Gå til innhold

Er X38 like bra for nVidia oppsett som 680i?


GeForcy

Anbefalte innlegg

Nå må folk roe seg litt ned her. Buggy og ustabilt? Har selv nforce hovedkort som er stabit som et fjell. Bygd 2 PC-er på 650i SLI, og de har det vært 0 problemer med, de har i tillegg en respektabel klokk. Kjøpte et p965 hovedkort til broren min som bare var problemer med, bla med å lese IDE disker og nettverk av alle ting. Vil ikke gå ut og skrike at Intel chipset er dårlig av den grunn.

 

"The main thing to notice from this review is that the overclocking is fantastic. Let's face it, you buy an enthusiast motherboard for overclocking...and if you don't then you're basically wasting your money and could have got a much cheaper solution. What am I getting at? Well the MSI P7N Platinum is a great overclocker for a mid range board and possibly the best value SLI solution on the market at this time.

 

This being the case, I am giving the MSI P7N Platinum the Editors Choice Award, including a Value for Money addendum"

 

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cp..._motherboard/11

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ikke tro alt du leser av tester, les heller noen supportforum du, og selv om det finnes mange fornøyde Nforce eiere så finnes det flere misfornøyde.

Det finnes mange fornøyde eiere av Via hovedkort også, selv om det er ganske så almenn enighet om det ikke akkurat er "high end" - personlig rangerer jeg Via godt foran Nvidia´s chipset.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
TL1000S - jeg mener vel akkurat det samme, men etter ganske harde angrep fra div. Nvidia Fanbois har jeg moderert meg litt ;-)

Har ett P5N-E SLI og ett Striker Extreme jeg har kjempet lenge og vel med, de henger til skrekk og advarsel på veggen :dribble:

 

LOL... Satte fyr på mitt EVGA 680i kort og lot det seile inn i MOBO-himmelen... :innocent:

Lenke til kommentar

Er det galskap? Er ikke så mye trøbbel med Via.

 

Jeg har to Nforce kort og i forbindelse med jobb er jeg borti et "par" til kan jeg si... Forsvunne raidoppsett, vilkårlige blåskjermer, kort som bare dør, kort som dreper minnebrikker ja jeg kan fortsette.

Selvfølgelig har ingen produkter 100% feilrate, og de som har kort som fungerer vil selvsagt - som deg, være fornøyd med dem, men det gjør ikke Nforce til noe bra produkt - og jeg generaliserer, for om det er et 650i kort eller 780i kort så er det basert på akkurat samme chip.

På abit sitt supportforum er det en del som spør om Abit ikke snart skal lansere ett 780i kort, men etter alt tullet med 6xx serien har det droppet det - det sier litt.

Foxconn - som produserer kort for Nvidia som blir solgt via EVGA og XFX blant annet vil ikke ta i Nforce med ildtang, selv om de kunne laget kort under sitt eget navn.

 

Nforce er en høy pris for å kunne kjøre SLI.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå må folk roe seg litt ned her. Buggy og ustabilt? Har selv nforce hovedkort som er stabit som et fjell. Bygd 2 PC-er på 650i SLI, og de har det vært 0 problemer med, de har i tillegg en respektabel klokk. Kjøpte et p965 hovedkort til broren min som bare var problemer med, bla med å lese IDE disker og nettverk av alle ting. Vil ikke gå ut og skrike at Intel chipset er dårlig av den grunn.

 

nForce har hatt ett veldig godt rykte (fortjent) for "AMD"-systemer (S462, S754, S939, AM2).

Utifra sigg skulle man anta at det er din bakgrunn.

n650i er da også ett unntak for "Intel"-platform mtp brukbar overklokk og stabilt system (dog ikke ideelt til Quad).

Dersom du virkelig har erfaring, samt følger litt med andres erfaring, er akkurat n680i (og derivater av det) beheftet med ett notorisk dårlig rykte.

 

At du (med flere) sliter med JMicron kontroller på P965 har ikke mye med Intel chipset å gjøre, men du kan forsåvidt si at Intel hk er dårlige gitt en dårlig implementasjon av JMicron controller eller mindreverdig LAN-controllere.

Kan være en ide å si hvilket P965 hk det gjaldt, da det har vært ett par "kalkuner" her også. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at de nye 790i kortene blir så veldig ustabile, sier noen kilder. Men det er ikke lønnsomt med DDR3 akkurat nå. Det betyr at jeg må også vente med HK en god stund. Om ett år blir nok DDR3 en del billigere og da kan vi begynne å snakke om oppgradering :)

Endret av GeForcy
Lenke til kommentar

Har ikke hatt nforce 680 kort,men har hatt et Asus P5N-sli (650i)noen mnd.Det var jeg forsåvidt fornøyd med.Jeg opplevde det som et stabilt kort.Klokket greit også med en E6400.Alt må vel sees i sammenheng med ytelse/pris på det kortet.

