Gå til innhold

hva søkte du, høyere utdanning?


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være interessant å se hva folk her har søkt til høyere utdanning(tråden som er laget fra før av er for videregående skoler), jeg kan starte:

 

1. Marin teknikk, NTNU

2. Bygg og miljø, NTNU

3. Produktutvikling og produksjon, NTNU

4 Ingeniørvitenskap og IKT, NTNU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To uker til man kan søke til høyskole/universitet i Sverige, men når den tid kommer skal jeg søke på:

 

1. Japanska I, Stockholms Universitet

2. Arabiska I, Stockholms Universitet

3. Civilekonomprogrammet, Stockholms Universitet

 

Forøvrig, har jeg satt opp det følgende som en slags midlertidig 'backup', i Norge:

 

1. Språk, UiO

2. Samfunnsøkonomi, 3-årig, UiO

3. Matematikk, informatikk og teknologi, UiO

Lenke til kommentar

Foreløpig liste:

 

PRI KODE STED STUDIUM

--- ------ ---- ---------------------------------------

1. 194767 NTNU Industriell økonomi og teknologiledelse

2. 191345 NHH Økonomi og administrasjon

3. 217800 UiS Industriell økonomi

4. 217801 UiS Petroleumsteknologi

5. 194769 NTNU Energi og miljø

Lenke til kommentar

På samordna opptak ser den omtrent slik ut: (uten endelig prioritering, putta inn en del forsjkellig for å ha litt å velge på)

 

1. 185872 UiO Internasjonale studier

2. 191345 NHH Økonomi og administrasjon

3. 185942 UiO Psykologi profesjon, start vår

4. 185881 UiO Statsvitenskap

5. 185883 UiO Utviklingsstudier

6. 185698 UiO Samfunnsøkonomi

7. 186740 UiT Medisin

8. 185941 UiO Psykologi profesjon, start høst

9. 190480 MF Teologi, profesjonsstudium

 

Skal også søke økonomi og ledelse i Frankrike, og det er nok det jeg kommer til å lande på til slutt hvis jeg kommer inn.

Lenke til kommentar

Har søkt både her og der.

Har kjemi og bioteknologi og fysmat på NTNU som jeg strever litt med å velge mellom, men som skal stå øverst hvertfall.

 

dessuten har jeg kjemi på UiO og noe annet småtteri som bare kan safe meg tilfelle jeg skulle være så flink å drite meg ut på eksamen i (f.eks. norsk), for da begynner det raskt å spøke for snittet.

 

 

har planlagt at enten kommer jeg inn på NTNU, ellers blir det militæret :p

Lenke til kommentar
Har søkt både her og der.

Har kjemi og bioteknologi og fysmat på NTNU som jeg strever litt med å velge mellom, men som skal stå øverst hvertfall.

 

dessuten har jeg kjemi på UiO og noe annet småtteri som bare kan safe meg tilfelle jeg skulle være så flink å drite meg ut på eksamen i (f.eks. norsk), for da begynner det raskt å spøke for snittet.

 

 

har planlagt at enten kommer jeg inn på NTNU, ellers blir det militæret :p

 

Kjemi- og bioteknologi anbefales på det varmeste! Litt pes, mye mas og enda mere moro, spess på lab'en... Åja, og du kan se fram til å bli undervist av Professor Foosnæs det første året, beste professoren på hele haugen (den muntreste, i alle fall!). Go for it! :D

Lenke til kommentar
Kjemi- og bioteknologi anbefales på det varmeste! Litt pes, mye mas og enda mere moro, spess på lab'en... Åja, og du kan se fram til å bli undervist av Professor Foosnæs det første året, beste professoren på hele haugen (den muntreste, i alle fall!). Go for it! :D

Kjempekult å høre. Synes studiet virker spennende.

Har som mål å komme inn der, hvertfall. :)

Krysser fingrer og tær!

Lenke til kommentar

Har også søkt kjemi- og bioteknologi, men tror ikke jeg kommer inn, kommer til å få for dårlig i 3mx. Så da blir det medisin. Tipper Trondheim > Tromsø > Oslo > Bergen, men har ikke helt bestemt prioritering enda. Om jeg skulle få bra nok i 3mx må jeg nok tenke litt frem mot 1. juli...

Lenke til kommentar

Skal søke på Siviløkonom på NHH og kanskje agder, mulig jeg drar til med en byggingeniør og arkitekt på NTNU også. Kommer nok ikke inn på noe utenom Agder, men skal ta et år i militæret + ta opp fag, og prøve igjen neste år ;)

Rådgiver sa jeg skulle søke uansett for å vise interesse...

Lenke til kommentar
Kjemi- og bioteknologi anbefales på det varmeste! Litt pes, mye mas og enda mere moro, spess på lab'en... Åja, og du kan se fram til å bli undervist av Professor Foosnæs det første året, beste professoren på hele haugen (den muntreste, i alle fall!). Go for it! :D

Kjempekult å høre. Synes studiet virker spennende.

Har som mål å komme inn der, hvertfall. :)

Krysser fingrer og tær!

Slenger meg på denne anbefalingen! Professor Foosnæs er verdens hyggeligste lærer.

 

Jeg hadde akkurat samme dilemma som deg - kjemi eller fysmat? Dette visste jeg ihvertfall ikke da fristen for å legge til linjer i søknaden gikk ut i fjor. Valget ble allikevel kjemi øverst, og til nå har jeg ikke angret. Jeg har vært i tvil, men blir stadig sikrere på at kjemi er veien å gå.

 

(Tips: begynn allerede nå å pugge periodesystemet.)

Lenke til kommentar
Forfe: Ja, selvfølgelig. Det glemte jeg. Men om du får 3 eller under i 3MX må da det dra snittet ganske mye ned?

Egentlig ikke. Har "en del" fag på vitnemålet så 6-er i 3mx gir 54,29 i snitt, 2-er gir 53,14. Har også alt av bonuspoeng (10 på primær, 12 ekstra på ordinær **edit: bare 12 til medisin såklart, er vel 3 eller noe ellers**) så kan faktisk godt risikere å komme inn på medisin og ikke siving. Men om det går i dass med matte så hadde jeg vel ikke klart sånn sivingrealfag uansett så, det er kanskje like greit.

Endret av Forfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...