Gå til innhold

Kjapt spørsmål om krav til teoriprøve


AllFather

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg må opp til biltilsynet på fredag for å fornye lappen min (vil ha den lille typen i kredittkortstørrelse), og i den sammenheng tar jeg med meg min lillesøster på 23 og tenkte hun kunne ta teoriprøven.

 

Må man ha noe opplæring fra en institusjon som kjørerskole først, eller kan man bare sette igang?

 

Hun holdt forresten på å ta lappen for ca 5-6 år siden var det vel, og hadde tatt alt utenom teoriprøve og oppkjøring. er dette forsatt gyldig eller må hun innenom den nye reformen folk preiker om?

 

mvh

Thomas

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok følge dagens opplæringsprogram for bil. Var laget overgangsordninger for at folk som starta under gammel ordning, skulle kunne fullføre under gammel ordning forutsett at dem hadde fullførte i løpet av en viss tid etter ny ordning tredde i kraft. å var vel i 2005 den nye ordningen på bil kom. Hvis hun ikke har mopedførerbevis, må hu ta trafikalt grunnkurs i tillegg. Må også søke biltilsynet om å ta sertfikat, hvis hu ikke har gjort det i løpet av de 3 siste årene. En søknad er kun gyldig i 3 år, å det må søkes for hver førerkort-klasse. I din søsters tilfelle hvis a kan kjøre bil (forutsett at a ikke har mopedførerbevis), må a ha trafikalt grunnkurs, lang-kjøring, glattkjøring, bykjøring og et X antall obligatoriske veiledningstimer (trur det er 5), for å kunne kjøre opp.

Lenke til kommentar

Dersom hun (eller kjøreskolen) kan dokumentere at hun har hatt obligatorisk opplæring (glattkjøring og langkjøring) tidligere, trenger hun IKKE å ta dette på nytt. Hun må derfor først ta trafikalt grunnkurs. Uten dette kurset har hun ikke lov til å øvelseskjøre verken på trafikkskole eller privat. Deretter må hun kjøre 2 veiledningstimer, ha 4t obligatorisk teori samt en 4t langtur ("karttur").

 

Dersom søknaden er i orden hos statens vegvesen, kan hun imidlertid ta teorieksamen så fort hun har anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...