Gå til innhold

Hjemme pc - 8000-10000 - driftssikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å bytte pc, og er på jakt etter noe som fungerer til "husbruk".

Maskinen vil i all hovedsak brukes til epost, surfing, enkel bildebehandling, kontorarbeid. Spill og avansert redigering/billedbehandling er uaktuelt.

Jeg trenger noe som er driftssikkert, praktisk og stillegående, og ønsker meg en god skjerm.

Er ikke så bevandret i prisleiet, men ser for meg at 10 000 er maks. Jeg trenger ikke kjøpe nytt, men er isåfallåpen for råd både på spesifikasjoner som bør vektlegges, samt andre fallgruper jeg må tenke på ved bruktkjøp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tenkte å bytte pc, og er på jakt etter noe som fungerer til "husbruk".

Maskinen vil i all hovedsak brukes til epost, surfing, enkel bildebehandling, kontorarbeid. Spill og avansert redigering/billedbehandling er uaktuelt.

Jeg trenger noe som er driftssikkert, praktisk og stillegående, og ønsker meg en god skjerm.

Er ikke så bevandret i prisleiet, men ser for meg at 10 000 er maks. Jeg trenger ikke kjøpe nytt, men er isåfallåpen for råd både på spesifikasjoner som bør vektlegges, samt andre fallgruper jeg må tenke på ved bruktkjøp.

Da vil jeg bare henvise til Hardware.no's egen anbefaling av HTPC. Den kan du ha i stua på siden av forsterkeren, den tar seg bra ut, er stille og ingen vil kunne se at det faktisk er en PC. Kobles til TV'en, eller du kan kjøpe en liten skjerm for resten av pengene.

Skrevet

Hmmm....mulig jeg er akterutseilt, men trenger jeg en slik maskin? Da må jeg jo kjøpe meg ny TV også!!? Må jeg skru den sammen selv også?

Tror dette er utenfor både min tekniske evne og mitt behov!

Skrevet (endret)

Tipper at Kjetil_hp leste eller tenkte litt feil og tolket spørsmålet ditt som "HTPC for under 10.000,-" :)

Om du rett og slett skal ha en helt vanlig pc for den enkle bruken du skisserer så bør du kunne få det for en vesentlig lavere pris enn 10.000,- :)

Se for eksempel annen tråd i dette forumet: Billig pc

Siden det ikke virker som du har spesielle krav til datamaskina utover at den skal være ok... Du vil ikke rett og slett kjøpe en Elkjøp-versjon da? Eller en ferdigbygd fra f.eks. komplett? Fordel med Elkjøp PC-er er jo at all installering er ferdig i en pakke og det går raskt og enkelt å få det ferdig installert. Dette kan også betraktes som en ulempe, men det avhenger av bruken og hva du egentlig ønsker. ;)

En annen ting er at Elkjøp PC-er faktisk ikke er så ille priset når man tenker på at Windows/Works er med.

Når det gjelder skjermer så tror jeg ikke Elkjøp er noe særlig billig... Kan kanskje kjøpe skjerm på nettet?

Anbefaler isåfall inntil 30-dagers "lånetid" på Elkjøp. ;) Kjøp PC og skjerm, bestill skjermen fra nettbutikk på nettet og lever tilbake skjermen på Elkjøp når den fra nettet kommer. :)

Endret av Josefant
Skrevet

Ja, det var nok mere i den stilen jeg tenkte meg.

Hva er det jeg bør ha av "minimumskrav" til en pc til mitt bruk? Noe spesielt jeg må passe på å få med eller unngå å bli prakket på? Hva slags typr/størrelse på skjerm bør jeg gå for? Etc!

Skrevet

Tja... Litt vanskelig å si så mye konkret om hvilke krav du skal sette, men kan gjøre et forsøk.

Dersom du går for å beholde maskina en god stund (3år+) så ville jeg nok gått for Windows Vista og minimum 2 GB minne.

Ellers så er jo disker såpass billig at du bør ha med en 500GB disk.

Skjermer er jo heller ikke dyrt lenger, så en widescreen skjerm på 20" eller noe lignende bør være greit å ha (Prisguiden - søk på LCD - widescreen - minimum 20")

Ville kanskje sørget for å få med en dual-layer brenner. Koster bare noen få hundrelapper uansett (tipper 200-500kr for de billigste)

Tja... Ellers kommer jeg ikke på noe mer. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...