 

Har hatt/har tre stk. P35 kort (2 Abit IP35 Pro og Asus Premium).Jeg kan si med en gang at E6400 cpuen min klokket over 500MHz lenger på Abit kortet,enn på 650i.Fra 3.5ghz til 4.0ghz.Sammen med highend P965,er P35 det enkleste og mest stabile (oc) å ha med å gjøre pr dags dato,etter min mening.Skal en ha kun ett skjermkort,er jeg ikke i tvil,velg et bra P35 kort.

 

Har et Asus Maximus Formula (X38) nå,som jeg etter mange timers arbeid har fått stabilt med en Q6600.Da mener jeg mange timer :) Har overklokket systemet noenlunde heftig,og merker meg at problemet med X38 er spesielt minneklokken.Det skal noen lange kvelder til for lure kortet til høy minnefrekvens sammen med overklokket cpu.Fordelen med X38 er båndbredden på pcie slotene i crossfire (16x16).Det skal sies at da jeg endelig fikk kortet stabilt,ble det virkelig dønn stabilt.En skal også være klar over at kortet overvolter ganske heftig på flere komponenter i bios,spesielt til minnet.

 

Så skal en ha ett skjermkort,og samtidig overklokke,kjøp P35 mener jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

At P35 er noe bedre klokker enn X38 er jeg ikke enig i, at forskjellen ikke er stor og at ENKELTE P35 er fullt på høyde med X38 er klart, men når det gjelder Asus X38 kort (uansett hvor rare navn de er) så er de veldig bra allround kort, men både Gigabye X38-DQ6 og Abit iX38 er bedre kort å klokke med, de fleste som har erfaring med disse kortene finner fort ut det.

Lenke til kommentar

Mye mulig at Gigabyte og Abits X38 klokker bedre enn Maximus Formula.Jeg har ikke grunnlag for å si noe annet.

 

Nå har jeg hatt X38 kortet i 4mnd,og har enda ikke sett lyset.Mine P35 kort klokker bedre enn X38 kortet mitt.Det er det ikke tvil om.Klart en får høy minneklokk på X38 hvis en løser opp strap mye.Det går da utover ytelsen.

 

En må også gi mer vcore for å oppnå like høy klokk på cpu på mitt X38 kontra P35.Mine dualcore cpuer klokker også ca 100MHz lenger på P35 kortene enn Formulakortet.

 

Når jeg sier overklokking,mener jeg så høy 24/7 frekvens stabilt som mulig.Varme er ikke det første problemet jeg møter,da jeg har et forholdsvis ok vannkjølt system.

 

Har nå lekt meg med P35 i 7 mnd og X38 i 4mnd,og er ikke i tvil,P35 klokker best og er enklest å ha med å gjøre.Spesielt på minneklokk.En skal også ha klart for seg at en må prøve seg frem en del med flere bioser til X38.Mange er skrap.Jeg understreker at jeg kun snakker om Formula X38.

 

Har en kamerat som gikk til innkjøp av to ATI 3870 kort,og for å utnytte dem i cf,skiftet han ut sitt Asus P5K-E (P35) til fordel for et Abit (X38).Han har nå plundret noen uker for å få satt samme cpu/ramfrekvens som han hadde med P35 kortet.Tilfeldigheter? Njaa skeptisk :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

MSI hk uansett chipset er ofte elendige klokkere. Spesielt toppmodeller som Platinum (relatert til pris).

Det er noen unntak selvfølgelig, de er ofte i hendene til de som gjør reviews. Kan se ut som MSI vet å håndplukke (eller lage "custom" Bios) til disse.

Generelt er tilsvarende hk fra Gigabyte/Asus "lysår" bedre som nevnt over.

Likevel kan man gjøre gode erfaringer med rimelige MSI ikke minst basert på P35-chipset.

(Har to som klokker meget bra og kostet "en brøkdel" av tilsvarende Gigabyte/Asus).

Lenke til kommentar
I forhold til f.eks MSI P35 Platinum er mitt Gigabyte X38-DQ6 lysår bedre, biosen er heller ikke å si noe på, Gigabyte kjører to bios serier til kortet, en "stabil" til 24/7 bruk og en beta serie til hardcore overklokkere.

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...183&page=14

 

Hvis du baserer sammenligningen P35 kontra X38 med MSI P35 Platinum/Gigabyte X38-DQ6 kan jeg skjønne deg.

 

Min sammenligning var basert på Asus P5K Premium og Abit IP35 Pro som jeg anser å være en divisjon høyere enn nevnte MSI kort.Selv om MSI har noen kort som klokker bra,noe TL1000S nevner her.

 

Hele diskusjonen min var basert på "high end" kortene av P35,noe jeg også nevnte i mitt første innlegg på denne siden.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

En ting er ihvertfall sikkert. Nemlig det at det er veldig lite forskjell mellom X38 og X48...

(eneste forskjeller er offisiell støtte for FSB 1600 og DDR3 på X48)

 

Så hvis trådstarter skal ha noe nå, så burde det være P35 eller X38. Eller hvis SLI er ønsket så er det vel best å vente til 790i kommer?!

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...