Gå til innhold

Vurderer filserver, hva skal jeg se etter?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Begynner og se sånn smått behovet for en en filserver/NAS..

Har en ihvertfall 200 DVD filmer som skal taes backup av, en hel haug med musikk cd'r som også skal taes backup av, samt andre ting som bilder, og en del for setups osv.

Har ihvertfall en hel haug av multimedia som kanskje ikke burde ligge på min stasjonære da den er ofte utsatt for transport, testing og reinstallering osv..

 

Så da trenger jeg vel en server ville jeg tro, men da jeg er lite bevandret innenfor dette er jeg ikke helt sikker på hvor jeg skal begynne.. Rackserver eller lignende synes jeg er facinerende (vil gjerne lære om dette).

 

Men her stopper det opp, jeg har null peiling på hva som er bra.

 

Trenger jeg en server for dette? Eller holder det men en stor NAS?

 

Kunne også vært gøy og satt opp den som en spillserver for lan, om dette kan være mulig da?

 

 

Den burde ha 2TB lagringsplass.

Kommunikasjon over Ethernet (Eneste jeg har erfaring med, pluss at det er enkelt og sette opp i hjemmenettverk, tror jeg?)

Støy er ikke så farlig, var inne på et server rom i dag hvor en HP server startet opp, og fy fa*n det bråka ei stund før den skrudde ned viftene litt.

 

 

Den behøver derimot ikke ha en konkurranse med komfyren om hvem som bruker mest strøm ved full load..

Den burde heller ikke koste mere enn 13 høvdinger/laken/store lapper ;)

 

 

Er det noe som kunne ha passa til mine behov?

 

På forhånd takk :)

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha backup som varer, der du ikke kan miste noe, så er RAiD 5 oppsett med disker, pluss en hardware kontroller å anbefale.

 

Skaff deg ett romslig kabinett, som har plass til masse disker, for senere utbygginer.

 

F.eks Stacker.

 

Pass på å ha nok vifter, så tempraturen holder seg kjøligt.

 

Ett power supply av litt kvalitet, så det ikke dreper diskene.

 

Da er du i gang ihvertfall

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg har pr idag et gammelt stacker kabinett av den første typen med noe gammel hw inni, men denne hw'n er ikke videre kjempestabil, ej heller er hovedkortet særlig tiltenkt rollen som lagrings server..

 

 

Så, noen tips til et hovedkort som støtter endel harddisker og som passer til denne rollen?

 

Raid kontrollere har jeg heller ikke peiling på, tips?

 

2-4 GB Ram sikkert?

 

Nettverkskort?

Operativsystem? Windows Home Server?

 

Lagrings disker? Seagate? Samsung? Andre?

 

Kjølingen blir nok et par Delta vifter tenker jeg, da dette skal stå på 24/7..

 

PSU blir vel kanskje en MIST 1000 W..

 

Noen andre tips? :)

Lenke til kommentar

Burde jeg satse på 2 eller 4 kjerna cpu? Evnt et hovedkort med 2 cpu sokler med flere kjerner?

 

Hadde også vært fint om denne serveren var forholdsvis kraftig, da jeg aktivt bruker folding @ home. (Starta egen gruppe sammen med noen venner)

 

2-4 GB Ram?

 

 

Er så mye jeg lurer på :p

Lenke til kommentar

Hvis du kunn er på jakt etter en fil server, så trenger du ikke noe nytt og kraftig.

 

- 2 cpu´erer overkill til dette, bruke noe billig

- Trenger ikke mye ram heller, men ram er billig nå så hvorfor ikke 512 - 2GB

- Hoved kort: Billig nytt, eller P3 / P4 burde holde

- Raid kontroller: ikke dumt, men mye valg og typer oppsett. Her kan man skrive sidevis.

Min mening:

- Raid 5/3 disker, er ikke god nok sikkerhet. 2 disker

feiler samtideg = all data borte

- Raid 5/ 3+ disker, er mye bedre, men her kan det fort bli dyrt

- Raid 1 ( speiling), enkel løsning, sløsing med lagrings plass, men

men fortsatt kunn 2 disker, altså ikke veldig sikker

 

Det er veldig mange løsninger for sikkerhet. Du kan bruke uendelig med penger på sikkerhet og backup om du måtte ønske. Å sikre seg 100% er meget vanskelig, men du kan jo sikre deg så det er liten sjanse for data tap.

 

Eks på bra sikkerhet: Raid 1 speiling + backup til tape eller en tredje disk.

Ulempe: sløsing med lagringsplass, Skal du ha 2TB lagring må du

bruke 3 x antall disker du kjøper, dette blir fort dyrt, men du er

meget godt sikret.

 

Eks på grei sikkerhet: Raid 5 / 3 disker

Fordel: billigere

Ulempe: feiler 2 disker, ar alt borte.

