Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen piper kraftig når jeg skrur den på!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som det kan være noe tull med hovedkortet/strømforsyninga

 

Og ja, det kan godt være at det har skjedd pga tordenvær

 

 

Men hvordan piper det da? I den innebygde høytaleren eller er det liksom piping i noen av delene?(hvis det er det siste ville jeg hvert litt forsiktig med å skrudd den på)

Lenke til kommentar
Når jeg skrur på pcen begynner den å pipe kraftig. Den starter opp på vanlig måte, men fortsetter å pipe. Natt til da jeg skrudde den på var det veldig mye lyn ute. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Pcen stod også i ventemodus da det skjedde.

 

Kansje en selvfølge, men er strømkontakten(ene) til skjermkortet koblet til?

Lenke til kommentar

Hadde maskinen ikke startet så hadde jeg vært overbevist på at det var snakk om error-beeps, men jeg har aldri hørt om error beeps som kommer sammen med at maskinen faktisk starter - så da vet jeg ikke riktig.

 

Anngående skjermkort strømkontakt, så tror jeg værken Nvidia eller ATI kort lar maskinen starte opp uten at påkrevde strømkontakter er i. Jeg tror at de piper dersom strømmen ikke er koblet i ja, men de stopper altså i boot-prosessen et sted hvis jeg husker riktig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmm. Merklig at den startet opp ja:S kom helt inn inn i "logg inn" menyen. Så bare skrudde jeg av.

 

Det piper fra selve hardwaren. Ikke fra høgtalerne ialefall.

 

Kan alltids være at pcen er overhetet. Bruker å pipe slik da.Men har ingen måte å se hvor varm den er.. uten å starte pcen da..og logge inn. Prøvde igjen før i dag, og da hadde jo pcen vært av i lang tid. Fortsatt piping.

 

Det er noen tall som lyser på hovedkortet. Tror de skal vise eventuell feilmelding. Men fant ikke det tallet i manualen...

 

Nei nå er jeg helt blank...

Lenke til kommentar

Kankje du skal finne ut hva det som er piper ? ;) Rull et papir sammen til et rør f.eks og lytt med det.

 

Hvis det piper fra en komponent så kan det være en kondensator som er gåen. Har også vært borti at det piper fra den innebygde høytaleren ved feil ved driverne til lydchipen på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Kan være kabinettet som lager lyd også.

Har et gammelt Vikingkabinett med noen innebygde viftekontroller/tempraturmålere.

Det begynner å pipe konstant for meg hvis temperaturen stiger i kabinettet og eg ikkje øker viftefrekvensen(skulle ha rensa litt opp inne kabinettet...).

Lenke til kommentar
Kan det være snakk om Post Error Codes? Betydningen finner du på nettet (er avhengig av BIOS).

 

Det var også min første tanke, men i og med at den passerer POST så kan det vel ikke være det. Hele definisjonen at POST error codes er jo feil som kjør at ikke maskinen kan POSTe.

 

Mitt neste beste gjett ville være at CPU overoppheter drastisk, noen hovedkort piper via PC-speaker høytaleren når CPU når unormalt høye temperaturer. Se om du klarer å snike deg inn i BIOS og få en temperatur-måling derfra for å bekrefte/avkrefte.

 

Hvis dette er tilfelle, så har helt sikkert enten kjøleren din løsnet litt, eller viften på kjøleren er død (hvilket i så tilfelle er lett å se selvfølgelig)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...