Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har fått denne til å kjøre på std. hovedkort? Ala Asus P5B eller lign?

 

Jeg får beskjed om at mitt kort ikke støtte hardware virtualisering. Men dersom jeg booter opp f.eks Windows XP 32-bit, da sier en test at mitt kort og CPU støtter dette.

 

Er MS på samme vei som VMWare, skiller veldig på hvilke HW deres virtualisering kjører på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er MS på samme vei som VMWare, skiller veldig på hvilke HW deres virtualisering kjører på?

 

Hei!

Har ikke prøvd Hyper-V enda (som fortsatt er i beta i 170(?) dager), men på VMware er det som følger: Hvis man skal kjøre 32 bit gjester så er det ingen spesielle krav enn en Intel/AMD-cpu som er fra dette årtusenet :-)

 

Skal man kjøre 64 bit gjester må man enten ha en intel-cpu og BIOS som støtter VT+EM64T eller en AMD-cpu rev D eller nyere. På en del systemer er det problemer med at selv om cpu'en støtter virtualisering så gjør ikke BIOS det.

Lenke til kommentar
Skal man kjøre 64 bit gjester må man enten ha en intel-cpu og BIOS som støtter VT+EM64T eller en AMD-cpu rev D eller nyere. På en del systemer er det problemer med at selv om cpu'en støtter virtualisering så gjør ikke BIOS det.

Jeg glemte å skrive at jeg allerede kjører 64-bit Linux direkte på maskinen, og VMWare Server 2.0 Beta 64-bits versjon.

På toppen av dette har jeg 4 virtuelle maskiner, 1 stk Exchange 2007 64-bit, 3 stk Windows 2003 servere. :)

 

Men jeg kan ikke nok om VMWare Server 2.0 Beta eller Linux for å si om Linux skjønner dette med VT+EM64T? I BIOS står hardware VT på, Intel SpeedStep er av.

 

Maskinen har 2 stk SATA II disker på 7200rpm, men jeg kan vel ikke akkurat si at ytelsen går i taket av den grunn :)

Lenke til kommentar
Men jeg kan ikke nok om VMWare Server 2.0 Beta eller Linux for å si om Linux skjønner dette med VT+EM64T? I BIOS står hardware VT på, Intel SpeedStep er av.

Hvis du har VT og allerede kjører et 64 bit OS så har du alt du trenger. Det var kun noen Pentium D-modeller som kun hadde VT, men med kun det hadde du ikke vært i stand til å kjøre et 64 bit OS.

 

Maskinen har 2 stk SATA II disker på 7200rpm, men jeg kan vel ikke akkurat si at ytelsen går i taket av den grunn :)

Ytelsen på VMware Server 2.0 beta er ikke noe som går i taket. Den er faktisk en god del tregere enn VMware Server 1.0. Dette fordi en beta har debugging osv slått på. Det er likevel en del triks for å få den til å få bedre ytelse:

http://www.realtime-windowsserver.com/2008...g_in_vmware.htm

 

Jeg har også skrevet en artikkel om hvordan man kan få bedre ytelse her: I need more performance out of my VMware environment

 

SATA-disker er vel og bra, men kontroller og RAID-konfig vil også ha en del å si for ytelsen. RAID1+0 på flere disker gir mye bedre ytelse enn feks RAID1. Se her for en sammenlikning av disk IO på diverse systemer og diskoppsett.

 

Lars

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hyper-V er i RC0 nå. Kjører det på ganske standard GigaByte HK uten noe særlig problemer. Begynner å bli ganske stabilt, men ikke for imponert over ytelsen enda. Vurderer å bytte fra SATA disker til SAS for å se om jeg får det til å surre litt kjappere.

Lenke til kommentar
Vurderer å bytte fra SATA disker til SAS for å se om jeg får det til å surre litt kjappere.

Jeg har også sett dette. Vurderer veldig å prøve igjen. Men det ser ut som jeg trenger en RAID kontroller for å få litt mer fart. Og sikkerhet.

 

SAS disker er jo best, ingen tvil om det. Men det ligger nok litt utenfor mitt budsjett på en hjemmeserver, primært laget for lab-virksomhet og det å lære meg nye ting.

