Gå til innhold

Reklamere på unlocka K800i?


Anbefalte innlegg

Min SE K800i døde etter at jeg fjernet batteriet uten å skru av telefonen skikkelig. Et velkjent problem med denne modellen har jeg forstått. Jeg har forsøkt å løse problemet selv, uten å lykkes. Jeg kjøpte den sommeren 2006, det bør derfor være mulig å reklamere på den. Men nylig fjernet jeg operatørlåsen, har dette noe å si for min mulighet til å reklamere?

 

Kjøpte telefonen på Siba, og den var låst til Tele2. Jeg vet sant å si ikke om det var 12 eller 24 mnd. Forsvinner operatørlåsen automaisk når den utløper..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min SE K800i døde etter at jeg fjernet batteriet uten å skru av telefonen skikkelig. Et velkjent problem med denne modellen har jeg forstått. Jeg har forsøkt å løse problemet selv, uten å lykkes. Jeg kjøpte den sommeren 2006, det bør derfor være mulig å reklamere på den. Men nylig fjernet jeg operatørlåsen, har dette noe å si for min mulighet til å reklamere?

 

Kjøpte telefonen på Siba, og den var låst til Tele2. Jeg vet sant å si ikke om det var 12 eller 24 mnd. Forsvinner operatørlåsen automaisk når den utløper..?

 

Du har to års garanti fra kjøpsdato, det skal derfor være unødvendig å bruke reklamasjonsretten.

 

Operatørlåser forsvinner ikke automatisk, men opplåsningskoden skal kunne frigis etter 12 måneder uten kostnad for kunden.

 

Garantien følger serienummeret (imei) på apparatet og operatørlås vedrører ikke saken.

 

Ta kontakt med utsalgsstedet.

Lenke til kommentar
Peckish, hvor har du 2 år fra? Denne sier 1 år:

Og en garantisak er normalt sett vanskeligere enn en reklamasjonssak.

 

Jeg ser hva du skriver. Linken din fungerer ikke, får bare http://www.sonyericsson.com/Errorpage/Maintenance404.html (Page not found)

 

Jeg har selv ringt SE og fått opplyst at det i praksis opereres med to års garanti her til lands. Dette innførte de fra en viss dato, har det oppskrevet på jobb et sted.

 

Hvor har du det fra at en garantisak er vanskeligere enn en reklamasjonssak?

 

I en garantisak reparerer verkstedet apparatet såfremt det

a) foreligger kjøpsbevis/kvittering som beviser at garantien er gyldig

b) ikke er misbruk/ytre påvirkning/uoriginalt ekstrautstyr som er årsak til feilen

 

Verkstedet sender så regningen til SE.

 

I tilfelle garantitiden er gått ut og kunden ønsker å reklamere ihht. Forbrukerkjøpsloven, blir det sak direkte fra forhandler mot produsent, noe som er mye mer papirarbeid.

Lenke til kommentar

Denne linken bør fungere. :)

http://www.sonyericsson.com/cws/download/1...anty_R1c_NO.pdf

 

Dersom du sitter med bedre informasjon så må jeg bare legge meg flat for det.

Utsagnet om at garanti ofte er vanskeligere er fordi produsenten har mulighet til å stille mye særere vilkår for klagen.

 

Er riktignok ikke alltid disse håndheves så strengt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Denne linken bør fungere. :)

http://www.sonyericsson.com/cws/download/1...anty_R1c_NO.pdf

 

Dersom du sitter med bedre informasjon så må jeg bare legge meg flat for det.

Utsagnet om at garanti ofte er vanskeligere er fordi produsenten har mulighet til å stille mye særere vilkår for klagen.

 

Er riktignok ikke alltid disse håndheves så strengt.

 

Jeg vet hvordan det fungerer i praksis. Det er tross alt min jobb i det daglige.

 

Ingen grunn til å legge seg flat. Dette er en debatt, ingen revolverduell.

