Gå til innhold

Liten Raptor til Swap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må bare si meg enig med Anvil her. Bruker selv en dedikert disk til swapfila, samt backup og internettcache. Det beste er - som Anvil allerede har skrevet - å finne en ny, men billig disk med lite volum. Årsaken er at datatettheten er større, som gir bedre resultater. Harddisker yter best ytterst på platen, altså der du putter de første filene dine. En måte å 'reservere' denne plassen på er å lage en dedikert partisjon til swap-fila di, før du lagrer noe som helst på disken.

Sjekk ut oversikten over harddisker på Tom's Hardware for en god oversikt!

Ytelsesforskjellen mellom en raptor og vanlig disk, er veldig liten i denne settingen.

Endret av RaScZaK
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Hvis jeg formaterer disken og lager en ny partisjon med en gang, vil denne partisjonen havne ytterst på skiva?

 

Det er jo interessant.

 

Jeg har en 74 raptor som OS-disk. Den er jo ikke mye raskere enn en vanlig god 7200 disk, men jeg opplever den som litt piggere enn en Maxtor jeg hadde tidligere.

 

Ønsker man maks ytelse på OD-disken, kan man gjøre på samme måte.

Opprette en partisjon på feks halvapten av størrelsen, så vil man alltid bare bruke den raskeste delen av disken?

 

Jeg har sett på testene på Tom's hardvare.

 

Hvilken ytelse er det snakk om når man bruker en disk dedikert swapfila?

 

 

Jeg har ikke en 36 raptor, men kjøper gjerne en hvis det er noe å hente på det. Er det 10% er det ikke vel anvendte penger.

 

 

 

Espen

Lenke til kommentar

Harddisken lagrer data kronologisk fra yttersiden og inn, ytelsen på dataene blir gradvis dårligere desto lengre inn på disken de lagres. Den samme regelen gjelder for partisjoner.

 

Ved å kikke gjennom listene på Tom's hardware kan du enkelt finner du fort ut hvilken disk som er aktuell. Ta en titt på seagate-disken jeg har merket av her. Et kjapt søk i prisguiden burde fortelle deg priser og lignende :)

 

Å kjøpe en raptor til dette formåket er det strengt tatt ingen hensikt i. De nyeste diskene drar fra raptoren i lese/skriveytelser. Det som skiller raptoren fra konvensjonelle disker er responstiden og dermed evnen til å starte programmer og spill kjappere. Den er i stor grad i ferd med å bli danket ut :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...