Gå til innhold

10 år gammelt Sony surround-anlegg, bytte ut forsterker og ta det i bruk?


Anbefalte innlegg

Hei dere.

 

Jeg har nylig kjøpt meg en Panasonic PX70 (2xHDMI), PC med HDMI- og S/PDIF-utgang, samt at jeg nylig har mottatt HD-dekoderen til Canal Digital som etter hva jeg har forstått har S/PDIF-utgang.

 

Så er det dette med lyd. Jeg har et 10 år gammelt Sony surroundanlegg (forsterker+2xgulvstående høytalere+centerhøytaler+2xbakhøytalere) som er som følger:

 

Forsterker: STR-DE335 5.1 Home Theater Receiver:

Specs: http://www.amazon.com/Sony-STR-DE335-Home-...3/ref=de_a_smtd

Sony-info (ganske begrenset, men det ligger en manual der med utfyllende specs på en av de siste sidene): http://esupport.sony.com/US/perl/model-doc...pl?mdl=STRDE335

Se for øvrig bilder av forsterkerens bakside jeg har lastet opp nederst her.

 

Gulvhøytalere: SS-MF415

Sony-info (begrenset, ligger manual der med utfyllende specs): http://esupport.sony.com/US/perl/model-doc....pl?mdl=SSMF415

 

De resterende høytalerne (center+2xbakhøytalere) har jeg ikke noe mer info om akkurat nå, men kan godt skaffe det om det er nødvendig. De er uansett av samme type, og fulgte med i denne surroundpakka.

 

 

Uansett, jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bare bruke dette anlegget, da jeg antar det i alle fall gir bedre lyd enn TV-høytalerne. Bruksområde vil være vanlige TV-sendinger, mp3-avspilling fra PC, samt 720p-rips fra PC. Jeg er ikke spesielt kresen på lyd og synes dette anlegget fungerer helt fint for meg.

 

Men, jeg kom til å tenke på at det kanskje kunne vært lurt å kjøpe en ny forsterker med S/PDIF-inngang for å få digital lyd fra HD-dekoderen og fra PCen? Og kanskje vil en ny forsterker også gi meg bedre lyd? Den jeg har i dag ble jo produsert allerede for 10 år siden.

 

Det er her jeg blir ganske grønn. Lyd kan jeg rett og slett ikke, og jeg hadde vært utrolig takknemlig for tips og råd her.

 

Jeg skal prøve å oppsummere det jeg egentlig lurer på:

 

1. Hvordan er dette anlegget egentlig, er det forhistorisk og kan sammenlignes med en Lada?

 

2. Om jeg skal kjøpe alt nytt nå med mitt meget begrensede budsjett er alternativet noe lite og greit kjøpt som ferdigpakke på Elkjøp. Vil det være bedre, eller skal jeg beholde mitt gamle anlegg?

 

3. Tips til en forsterker (kan godt være brukt) til en rimelig penge som passer til disse høytalerne og har S/PDIF-inngang?

 

4. Så til dette med S/PDIF.. Slik jeg har tenkt så langt så må jeg koble TV<->Dekoder via HDMI. Så må jeg koble dekoder<->forsterker via S/PDIF. Videre skal jeg koble TV<->PC via HDMI, og så PC<->forsterker via S/PDIF. Men, det er da jeg ser for meg at det blir kræsj. Finnes det billigforsterkere med 2 S/PDIF-innganger? Eller burde jeg i det hele tatt drite i S/PDIF og bruke en annen tilkoblingsmetode?

 

 

Det ble kanskje litt mye det her, men jeg begynner å bli ganske gira på å få opp hele anlegget med TV, PC og lyd. Håper virkelig det er noen vennlige sjeler her som kan gi meg noen tips her. :)

post-8678-1204044048_thumb.jpg

post-8678-1204044195_thumb.jpg

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyttalerene ser fine ut dem, fra hva jeg kan se har de en impedans på 8ohm og det skal ikke være noe problem og finne en reciver/forsterker som fint kan drive dem.

 

Tror ikke du skal ha noen problemer med å finne en passende forsterker som har 2 S/PDIF innganger.

 

Hvor mye kunne du tenkt deg å bruke på en ny forsterker ?

Lenke til kommentar
Høyttalerene ser fine ut dem, fra hva jeg kan se har de en impedans på 8ohm og det skal ikke være noe problem og finne en reciver/forsterker som fint kan drive dem.

 

Tror ikke du skal ha noen problemer med å finne en passende forsterker som har 2 S/PDIF innganger.

 

Hvor mye kunne du tenkt deg å bruke på en ny forsterker ?

 

Hei og tusen takk for svar. :)

 

Tja, jeg aner virkelig ikke hvordan prisene på enkle forsterkere er. Jeg forstår jo at man gjerne får det man betaler for, men jeg vil helst begrense utgiftene mest mulig nå da det begynner å bli tynt i lommeboka allerede. Dessuten leier jeg leilighet nå mens jeg fullfører studiene, og ser for meg å kjøpe skikkelige greier i løpet av noen år da jeg har en fast inntekt.

 

Men, mellom 2-3000 en plass kanskje? Og som sagt, jeg har ingen problemer med å kjøpe brukt så lenge det er gode greier (til mitt bruk sådan). :)

 

Ett spørsmål til. "Digital coax" og/eller "optisk utgang", er det S/PDIF?

Endret av ROFLe
Lenke til kommentar

Da er jeg med, tror jeg. Men om et lydkort har oppgitt å ha S/PDIF, betyr det vanligvis at jeg kan benytte en såkalt Toslink-kabel mellom forsterker og PC?

