å velge hvilken partisjon du vil legge det på, samt om du vil formatere og endre filsystemet til NTFS.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke lage partisjone til Linux på forhånd, det er lett å gjøre det under installasjonen. Men det må selvfølgelig være ledig plass på disken. Hvis du ikke har det må du krympe en av de eksisterende partisjonene først, enten ved hjelp av det lille gratisprogrammet FIPS, eller vha. Partition Magic / Partition Commander.

Lenke til kommentar

Det går greit å ha både Win2k og XP uten å "hide" noen partisjoner. Det er Win98 og WinMe som lager krøll med slikt.

 

Det kan være greit å ha en FAT eller FAT32 partisjon liggende siden så og si alle OS støtter dette, men du kan jo ha begge deler. F.eks legge inn OS og software på NTFS, og ha delte filer slik som dokumenter, mp3 o.l. på FAT32. Det er slik jeg pleier å gjøre det...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-09 20:22, sosohal skrev:

Noen som kan gi meg en detaljert forklaring på følgende:


Jeg skal legge inn Win2k, Win XP og Mandrake. Et OS på hver partisjon. Det jeg ikke kan er å lage en NTFS-partisjon til 2k, og partisjoner til XP og Mandrake (Hvilke type partisjoner skal jeg ha?) Jeg har ikke tilgang på PM, og må gjøre dette fra DOS etter jeg har formatert.



Noen som kan hjelpe en som er grønn når det gjelder partisjonering?





Sjekk e-posten..........Blei du klokere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...