Endret av Glenn Østerud
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hyper-V kan kun kjøres på 64bit plattform.

 

Her kan du lese om andre HW krav: http://download.microsoft.com/download/e/4...8c/relnotes.htm

 

Jeg er fullstendig klar over at Hyper-V kun kan kjøres på 64-bit versjon av Windows 2008, og at den trenger en CPU med virtualisering i hardware.

Jeg beklager min uttrykksmåte dersom dette var uklart.

 

Mvh,

Glenn Østerud

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du er sikker på at du har aktivert AMD-VT eller Intel-V i BIOS? Kan godt være CPUen sier at den har det, men det betyr ikke nødvendigvis at det er aktivert!

 

Ang. RAID, kjøp deg SATA-disker og sett dem opp i software-raid. I mange tilfeller er det like greit, da de fleste kontrollere under 5k bare er software-raid uansett, dvs. de kjører på CPU.

 

Jeg vet at software-raid i Windows kan være helvete, men i de fleste tilfeller så er det mye enklere og har minst like god ytelse som en dårlig kontroller. Eneste haken jeg kan komme på er at serveren kan bli litt sørpe om den må rebuilde raidet, men det går over ganske fort, gjerne innenfor 24 timer.

Endret av Deezire
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Ang. RAID, kjøp deg SATA-disker og sett dem opp i software-raid. I mange tilfeller er det like greit, da de fleste kontrollere under 5k bare er software-raid uansett, dvs. de kjører på CPU.

 

Jeg vet at software-raid i Windows kan være helvete, men i de fleste tilfeller så er det mye enklere og har minst like god ytelse som en dårlig kontroller. Eneste haken jeg kan komme på er at serveren kan bli litt sørpe om den må rebuilde raidet, men det går over ganske fort, gjerne innenfor 24 timer.

Her må man jo se an bruken, og akkurat til virtualiserte maskiner må jeg vel egentlig si at software RAID blir feil ende å begynne i. Greia her er jo at ren overføring betyr veldig lite, men antall IOPS betyr en god del. Søketid på disk har da også mye å si her(de henger sammen).

 

Forøvrig å anbefale software RAID i Windows synes jeg virker dristig, ikke virker det sikkert, det gir en helt enormt dårlig overføringshastighet, og generelt sett dårlig brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Intel Storage Matrix fungerer da ypperlig det. Jeg har personlig aldri hatt noe særlig problemer med software-raid på virtuellesystemer, det har hvertfall ikke vært noen målbar penalty. Men nå er det strengt tatt kun raid0 jeg har prøvd meg ut med.

 

(Ja, software-raid innen Windows er nok litt som å legge en lekeplass på et minefelt. Men jeg har svært gode erfaringer med mdadm i Linux kombinert med Xen.)

Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt endel VMWare servere på Linux med mdadm RAID5(8stk 500gb disker). Og merker egentlig litt penalty når jeg kommer over 4 servere med disk aktivitet. Satser på å få testet mot ett fibrechannel array på 20x 10k disker når det kommer i posten, har egentlig stor tro på at det vil hjelpe endel på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjører Hyper-V på Asus P5K Hovedkort og en Q6600. Fungerer flott det :)

 

PS: Jeg har laget 2 PowerShell script for Hyper-V som sikkert kan være interessange :)

Det ene er for å ta snapshots og det andre er for eksportering(backup) av Pcr.

Hyper-V scripts

 

Export-skriptet ditt har jeg lett lenge etter ;-)

Funker konge og sparer meg masse jobb - million takk!

 

Wintel

Lenke til kommentar
Export-skriptet ditt har jeg lett lenge etter ;-)

Funker konge og sparer meg masse jobb - million takk!

 

Wintel

 

Jeg lette en stund selv, før jeg fant ut at jeg fikk lage det selv ;-)

Har også laget en sidebar gadget for å se hvilke vm'r som fortsatt kjører, men den er ikke helt ferdig ennå.

 

gadget.png

Si ifra hvis noen er veldig interessert i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...