Gå til innhold

FSB:DRAM:CPU == 1:1:2 - nyttig


Anbefalte innlegg

I disse dager lanseres hovedkort som støtter en fsb på opptil 1600 MHz. Den samme hastigheten er etterhvert tilgjengelig på minnet.

 

Er det noe å tjene på å kjøre disse i takt? Dvs, at fsb på hovedkortet og minnefrekvensen er lik, og at cpu opererer på 2x multiplier? Eller er bare dette pene tall sett utenfra, som ikke har noe å si for ytelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

må nesten klargjøre dette. FSB blir brukt om to ting, frekvensen som CPU kjører på (CPU Hz = FSB x multiplier) og FSB på hovedkortet, som er FSB x 4 som regel. DDR minne kjører dobbel kanal så det får teoretisk dobbelt så høy frekvens som den egentlig kjører på, DDR3 på 1600Hz kjører egentlig 800 altså. når FSB max på hovedkortet er 1600 vil det si at FSB går på 400.

Håper det hjalp.

Lenke til kommentar

Du kjøper bra minne så det ikke stopper deg viss du skal overklokke,så enkelt er det.

 

Enkelt forklart.

1:1 FSB:DRAM

1600FSB først når du øker til 1610fsb vil minnet følge med.

800MZH minnet øker til 810mzh

 

FSB deles på 4(1600/4=400fsb)

Minne deles på 2(800/2=400mzh)

 

Alle nye nforce hovedkort kan kjøres unlink.

Minnet og cpu kan klokkes separat.

Trenger ikke tenke på 1:1 2:1 o.s.v

Dette velger hovedkortet selv.

Lenke til kommentar

jeg takker for forsøk på å forklare meg om fsb og multiplier. men jeg lurte på om det var noe vits at disse var synkrone. de fleste hovedkort kan jo kjøre asynkront, men får dette betydning for ytelsen?

 

leste linken du sendte, anordne. ble ikke noe klokere.

 

skal vi gjøre det enkelt? hvilket oppsett av tilgjengelig teknologi gir meg størt mulig minnebåndbredde (MB/S) kombinert med en grei latency?

 

jeg trenger ikke spesifikke komponenter, men jeg har sett meg ut P35 eller X38 og en Q9450 i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Synkronisert vil si at du må overklokke CPU for å få overklokket minnet. Flaskehalsen blir da den tregeste av de to komponentene.

 

Asynkronisert vil si at du kan klokke de to uavhengig av hverandre og oppnå maks hastighet på begge uten at den ene stopper den andre.

 

Disse brikkene vil gi deg nok av fart. Evt PC8500 hvis du kjøper hovedkort som støtter det.

Lenke til kommentar

Ikke noe vits å kjøre rammen på 1600 (800mhzx2) viss du kjører fsb på 266. Da er grensen 266, mens rammen gir deg mulighet til å overklokke fsb helt til 800(noe som ikke er mulighet for på dagens hovedkort)

Kanskje du får noe forbedring i benchmark med å kjøre 800 mhz på ram mens fsb er 266, vil nok ikke dette bety noe i det praktiske bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...