 

En annen ting: Om en forsterker har oppgitt utgangseffekt pr kanal til å være feks 110W, og de gulvstående høytalerne mine er på 200W hver, vil det si at jeg ikke får utnytta de fullt ut fordi forsterkeren "mangler" 90W?

Lenke til kommentar
Da er jeg med, tror jeg. Men om et lydkort har oppgitt å ha S/PDIF, betyr det vanligvis at jeg kan benytte en såkalt Toslink-kabel mellom forsterker og PC?

 

En annen ting: Om en forsterker har oppgitt utgangseffekt pr kanal til å være feks 110W, og de gulvstående høytalerne mine er på 200W hver, vil det si at jeg ikke får utnytta de fullt ut fordi forsterkeren "mangler" 90W?

 

Merk: de data fra høyttaler databladet er MAKS verdier.

 

Normalt vil en forsterker som gir ut 50-150W ikke ha problemer med å drive høyttalere spesifisert til maks 200W.

 

Merk2: Wattverdier både på forsterker og høytalere må du alltid ta med en klype salt. De sier en del men langt fra hele sannheten om produktet.

Lenke til kommentar

Ok, takk for oppklaring!

 

Men, hva skal jeg se etter nå når jeg skal finne meg en forsterker? Det eneste jeg har å gå etter er at den må støtte minst 5 kanaler og ha minst 2 S/PDIF-utganger. Ellers er jeg ganske blank. Bør jeg f.eks. holde meg til Sony så alle komponenter er fra samme produsent?

Lenke til kommentar
Ok, takk for oppklaring!

 

Men, hva skal jeg se etter nå når jeg skal finne meg en forsterker? Det eneste jeg har å gå etter er at den må støtte minst 5 kanaler og ha minst 2 S/PDIF-utganger. Ellers er jeg ganske blank. Bør jeg f.eks. holde meg til Sony så alle komponenter er fra samme produsent?

 

For 2000-3000 skal du nok klare å finne noe fint brukende(kanskje spesielt dersom du kan finner noe brukt). Når det gjelder merke er det ikke noe stort poeng å holde seg til samme produsent om du dog ikke har personlige preferanser som tilsier at du liker en produsent bedre enn en annen.

Min erfaring med Sony er nok at produktene er litt oppskrytt og at man betaler for navnet.

 

Noen andre produsenter du også kan vurdere er:

 

Onkyo

Yamaha

Pioneer

Nad

Denon

Harman/Kardon

 

Her er noen forslag på nye enheter:

http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemme...iver_soelv.htm#

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,197&id=212

http://www.mono.no/display.x?cid=163&s...mp;id=318769891

http://www.siba.no/index.aspx?identifier=N...8&SiteId=no

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=VSX417S

 

Når det gjelder anbefaling av en eksakt enhet er jeg nok ikke rette person å spørre. Begynner å bli noen år siden jeg selv var på jakt etter ny reciver. Så hvilke som har gjort det bra i tester osv i det siste har jeg dessverre dårlig oversikt over.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Takk så mye for hjelpen, jeg skal se nærmere på disse.

 

Et spørsmål til bare. Hvis receiveren har 2xHDMI inn og 1xHDMI ut, betyr det at jeg med fordel kan koble kabeltv-dekoder og PC via HDMI på receiver, og så bruke HDMI-ut for å koble til TV?

 

Alternativet jeg så for meg var:

dekoder<hdmi>tv

dekoder<toslink>receiver

 

pc<hdmi>tv

pc<toslink>receiver

 

Det blir mange kabler det..

Lenke til kommentar
Takk så mye for hjelpen, jeg skal se nærmere på disse.

 

Et spørsmål til bare. Hvis receiveren har 2xHDMI inn og 1xHDMI ut, betyr det at jeg med fordel kan koble kabeltv-dekoder og PC via HDMI på receiver, og så bruke HDMI-ut for å koble til TV?

 

Alternativet jeg så for meg var:

dekoder<hdmi>tv

dekoder<toslink>receiver

 

pc<hdmi>tv

pc<toslink>receiver

 

Det blir mange kabler det..

 

Hm mye mulig, akkurat det vet jeg ikke, det eneste jeg vet er at jeg selv tidligere hadde problemer med å koble den gamle "gule" videokabelen fra ps1 og fra videospilleren via forsterkeren min, bildet ble heller dårlig. Men dette tror jeg var mest pga støy, i og med at hdmi er digitalt er det nok ikke så omfintlig for støy som de gamle analoge standardene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Høytalerene dine ville jeg beholdt var jeg deg.

Vurdert sub? anbefalt forsterker: http://www.yaha.no/?pd=228142&og=29&am...=136&ug=255

Denne finner du sikkert også brukt på finn.no

litt over din pris som ny, men verdt hver krone;)

ellers får du også mye lyd for pengene vist du kikker litt på yamaha.

200w ville jeg ikke prøvd å mate de høytalerene med.

lar seg neppe gjøre å gjette på hvilken sang som spilles da, selv om de tåler det, høres det alt annet enn pent ut. 100w holder lenge.

Lykke til:)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Det endte med at jeg kjøpte en Sony STR-DG910 receiver brukt for en fin pris. :)

 

Høytalerne har jeg beholdt, og den nye receiveren driver de helt fantastisk må jeg si. Jeg har ikke noe særlig kresent øre, men det var en enorm forskjell.

 

Jeg har koblet dekoder, PC og en DVD-spiller inn på receiveren, alle via HDMI, og så har jeg kun en HDMI-ut inn på TV. :) Alt fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...