Gå til innhold

Hvordan sette opp et LAN?


Anbefalte innlegg

Til helgen nå skal jeg være med å arrangere LAN til rundt 30 stykker. Vi er en gjeng som holder på med dette og bruker som regel å ha rundt 50 deltagere. Men saken er slik at i all den tid vi har holdt på med dette så har vi hatt et lite problem med nettverket. Det er slik at personer som er koblet på en switch finner ikke personer som er koblet på en annen switch. Så da blir det litt kjedelig hvis de skal dele filer seg i mellom. Så det jeg lurer på er hva er den beste måten å sett opp et slikt lan på?

 

Det vi har brukt å gjøre er å ta en kabel fra modemet til en router, fra routeren sender vi ut kabler til switchene slik at de blir koblet på. Og så tar deltagerne å kobler seg på switchene når de kommer. Vi bruker modemet til å sende ut IP så vi har skrudd av DHCP på routeren. Routeren er også en trådløs router som vi bruker hvis det er noen som ønsker å koble seg på trådløst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er modemet og ruteren av typen vanlig "hjemme ruter / modem" ?

Du sier at noen på en rekke ikke finner dem på en annen. Skjer dette med alle på rekken, eller bare i enkelte tilfeller. Dersom sistnevnte er det trolig brannmuren på de nevnte problemer som blokkerer WINS/netbios.

Lenke til kommentar

For å prøve å vise litt hvordan vi har satt det opp tidligere og hva som jeg tror er en løsning på problemet.

 

Her er slik vi har brukt å ha det (strekene i mellom er nettverkskabler for de som ikke skjønte det):

post-87995-1204220430_thumb.jpg

 

Her er switchene koblet i greiner ut i fra routeren og har på en måte ingen kobling seg i mellom untatt via routeren.

 

Sånn som jeg tror løser problemet:

post-87995-1204220485_thumb.jpg

 

Her er switchene koblet i en ring slik at alle er koblet sammen.

 

Hva sier dere til dette?

Lenke til kommentar

Men vi bruker routeren til trådløs også for de som ønsker å koble seg på uten kabel. Skal vi bare strekke en kabel fra routeren og til switchen og så videre fra switchen til resten av switchene da?

 

Er ikke helt sikker på hvilken som er best siden alle switchene er gigabit switcher. Men vi har en som er 16 ports mens resten er 8 ports. Det er ikke noen forskjell på dette?

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt routeren som et rent aksesspunkt, koblet til hovedswitch.

 

Når det gjelder hvilken switch som skal være hovedswitch, anbefaler jeg at det er en "proff"-/bedriftsswitch, altså en med metallchassis og mulighet til rackmontering. Disse takler mer trafikk enn "hjemmeswitcher" - små switcher med plastchassis og eksternt strømadapter. Hjemmeroutere takler visst heller ikke så mye trafikk på den interne 4-ports switchen.

 

Hvilke merker og modeller er er det på trådløsrouteren og switchene?

Lenke til kommentar

Nå er vi godt i gang med lanet her, og vi kjører på det oppsettet Wayshot fåreslo. Det funker greit, men det er fortsatt noen som får den vanlige feilmeldingen at de ikke har tilgang og må kontakte administrator for å fikse problemet.

 

Hva kan dette være?

 

Og en ting til jeg lurer på. Internetten er veldig ustabil og detter ut flere ganger. Kan det være at telenor routeren blir for overbelastet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...