 

Eks på grei+ sikkerhet: Raid 5 / 5 disker

Fordel: bra sikkerhet, ikke sløsing med disker / lagrings plass

Ulempe: mange disker, krever litt dyrerer raid kontroller

 

 

 

Det er utrolig mange løsninger man kan sette opp, men det tar for mye tid å skrive.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

 

Trenger ikke være så veldig sikkert, det meste kan erstattes uansett (dvd backups og musikk)

 

Derimot sånn som bilder kan jeg trenge en enkel raid løsning på ja ;)

 

 

Serveren skal i utgangspunktet fungere som lagrings stasjon, men skal eller burde kunne taes med på lan som spill server osv.. Bortsett fra det er vel litt folding @ home også meninga..

 

Jeg tenker en 2-4 TeraByte duger med plass.

2-4 GB med ram er vel heller ikke å forakte.

Gjerne en dual/quad core CPU.

 

 

Eller hva med noe ferdig løsning?

 

Edit: Tok bort linker, da disse sikkert er bare bomturer fra min side..

 

Kanskje like greit og skaffe et rack kabinett evnt bruke gamle stacker kabinettet mitt og skreddersy resten av oppsettet selv?

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Veit bare ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette her..

 

 

Kunne vært veldig kult med forholdsvis kjapp server som kan være dedikert spill server på LAN, og vært en lagrings server her hjemme..

 

På en annen side kan en Thecus NAS eller lignende være greit nok med tanke på lagrings behovet, men da får jeg ikke leika meg med en server..

 

Kunne vært gøy med rack kabinett uansett om det ble NAS eller server, da jeg skal ha et noe avansert hjemmenettverk dengang jeg flytter ut (sikkert en stund til men) og da vil et lite rackskap være greit og plassbesparende i forhold til og ha en 3-4 kabinetter over alt..

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

En NAS vil ikke gi deg den samme fleksibiliteten som en dedikert server vil. Det fine med å kjøpe en server er jo at du også kan bruke den til andre ting når den likevel står på; nedlasting, web, mail osv.

 

Inku: Raid5 vil jo ikke gi deg mer sikkerhet med flere disker. Heller dårligere da det er større sjanse for at to disker ryker.

Lenke til kommentar

Da har jeg sett igjennom en litt forskjellig.. Og funnet at valget står mellom den NAS 1U løsning: Thecus 1U4500S

 

og 4 * Samsung SpinPoint F1 750GB

 

Pris pr i dag 14595 kr uten frakt

 

 

 

Eller en en hjemmelagd server bestående av dette kabinettet

 

Så hvis jeg setter opp en liste her da, bare for gøy nå egentlig..

 

Kabinettet

Seagate 7200.11 1TB Harddisker X2

MIST 600W PSU

Corsair 6400 RAM 2GB

Asus P5E-VM HDMI

Intel Core 2 Duo E6750

Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 S-ATA HDD

HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II/300 RAID5

 

Pris per i dag: 12207 kr uten frak

 

Eller var jeg helt utpå jordet nå med dette forslaget?

Trenger jo også et OS :wallbash:

 

 

 

 

 

Eller om jeg bare kjøper en ferdig løsning? Fra Dell eller HP f.eks

 

 

 

Uansett løsning så vil dette være en dyr affære, sikkert lærerikt uansett :)

 

 

Hva ville dere gjort?

 

På forhånd takk :) All hjelp taes i mot med takk da jeg kan veldig lite om akkurat dette fra før av

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Du kan gjøre den løsningen en del billigere, du vil ikke merke forskjell på den CPU-en og denne til en under en tredjedel av prisen. Siden du mest sannsynlig ikke skal klokke kan du heller bruke denne RAM-en. Med bare to disker trenger du jo strengt tatt ikke en RAID-kontroller, med 6 SATA-porter på hovedkortet. Da blir det litt billigere med en gang.

Lenke til kommentar

Du trenger jo ingen hardware RAID-kontroller. Jeg ville heller gått for software-RAID, og et OS som har god støtte for det.

 

Min server, med 5x500GB disker i RAID-Z (En slags variant av RAID-5, men sikrere, med ZFS-filsystemet), Core2Duo E4600, 2GB RAM, hovedkort, strømforsyning osv (ikke kasse, det hadde jeg fra før), kom på litt under 7500kr.. og det er mer enn bra nok.

 

Svært bra ytelse, god sikkerhet osv.

Jeg kjører OpenSolaris som OS, da får man tilgang til ZFS-filsystemet, som er meget bra mtp. dataintegritet. Man får checksumming av all data, on-the-fly retting av evt. korrupte data, mulighet for online snapshotting.. osv osv.

 

Linux har også god støtte for software RAID-5 med mdadm + lvm etc.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjører min selvbygde filserver med bl.a Celeron prosessor (s775), 1 GB RAM m.m. Hele saken inklusive kabinettet tror jeg at jeg beatalte mindre enn 1500 spenn for. I tillegg kommer noen harddisker da.

Alt fungerer fjellstøtt og raskt, med unntak at jeg bare har 100Mbits linje, men det er ikke serveren sin feil.

 

Av OS bruker jeg Ubuntu server med webmin. Hadde ingen erfaring med linux før jeg satte igang.

 

Har nå satt opp 4stk 500Gb hardisker i software RAID 5.

 

Våre 3 andre XP maskiner serves helt ypperlig :D

 

FC

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...