Gå til innhold

Minneproblemer med to moduler


chrlod

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hardware:

Hovedkort: Asus P5K Premium

RAM: Crucial Ballistix PC6400 2GB

 

PCen min er for tiden litt ustabil, så jeg kjørte Memtest86+ (v 1.70) for å finne ut om det kunne ha noe med minnet å gjøre. Memtest viste en del feil på brikkene mine. Etter å ha testet noen ganger med to brikker, tenkte jeg å prøve med bare én brikke for å finne ut hvilken som enentuelt skapte problemer. Det rare er at etter 4 loops på hver brikke, finner ikke Memtest noen feil. Så fort jeg setter i begge brikkene og tester kommer feilene tilbake.

 

Kan problemene skyldes hovedkortet? Hva kan jeg gjøre for å komme nærmere et svar på problemene? Kan feilinfoen fra Memtest fortelle noe?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det ikke er bare meg som har det problemet.

Har samme RAM og MB bare ikke premium, men jeg er ikke sikker på om det har noe med det å gjøre.

Om jeg kjører memtest så finner den ikke noe problem, men om jeg begynner å spille så tar det gjerne 2 timer eller så og så klikker det helt.

Om jeg har musikk spillende så fortsetter den men bildet har fryst seg.

Det fører til at jeg må restarte, men tingen med meg er at i det PC-en skal restarte seg så stopper den/ det blir ikke bilde, og jeg må ta ut en spesiel brikke og så starte på nytt og da kommer det opp at OC ble ikke loadet skikkelig og jeg skrur av PC-en og setter i igjenn den RAM brikken jeg tok ut og så bruker det å virke!

Lenke til kommentar

Jeg har en relativt ny BIOS. Oppdaterte den for en måned siden for å bruke 45 nm CPU. Har også prøvd å sette spenning manuelt til 2,2v.

 

Edit: En annen ting jeg har lagt merke til etter at problemene startet er Asus AI lifestyle logoen som kommer rett etter boot. Bildet "henger" på "AI LIFESTYL" så etter noen sekunder kommer "E"-en (som manglet i lifestyle) og "P5K Premuim".

 

Problemene mine går ut på at PCen bruker utrolig lang tid på nye oppgaver. Jeg kan for eksempel spille Crysis helt fint, mens om jeg starter PCen, går fra den en stund og senere skal åpne en mappe, kan dette ta minutter.

 

odderling: Går helt fint at du låner tråden. Det er jo godt mulig vi sliter med samme problemet. Dessuten fikk tråden bump'en den trengte.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

hm, jeg oppdaterte BIOS til 0704 og nå kan jeg ikke starte PC-en med to moduler eller for å være mer spesifiks så kan jeg bare starte PC-en når brikke 1 står i.

Om jeg prøver med begge så kan jeg ikke starte, prøver jeg med brikke 2 så starter den heller ikke!

 

Det virker som brikke 2 er ustabil og "baja" siden den virker bare av og til.

Noen som har en formening om jeg bør kjøpe nye?

 

Sorry chrlod for å rappe litt av tråden din...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mulig det er noen dårlige Ballistix 2GB-kit ute.

Har (trolig) samme kit selv, og der sviktet plutselig den ene brikken. Etter ett par/tre måneders bruk.

Dette i Gigabyte GA-P35-DS3P med default VDimm (2.2) for disse brikkene.

 

Må vel sende begge brikkene inn til Komplett.

 

Byttet til ett råbillig Kingston 2GB-kit (kr.325) som kjører greit på samme speed/timings men ved lave 1.9 VDimm.

Så de Ballistix brikkene var ett relativt dårlig kjøp, selv om de var på ukens tilbud (den gang).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ballistix er kjent for å ta tidlig kveld.

 

:hmm:

Det var jeg ikke klar over.

Men når du sier/skriver det sviktet ei brikke i ett DDR-kit jeg hadde (som jeg hadde vært veldig fornøyd med).

Har ikke opplevd noe slikt fra hverken Geil, Kingston eller Apacer (som jeg har hatt mest av).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå funnet en litt merkelig løsning på problemet mitt. For litt siden bygget jeg to identiske PCer bestående av bla Asus P5K Premium og 2 GB Corsair Ballistix (PC6400). På den ene PCen fikk jeg minnefeil med begge modulene i, men kunne ikke finne feil når jeg testet med bare en brikke. For å forsøke å finne en løsning byttet jeg minnesettene mellom de to identiske PCene. Jeg kjørte så en del looper i Memtest 86+ uten å finne en eneste feil. For morroskyld byttet jeg settene tilbake igjen, og når jeg da kjørte Memtest fant den mange feil før 20%. Jeg byttet selvfølgelig om på settene igjen slik det var da jeg ikke fant feil, og kjørte noen tester - helt uten feil.

 

Synes det er noe snodig at kun den ene PCen finner feil på det ene minnesettet, mens begge settene fungerer fint på den andre PCen. Noen som har hørt om noe liknende, evt kan gi en kort forklaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...