Gå til innhold

1 eller 2 hunder?


Anbefalte innlegg

Hei allesammen, ny bruker av forumet her. :D

 

Skal hente meg en hund til neste uke, (img1730bo7.th.jpg)

og jeg har et spørsmål til folk her.

 

Er det noen som har erfaring med å ha flere hunder? Altså fordeler/ulemper ved å ha en eller to hunder.

 

Jeg fikk nemlig tilbud om å få med "fetteren" til denne lille herlige Basenjien, men klarer ikke helt å bestemme meg.

 

Har litt erfaring med hundehold fra før, men dette blir første hunden(e) jeg og samboeren har sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er deres første sammen, ville jeg startet med den ene. Da får dere inn hunde"rutinene" sammen, kan gjøre dere opp noen meninger og slå dere til ro med det å ha hund, før dere bestemmer dere for å gange opp interessen til det dobbelte.

 

Finnes mange grunner til å ha to, og mange grunner til å ikke ha.

 

Minus:

De lærer hverandre fort uvaner

To hunder krever mer enn en.. spesielt med tanke på trening og oppdragelse

Har du to, så har du en "flokk", dvs de kan rotte seg sammen mot andre hunder de møter

Koster litt mer (ikke så mye da, men mat og dyrlege)

Vanskeligere å få hundepass om dere skal bort

 

Pluss:

De har godt selskap i hverandre, f. eks på tur eller når de skal være alene hjemme

Du som eier får mulighet til å trene mer (være aktiv på treningsgrupper osv, du kan trene den ene mens den andre har pause og omvendt)

Mer selskap

Du og samboeren din kan ta en hver når dere går på tur, eller ha treningsansvar for en hver

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor gamle de er.

To valper i hus er MYE !

Særlig når det er av en større rase, og Basenjien er vel kjent for å være litt 'sær'?

Som Juliess sier: uvaner og oppdragelse er det minus når du har to.

 

Det blir også dobbelt opp med tisseturer, OG de bør helst gå en del tur hver for seg (slik at de kan oppleve ting på egen hånd, uten å ha den andre bak seg. To blir jo mye tøfferen enn en ;) ).

 

sendt deg pm!

Lenke til kommentar

Zaroos, hvorfor bør dem gå vær for seg? Vi har to hunder i huset og de går alltid sammen, det er ikke noe problem. Hvis jeg tar en og en så blir det hysteri på den ene som river ned halve huset når han ser den ene ute. Kan vel være fordi vi har vendt dem til å gå sammen. Jeg tror hundene har det kosligere på tur sammen. :) Er det noe minus med å gå to sammen hele tiden utenom at det er mer jobb? Kan vel si det er like mye jobb, da du må gå TO turere egentlig hvis du tar en og en.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

 

For å klare opp et par ting, hundene er ca. 8-9 uker gamle, så litt valpe kaos er å regne med ;)

 

Basenjien har det med å være litt sære ja :p men det er jo litt av sjarmen med rasen.

 

Når det gjelder hundepass er ikke det noe problem, både mine og min samboers foreldre har hund selv og har sagt seg mer enn villige til å passe på småkrypene ;)

 

Må nok tenkes litt på dette her..

Lenke til kommentar
Zaroos, hvorfor bør dem gå vær for seg? Vi har to hunder i huset og de går alltid sammen, det er ikke noe problem. Hvis jeg tar en og en så blir det hysteri på den ene som river ned halve huset når han ser den ene ute. Kan vel være fordi vi har vendt dem til å gå sammen. Jeg tror hundene har det kosligere på tur sammen. :) Er det noe minus med å gå to sammen hele tiden utenom at det er mer jobb? Kan vel si det er like mye jobb, da du må gå TO turere egentlig hvis du tar en og en.

Fordi de skal få oppleve verden hver for seg. De blir også veldig avhengig av hverandre..

Lenke til kommentar

Ja, forrige hundene vi hadde var så avhengi av hverandre at vi faktisk var nødt å avlive begge to da den ene var bare lei seg hele tiden mens den ene var borte.

Men! Jeg kan ikke fatte at hundene ikke vil binde seg mye sammen når de skal leve under samme tak hele livet! Meste parten av tiden vil de uansett være sammen.

Oppleve verden? Det eneste en vanlig hund gjør er så snuse i bakken? Og på andre hunder? Hva blir forskjellen for en vanlig hund om den har med seg en den er vant med? Kan vær hund lære å stå litt mer på egne ben?

