Gå til innhold

D-Link DIR-655 + HP TX1128 = ikke 802.11n ?


MortenS

Anbefalte innlegg

Jeg har en D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router. Bruker den sammen med en stasjonær på gigabit LAN med XP og to bærbare på WLAN: HP Pavilion TX1128 med Vista som støtter 802.11n draft (300 Mbps)og en eldre Fujitsu Siemens AMILO M1425 på XP som støtter 802.11g (54 Mbps).

 

Problemet mitt er veldig dårlig ytelse på trådløst, spesielt ved streaming av filmer i Xvid etc. Hvordan kan jeg enkelt sjekke om jeg får høyeste hastighet (802.11n)? Har delt kataloger på den stasjonære og når jeg spiller av filmene på de bærbare så hakker bilde og lyd nesten hele tiden. Finnes det program for å måle stabilitet og hastighet? Avstanden er kun 10 meter max fra router og laptop. Kan det ha med at harddisken brukes til andre oppgaver samtidig evt ?

 

Hvis ikke jeg får fikset dette så lurer jeg på å kjøpe et DWA-643 Xtreme N Notebook ExpressCard som er laget for min D-Link DIR-655 router. Kjipt likevel siden TX1128 skal støtte Draft N. Vet noen om DIR-655 + TX1128 passer dårlig sammen av en grunn ??

 

Bruker siste firmware på routeren også: v1.11. Noen andre tips for å få 802.11n hastighet? Bruker nyeste Broadcom Wireless LAN Driver for Microsoft Windows Vista v6.00E.

 

Morty

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

dagens N routere takler svært dårlig å ha både N-klienter og G-klienter tilkoblet samtidig - da synker hastigheten mye!

 

Prøv uten å ha G-klienten din tilkoblet, så får du nok mye bedre hastighet

 

For mer informasjon om problemet, les DENNE artikkelen

Endret av mhw357
Lenke til kommentar

Det var noe drit da! Hvis dette stemmer så føler jeg meg lurt..

 

Hvordan kan jeg enkelt teste 802.11n hastighet og stabilitet på WLAN? Hva med dette Ixia IxChariot programmet? WirelessMon skjønner jeg ikke så mye av..

 

For å teste har jeg på DIR-655 under setup -> wireless endret 802.11 Mode til "802.11 N only". Slo også av den andre 802.11g bærbare. Men merker ikke noe forbedring. Testet å kopiere filer fra den stasjonære og får hastighet 255-450 kB/sek på min TX1128. Ikke mye 300 Mbit nei..

 

wlancopykz1.jpg

 

Finner dere noen feil settings eller forbedringer her:

wirelessmonfiletrans2ov3.jpg

 

wirelessmonfiletransgw7.jpg

 

 

Testet også nå å endre sikkerhet fra WPA til WPA2 (AES cipher). Kopi testen startet på 90 kB/sek, men etter noen minutter var den oppe i 597 kB/sek. Likevel ræva! Virker som kopieringen henger/låser seg..

 

Morten

Endret av MortenS
Lenke til kommentar

Takk for tipsene! Hvis noen ser feil instillinger i følgende screenshots så si ifra..

 

Feks. så er det et Broadcom 4321AG A/G/draft-N Cardbus kort som sitter i HP TX1128ea laptopen. Dette kortet skal støtte 802.11n, men i driverne er kun valget "Bruk 802.11a" eller "Bruk 802.11 g/b". Ingen draft N her !?! Driverne er nyeste ifl. HP v6.00E (10-2007)

 

dlink4zs2.th.jpg

 

dlink1wr3.th.jpg

 

dlink2hq7.th.jpg

 

dlink3hc0.th.jpg

Lenke til kommentar

Har samme problem. Jeg sitter med samme laptopen, men en D-Link Dir 635. (så og si den samme som din)

og klarer ikke å koble til dersom jeg bruker wpa kryptering. WEP går fint, men da sitter jeg kun med G-fart. Har lagt inn de nyeste driverne, men det hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...