Gå til innhold

f/2.8 vs. f/4 IS (canon)


Anbefalte innlegg

så da står det egentlig mellom

 

1. 24-105mm f4L IS + et fast lyssterkt objektiv for tilfeller hvor f4 ikke duger (f.eks 85mm som nevnt tidligere, selv om dette muligens blir litt trangt innendørs... uansett, desse er relativt rimelige så det er ikke noe problem å finne noe under 3000, og siden jeg ikke trenger å kjøpe det med en gang så kan jeg kjøpe uoriginalt i norge senere)

 

eller

 

2. 17-55mm f2.8 IS + 70-300mm f4-5.6 IS

 

prisen ser ut til å være omtrent den samme (ca 8000 +/-, selv om jeg i alternativ 1 "bare" må ut med rundt 5500 i første omgang)

 

alternativ 1 er fristende fordi jeg får mer bredde enn jeg har nå i grunnobjektivet(noe jeg føler at jeg trenger) + god byggekvalitet (L), og jeg kan se hvordan det går mht til lysstyrke før jeg kjøper evt fastoptikk.

 

alternativ 2 er fristende fordi jeg til tross for manglende bredde får den etterlengtede kombinasjonen av lysstyrke + IS i grunnobjektivet, og ikke trenger å tenke på annen optikk i dette området, + at jeg totalt sett får "mer for penga" (17-300 vs 24-105). men må slite med objektivbytte når jeg vil forbi 55mm, noe jeg mest sansynlig vil relativt ofte :(

 

24-70 er vel egentlig ikke aktuelt lengre da 17-55 ser ut til å være bedre til tross for at det ikke er L, og de ekstra 15mm på 24-70 er ikke så betydelige som de ekstra 50mm på 24-105.

 

i det hele tatt verker det litt i sunnmørssjela å tenke på at jeg sansynligvis må ut med over 8000 for å dekke behovet mitt, da jeg synes at 5000 var mye allerede (men da forsvarlig siden det da var snakk om å bare bruke ett objektiv). men uansett hvilke jeg velger så burde det ikke være noe problem å selge igjen om jeg angrer (selv om jeg antar at L objektivene holder seg bedre i pris enn det andre)

 

edit: plutselig oppdaget jeg 55-250 IS til halv pris av 70-300, dvs ca 1500kr. har lest litt rundt omkring av det lille som finnes, og jeg ser ikke noen store forskjeller som tilsier at 70-300 er verdt 1500kr mer når jeg ikke trenger de siste 50mm? da blir plutselig alternativ 2. mer attraktivt prismessig.

Endret av kafelia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...