Gå til innhold

To minnebrikker som ikke fungerer sammen


Punkyfish

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått tilsendt 512mb DDR TwinMos (trur det var det den heter) ECC/REG på en minnebrikke.

 

Jeg hadde en brikke på 256mb DDR tidligere (ikke av samme merke som den nye). Jeg mener denne brikken skal vere ECC/REG også, men det står bare ECC på selve brikken. Hvordan kan man forresten sjekke om brikken er non-ECC, ECC eller ECC/REG??

 

Uansett... når jeg tar i den nye brikken bruker maskina kun den gamle brikken (256mb). Når jeg tar ut den gamle og kun kjører med den nye, får jeg opp 512mb.

 

Jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner av minne-slot'ene, og kan slå fast at det er ingen av dem som er ødelagt.

 

Men hvorfor overkjører 256 brikka hele tiden 512 brikka? Jeg vil jo ha 768mb!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har akkurat fått tilsendt 512mb DDR TwinMos (trur det var det den heter) ECC/REG på en minnebrikke.

 

Jeg hadde en brikke på 256mb DDR tidligere (ikke av samme merke som den nye). Jeg mener denne brikken skal vere ECC/REG også, men det står bare ECC på selve brikken. Hvordan kan man forresten sjekke om brikken er non-ECC, ECC eller ECC/REG??

 

Uansett... når jeg tar i den nye brikken bruker maskina kun den gamle brikken (256mb). Når jeg tar ut den gamle og kun kjører med den nye, får jeg opp 512mb.

 

Jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner av minne-slot'ene, og kan slå fast at det er ingen av dem som er ødelagt.

 

Men hvorfor overkjører 256 brikka hele tiden 512 brikka? Jeg vil jo ha 768mb!!

 

Som en regel, bør en bruke minne av samme fabrikat og type

Lenke til kommentar

Jeg vurderer nå å returnere den nye 512mb minne brikken med ECC/REG og kjøpe 2*512mb TwinMos som hverken er ECC eller REG.

 

Er det stor forskjell på ECC og non-ECC?

 

Ser at prisen på 512mb brikker med Crucial minne koster 100,- mer enn TwinMos minnet (med samme spesifikasjoner). Ville jeg fått bedre ytelse ved å bruke Crucial minne enn å bruke TwinMos?

Lenke til kommentar
Jeg vurderer nå å returnere den nye 512mb minne brikken med ECC/REG og kjøpe 2*512mb TwinMos som hverken er ECC eller REG.

 

Er det stor forskjell på ECC og non-ECC?

 

Ser at prisen på 512mb brikker med Crucial minne koster 100,- mer enn TwinMos minnet (med samme spesifikasjoner). Ville jeg fått bedre ytelse ved å bruke Crucial minne enn å bruke TwinMos?

 

nei, twinmos er faktisk veldig bra.

 

Bare opplysning til alle som ikke vet det: Når du kjøper på komplett, og skal ha TwinMos, kan du bestille DDR-DIMM isteden for. Når du får varen er det twinmos.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer nå å returnere den nye 512mb minne brikken med ECC/REG og kjøpe 2*512mb TwinMos som hverken er ECC eller REG.

 

Er det stor forskjell på ECC og non-ECC?

 

Ser at prisen på 512mb brikker med Crucial minne koster 100,- mer enn TwinMos minnet (med samme spesifikasjoner). Ville jeg fått bedre ytelse ved å bruke Crucial minne enn å bruke TwinMos?

 

ECC tester for og korrigerer feil fortløpende, og bidrar til ett stabilt system. Brukes stort sett på servere.

 

Crucial er kjent for å ha meget godt minne, men TwinMos leverer også god kvalitet...les testen: http://www.ocshoot.no/twinmos3200.htm

Lenke til kommentar

Det høres jo virkelig tåpelig ut at man kan få like bra minnebrikker dersom man betaler rundt 70,- mindre.

 

Jeg har bestilt en "uspesifisert" ECC/REG minnebrikke fra Komplett, og fikk en TwinMos brikke. Men hvordan kan det koste 70,- mer å kjøpe en TwinMos brikke der det står TwinMos på bestillingen?

 

Er litt forvirra, jeg også :roll:

 

Har nå bestemt meg for å bytte inn ECC/REG brikka i to minnebrikker uten ECC og REG. Tenkte jeg skulle gå for den uspesifiserte typen, og krysse fingrene for at jeg får TwinMos-brikker...

Lenke til kommentar
Det høres jo virkelig tåpelig ut at man kan få like bra minnebrikker dersom man betaler rundt 70,- mindre.

 

Jeg har bestilt en "uspesifisert" ECC/REG minnebrikke fra Komplett, og fikk en TwinMos brikke. Men hvordan kan det koste 70,- mer å kjøpe en TwinMos brikke der det står TwinMos på bestillingen?

 

Er litt forvirra, jeg også  :roll:  

 

Har nå bestemt meg for å bytte inn ECC/REG brikka i to minnebrikker uten ECC og REG. Tenkte jeg skulle gå for den uspesifiserte typen, og krysse fingrene for at jeg får TwinMos-brikker...

 

Har sjekket med Komplett, og det er TwinMos klistremerke på de uspesifekke brikken, men de har ikke TW minne...der står det M.tec, og det er ikke særlig oc. vennlig.

Det er altså TW som leverer ram chippen til M.tec, som igjen setter inn sitt eget minne.

Lenke til kommentar

SiSoft Sandra kan fortelle deg om du har en Reg/Buffered brikke fra før eller ikke (Reg=buffered, Non-Reg=unbuffered=vanlig).

 

Men du kan også ofte SE på brikka om de er Reg. eller ikke. Brikker med Reg. er nemlig som regel noe høyere enn vanlige.

Klassisk eksempel på Reg.brikke

Vanlig brikke

 

Videre er det veldig sjeldent av hovedkort i det hele tatt vil godta Reg. minne, så jeg TVILER sterkt på at den du har er Reg. Det er hovedsaklig dyrere workstation/server-kort som har støtte for Reg. og om du putter Reg. minne i et "vanlig" hovedkort, så pleier det sjeldent å fungere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...