Gå til innhold

Kjøp av musikk produksjons pc! Usikker på deler.


Anbefalte innlegg

Har planlagt å kjøpe meg en pc som strictly skal brukes til produksjon. Vil ha en som lager minimalt med støy, så her sett litt rundt på webshops og funnet et setup som ser ok ut. Usikker på om mobo vil yte nok i forhold til cpu/ram osv... her er ihvertfall listen med specs:

 

Hovedkort:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338814

 

Cpu:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344759

 

Ram:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=329419

 

Hdd:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320144

 

Kabinett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343734

 

Har også tenkt å bestille noisecontrol plater fra microplex for å feste på innsiden av kabinettet... Vil få mesteparten av støyet redusert (velger derfor å kjøre 0 vifter inni kabinettet, evt en veldig silent/treg 80mm vifte for avkjøling av HDD).

 

Hvis det er noe jeg har oversett så si ifra.

 

-jaroo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den prosessoren passer ikke på hovedkortet ditt etter hva jeg kan se (45nm).

I tillegg er minnebrikkene altfor raske i forhold til hovedkortet.

 

Jeg vet ikke hvordan du har planlagt dette, men kan nå påpeke et par andre ting også;

 

- Hovedkortet har som sagt mangler mtp det du har valgt ut her, i tillegg har det integrert skjermkort som ikke er av det beste. Selv om det er lyd som er 1. pri hos deg så kan det være greit med en annen løsning der. Og prisen på hovedkortet som er den viktigste komponenten stod vel ikke helt i stil i forhold til f.eks RAM-brikkene (som ikke kan brukes heller).

Du hørtes nå ganske kresen ut, og da bør hovedkortet være av bedre merke, eller dvs kvalitet, Asus er jo bra :)

 

- Harddisk med 74GB? Mulig du har en plan der også, men jeg vet ikke om det er verdt prisen å satse på RPM i stedet for lagringsplass.

 

Kabinettet med 380w er vel kanskje også verdt å se litt på. Du kjøper ikke akkurat for fremtiden med dette oppsettet, noaim87 :(

 

I den totalsummen på kr 5514,- så har du egentlig snudd opp-ned på hva du burde bruke mest penger på med tanke på hva du skal bruke den til. Hovedkortet bør være bedre, RAM kan du få mye billigere som likevel gjør jobben.

 

Hva er budsjettet ditt? Du bør nok få litt mer hjelp her til å finne frem noe langt bedre! Det er et velment råd altså :)

Lenke til kommentar

Hey, har tatt en titt på andre hovedkort og funnet et asus kort til rundt 1000 nok som vil kunne kjøre både cpu/ram. Jeg står i litt pengeknipe for tiden men tror jeg bare sparer pengene et par mnd til jeg får råd til en pc som koster litt mer. Tingen er at jeg trenger en pc som er veldig rask, men grafisk har 0 å si til denne pcn. Noen forslag til et oppsett som vil egne seg bedre? kan si jeg har et budsjett på 10-12 000 nok. Jeg går heler for kvalitet over kvantitet, men er usikker på hva som vil kunne dra det jeg skal kjøre. Selvom jeg bare bruker FL studio så går cpu til 99% pga for mye loadet pr prosjekt. Systemet den kjører på for tiden er 2,4 ghz C2D, 3gb pc6400 ddr2, 7900 nvidia 512ddr2, asus hk (kommer ikke på hvilket i farta). All hjelp er velkommen, må finne ut asap hva jeg skal kjøpe så jeg kan planlegge innkjøpet og ta det i bulker.

 

ps: skal kjøpe x2 500gb hdd (for backup/samples) + 420w+ psu i senere tid.

Lenke til kommentar

Nå er det snart et år siden jeg la "musikkproduksjonen" midlertidig på hylla, men jeg kan ikke helt se at det utstyret du har i dag ikke skal duge..

 

Det ser ut som jeg sitter på samme ytelse (Bare mindre ram) som du gjør i dag, og kan selv ikke se at jeg har hatt noen problemer med ytelse slik som du beskriver det. Og selv har jeg kjørt tunge prosjekter med mye krevende VSTi etc.

Jeg regner med at du kjører XP? og har et dedikert lydkort med gode drivere?

 

Men tilbake til oppsette ditt.

Jeg ville brukt mindre penger på RAM, og hvertfall hvis pengene hindrer deg i å bruke mer på F.eks Hovedkort/kabinett/CPU. Jeg har alltid kjørt billig kingston value RAM til denne typen systemer, og det holder i massevis. Vi snakker her stort sett om en liten målbar (skjelden merkbar) loadingtid.

 

Får å få mest ut av systemet så bør du også tweake XP til å kjøre kun det som er nødvendig, og på denne måten utnytter du systemet på en god måte.

Lenke til kommentar

Har du gjort noe så enkelt som å bytte til asio driver i fl? jeg husker jeg gjorde det på min gammle pc og da da ble ytelsen dobblet med en gang.

 

Men skjønner ikke at du skal slite med cpu med en 2,4ghz c2d... sikker på at det ikke ligger noe i bakgrunn og forstyrrer? virus eller lignende?

Lenke til kommentar

Hmm jeg kjører for tiden windows xp sp2 og har ikke no virus (som jeg vet om). Jeg går ikke inn på noen nettsteder bortsett fra sikkre sider som HW eller andre forum. Har et lite m-audio audophile eksternt lydkort som jeg kjøpte pga studio monitorer. Har prøvd alt fra lite latency til høy men sliter fordet. Kjører ASIO sin support i FL men det hjelper ikke stort. Problemet er når jeg f.eks har en 8 min mix og det ligger 5-6 vst's som drar litt cpu kraft (selvom f.eks bare 2-3 er aktive, og bruker HW synthen mest) så flyr cpu load til 99%. Kjører ofte utrolig mange samples (drum, perc, hats f.eks) og ender opp med mye filtere og endringer under mixen. Tracket jeg skal gi ut blir ikke ferdig pga pcn ikke klarer og kjøre prosjekt filen lengre, noe som var hoved grunnen til at jeg begynte å se på nye deler.

 

Budsjettet ligger mellom 8-12k, egentlig ikke no hastverk men hadde jo vært kjekt med en pc som faktisk lar meg produsere. Har utrolig mye liggende på harddiskene nå (rundt 100gb ledig av 1TB) så kan se for meg at den sliter litt med søketiden ettersom noen av vst'ene har data filene lagret på andre disker.

 

Etter det dere har skrevet tror jeg at jeg må endre litt på oppsettet jeg hadde (noe som var planen uansett, ville bare få frem et eksempel på et oppsett). Vurderer å gå for en kraftigere cpu, et bedre MOBO som støtter litt kraftigere hardware (1333mhz cpu) og evt kutte ned til en tregere type ram (evt pc6400). Raptordisk vil jeg ha på xp driven m/ FL for å få det hele til å kjøre raskere, og har også tenkt til å fjerne alle services + internett på denne pcn slik at den kun har det den trenger for å dra FL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...