Lenke til kommentar

Fordelen med at dem av og til får gå alene, er at de blir jo sterkere i hodet på egenhånd.. du vil ikke merke om den ene er usikker om de hele tiden går alene, fordi den vil støtte seg på den andre og søke "trøst" der.

Selvfølgelig får de sterke bånd og blir gode venner når de bor sammen, men som sagt.. det er bare sunt at de får gjøre ting alene.

 

Oppleve verden, ja? Vet det er mange som kun lar bikkja oppleve trær hele livet, men jeg syns jo det er greit å trene på trafikk, andre dyr, byliv, barn, ukjente situasjoner og slikt.

Lenke til kommentar

De var egentlig 12 år! Den ene hadde blitt bitt av huggorm og hadde vært plaga lenge så dyrlegen mente det var best siden han aldri ble helt bra. Men så ble det bare joming på hun siste, var egentlig dyrlegen som anbefalte å ta henne også ettersom de var så knytta. Og hun var veldig gammel og sliten. Men jeg innser nå at det dere sier er ikke så dumt! Men du gå litt separert med dem noen ganger, men du kan vel også noen ganger gå med begge? De hundene vi har nå, er 7 og 8, og er svært knytta også. Tror ikke vi kan gjøre noe med det. Det tar også altfor lang tid for oss å drive å gå en og en.

Lenke til kommentar

Det er vel mest når de er valper de ikke bør være sammen døgnet rundt.

Når jeg skulle ha meg to hunder var det mange hundefolk som sa til meg:

'det blir dobbelt opp med tisseturer og langturer lenge framover. Fordi de skal ikke være sammen, oppleve ting hver for seg, og bli stekere alene'.

Ingen normale folk har mulighet til å gå ti turer pr dag i ett år. Og de MÅ gå en del turer sammen, det er jo egentlig til å unngå ;)

Lenke til kommentar

Det er viktig å gi dem trening hver for seg! Turer er greit å gå sammen, men for å få mest mulig ut av trenina bør de trenes hver for seg mens de er unge. Men tenk grundig igjennom det med å ha to i samme alder, særlig hvis de er av samme kjønn, det er noe som heter rangordning! Det er ganske kjipt å ha to hunder som etterhvert ikke kan være i samme rom. :no: Da er det bedre å vente et par år før man anskaffer hund nr. to.

Endret av elelmar
Lenke til kommentar

Jeg hadde nok aldri orka 2 valper på en gang.

 

Fikk meg valp i går, og vi er ute 20 ganger i døgnat (og jeg tror ikke jeg overdriver engang) Hun skal tisse hver gang hun har sovet, spist, drukket eller lekt. Med 2 valper får man ekstrem mye å følge med på den tiden man skal få hunden husren, og det kan jo være litt pes. Og så er det dette med rangordningen. Det er anbefalt å ha en 2-2,5 års aldersforskjell for å unngå at det blir kamp om rangen.

 

Vi har ei tispe på ca 3 år fra før, og hundene går kjempegodt sammen. Ser helt klart fordelen med å ha valp når vi allerede har en hund fra før. De leker masse sammen, og valpen har det kjempegøy.

 

I natt var vi ute klokken halv 3. klokken 4, klokken halv 5 og klokken 7. :D

Lenke til kommentar
Men tenk grundig igjennom det med å ha to i samme alder, særlig hvis de er av samme kjønn, det er noe som heter rangordning! Det er ganske kjipt å ha to hunder som etterhvert ikke kan være i samme rom. :no: Da er det bedre å vente et par år før man anskaffer hund nr. to.

Mange sier 'rangen og slikt'.

Det er vel ikke RANGEN som er selve problemet med to valper. Jeg fikk tips om å heller skaffe meg en omplasseringshund på 2-4 år, enn to valper, da snakker vi rang. Hadde nok blitt en del kamper til Diesel(1år)gir seg over. Og han har kommet i en alder han ikke lar seg pille på nesen.

Grunnen til at den ene bør være minst to år er fordi den skal være med å oppdra valpen.

To valper blir dobbelt så mye: Ti tisseturer x 2. Lydighet x 2. Individuell sosialisering og miljøtrening x 2. To jevngamle hunder blir utrolig sterke sammen, og kan i værste fall rotte seg sammen mot andre.

