Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

hva er straffen for hærverk / skadeværk


uskyldig212

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hva straffe rammen på div hærverk er.

 

 

 

hva er straffen for tæging??:

 

 

 

 

hva er straffen for og ødelege et gjedre??:

 

 

 

 

hva er straffen for og knuse vindu / ødelege planter og trær?

 

 

tusen takk til alle som har et svar på disse spørsmålene og skriver dem ned te meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"nej uffda:P vis eg blir domfelt for og sage ned et træ. da har regjeringen litte og gjøre ;P "

 

Da har du tydeligvis enda mindre å gjøre...

Hadde jeg skrevet så dårlig i en alder av 12-14 så hadde jeg antakelig blitt sendt på sommerskole alle år frem til jeg var ferdig med vgs.

 

Fokuser på skolen, ikke nedsaging av trær du ikke har tillatelse til å sage ned.

Lenke til kommentar

Haha, noe sier meg at navnet hans ikke er helt overensstemmende med virkeligheten.. :D

 

Det finnes en lov om erstatning (skadeserstatningsloven):

 

§1-1. (barns ansvar.)

 

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

 

Hovedregelen er altså at man er erstatningspliktig selv om man er under 18, men det kan gjøres unntak (herunder delvis unntak - ansvaret lempes, jf./sml. § 5-2).

 

Men selv om man som mindreårig kan være så heldig å slippe ansvar, vil ofte foreldrene bli sinna:

 

§1-2. (foreldres ansvar m.v.)

 

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

 

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

 

Og forresten: Man slipper selvsagt ikke ansvar bare fordi man var full, jf. § 1-3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...