 

 

 

 

Er kjøpsloven som tvinger dem til å ha 2 års garanti :)

 

Ja, er ikke lovverk fine greier? :thumbup:

Lenke til kommentar
Er kjøpsloven som tvinger dem til å ha 2 års garanti :)

 

Kjøpsloven gir deg som privatperson ingenting, for den gjelder ikke! Forbrukerkjøpsloven derimot... den gir deg 5års reklamasjonsrett, mens SE, Nokia og Samsung alle gir deg 2 års garanti mot produksjonsfeil dersom du er forbruker (privatperson). Når en bedrift handler en mobiltelefon er det ingen forbruker inne i bildet, og kjøpsloven gjelder, Bedrifter får bare 1års garanti, usikker på om de har samme reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Er kjøpsloven som tvinger dem til å ha 2 års garanti :)

 

Kjøpsloven gir deg som privatperson ingenting, for den gjelder ikke! Forbrukerkjøpsloven derimot... den gir deg 5års reklamasjonsrett, mens SE, Nokia og Samsung alle gir deg 2 års garanti mot produksjonsfeil dersom du er forbruker (privatperson). Når en bedrift handler en mobiltelefon er det ingen forbruker inne i bildet, og kjøpsloven gjelder, Bedrifter får bare 1års garanti, usikker på om de har samme reklamasjonsrett.

 

Forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven, poteito potato.

 

Det er høyesteretts vedtak som gir forbrukere en reklamasjonsrett utover to år. Lovverket opererer med enten to eller fem års reklamasjonsrett, og i praksis er bransjen og myndighetene enige om at fire år er forventet levetid på mobiltelefoner. Det vil si at etter fire år så snakker man om en "tom reklamasjonsrett". Med andre ord kan man reklamere på en mobiltelefon fra den er to år gammel til den har nådd fire års alder.

 

Jeg vil forøvrig tro at det er et fåtall som virkelig ønsker å lage en forbrukersak på såpass gammel elektronikk.

 

Min personlige mening er at det er tåpelig av Nokia å stille seg opp i retten og si at de lager mobiltelefoner som er ment å vare i tre-fire år.

Det kommer jo helt an på type apparat det er snakk om.

Dessuten, å holde reservedelslager for opptil fire år tilbake i tid må da være ufattelig kostbart.

En konsekvens av dette kan i verste fall bli at enkelte produsenter nekter å markedsføre produktene sine i Norge, eller at billige mobiler ikke blir å få tak i her til lands.

Lenke til kommentar

Om det er forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som gjelder kommer jo som sagt ann på hvem som handler, og det er ikke samme loven... Poenget mitt var at garanti er noe produsenten gir, ikke noe du har krav på etter loven. Den gir deg reklamasjonsrett :)

 

Forøvrig helt enig i det du sier ang. reklamasjonstiden.

Lenke til kommentar
Om det er forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som gjelder kommer jo som sagt ann på hvem som handler, og det er ikke samme loven... Poenget mitt var at garanti er noe produsenten gir, ikke noe du har krav på etter loven. Den gir deg reklamasjonsrett :)

 

Forøvrig helt enig i det du sier ang. reklamasjonstiden.

 

Den gode gamle Kjøpsloven omhandler både næringskjøp og forbrukerkjøp og gir forbrukere sterkere rettigheter enn næringsdrivende.

 

Forbrukerkjøpsloven kommer på toppen av Kjøpsloven.

 

:)

Lenke til kommentar
Om det er forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som gjelder kommer jo som sagt ann på hvem som handler, og det er ikke samme loven... Poenget mitt var at garanti er noe produsenten gir, ikke noe du har krav på etter loven. Den gir deg reklamasjonsrett :)

 

Forøvrig helt enig i det du sier ang. reklamasjonstiden.

 

Den gode gamle Kjøpsloven omhandler både næringskjøp og forbrukerkjøp og gir forbrukere sterkere rettigheter enn næringsdrivende.

 

Forbrukerkjøpsloven kommer på toppen av Kjøpsloven.

 

:)

 

Ehm, prøver du nå å si at forbrukerkjøpsloven er et tillegg til kjøpsloven?

Lenke til kommentar
Om det er forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven som gjelder kommer jo som sagt ann på hvem som handler, og det er ikke samme loven... Poenget mitt var at garanti er noe produsenten gir, ikke noe du har krav på etter loven. Den gir deg reklamasjonsrett :)

 

Forøvrig helt enig i det du sier ang. reklamasjonstiden.

 

Den gode gamle Kjøpsloven omhandler både næringskjøp og forbrukerkjøp og gir forbrukere sterkere rettigheter enn næringsdrivende.

 

Forbrukerkjøpsloven kommer på toppen av Kjøpsloven.

 

:)

 

Ehm, prøver du nå å si at forbrukerkjøpsloven er et tillegg til kjøpsloven?

 

Nei.

 

Jeg sier at begge lovene gjelder, men Forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren sterkere rettigheter enn Kjøpsloven.

 

Følgelig er det Forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse.

 

Like fullt omhandler Kjøpsloven både næringskjøp og forbrukerkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...