De kan også bli litt vel avhengig av hverandre, -kan risikere at de ikke greier å gjøre ting alene.

Er du singel er det veldig mye pes å trene to stykker, har du samboer (som trådstarter har) gjør det jo ting mye lettere.. Kommer jo helt an på hvilken rase det er snakk om. En Beagle er jo ti ganger lettere å ha i hus enn en Groenendael.

 

La oss si at jeg får en til nå som Diesel er ett år:

Hver minste uvane Diesel har kommer den minste til å få.

- DERFOR er det best at den hunden du allerede har er 'perfekt' og har alt i orden = innkalling, turgåing osv (hvem vil vel gå tur med 2 x 30kg som river deg over ende når det kommer en hund imot?).

 

En valp er en, to valper er ti ;)

 

Kremt, litt rotete innlegg. Men jeg sitter å ser tv, og to bikkjer herjer mellom beina mine. hehe.

 

edit:

Hadde det 'bare' vært denne rangen, hadde jeg nok hatt to valper.

Tar ikke lang tid før de finner seg til rette. Men det er alt arbeidet med to valper, og all den individuelle treningen de trenger.

Igjen, alt kommer an på rasen og om begge er 10 uker eller fem mnd mellom de.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar

Ja, OPPDRA faktisk ! ;)

Det står svart på hvit i flere hundebøker.

 

Slosskamp kan det også bli når det er flere år mellom hunden.

Ikke alltid det er rang det sloss om, men en personlighetskræsj.

 

To jevngamle hunder kan lett blir en kamp, MEN er de oppvokst sammen blir det ikke sammen som når to hunder møtes i parken.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Zaroos, hvorfor bør dem gå vær for seg? Vi har to hunder i huset og de går alltid sammen, det er ikke noe problem. Hvis jeg tar en og en så blir det hysteri på den ene som river ned halve huset når han ser den ene ute. Kan vel være fordi vi har vendt dem til å gå sammen. Jeg tror hundene har det kosligere på tur sammen. :) Er det noe minus med å gå to sammen hele tiden utenom at det er mer jobb? Kan vel si det er like mye jobb, da du må gå TO turere egentlig hvis du tar en og en.

Du er jo inne på noe vesentlig selv her da... "hysteri og river ned halve huset"... hva om den ene hunden plutselig blir borte? Da har du en igjen som er fullstendig avhengig av samboeren... Hadde du lært de selvstendighet når de var små så hadde de taklet slikt uten problemer. Må jo være utrolig slitsomt å ikke kunne ta med bare en også da? Hva når dere trener? Er dere to så dere trener hver deres?

 

Edit: Skulle nok lest alt før jeg postet - for jeg ser jo nå at du har hatt den erfaringen tidligere, og likevel gjør du det samme en gang til? Hmm... kanskje lært til neste hunder da?

Endret av granny
Lenke til kommentar

Helt enig med Zaroos her jeg. Voksne hunder er faktisk mye flinkere oppdragere en det VI klarer å være, OG også flinke til å være dårlige forbilder hvis de har lært seg uvaner...

Til trådstarter: Se på Zaroos sine råd du og finn for all del ikke på å ta begge to! Tror du vil angre jeg. Det er mye jobb å oppdra en valp - og ti ganger verre å oppdra to fordi de girer hverandre og blir mer opptatt av hverandre en av deg, slik at du får dårlig kontakt med dem. To valper sammen ødelegger også mye mer, da de vil ha drakamper om alt de får kloa i....

Lenke til kommentar
Hehehe

 

Oppdra faktisk

 

Med 2 jevngamle hunder risikerer du at du får mange kamper om hvem som er top dog i familien. De kan finne på å utfordre hverandre jevnlig . Hundeslåsskamp i stua er noe du ikke har lyst å ha . Spesielt hvis den ene ikke vil gi seg..

Tror du at ikke voksne hunder oppdrar valper? Skulle se hvor enkelt det er å oppdra en valp til å slutte å hyle i buret du, bare ved å sette den inn i bur til en voksen hund som hater bråk.. gjort på to minutter det...uten en skramme på valpen... bare klar beskjed om hva som ikke er akseptabelt.

 

Rangordningsproblemer kan du få selv om du har hunder i ulik alder også, det kommer an på personligheten mer en alder, selv om det selvfølgelig er lettere å få kamp om lederskapet når de er jevngamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...