Gå til innhold

Å ta førerkort i militæret


HanssA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulighetane er der, absolutt. Men det er ikkje alle leirar som har denne muligheten.

Dersom du vil vera nesten sikker på å få lappen i militæret vil eg anbefala deg å søka deg til CSS-bataljonen innerst i Indre Troms, Bardufoss.

Her er det goode mulighetar for å få lappen. Sjølv fekk eg CE-lappen her, og betalte ingenting for det:) Einaste var at eg måtte betala glattkøyringa sjølv, fordi forsvaret har jo ikkje bruk for lappen vår lengre enn eit år liksom så:p Men klager ikkje uansett.

 

Ellers bør du prøva å skaffa deg ei sjåførstilling eller noko sånt ein annan plass, så er det absolutt sjanse for at du får lappen.

 

Men husk at det er mange om brødet, så det er veldig viktig å skilja seg ut, stå på, visa innsats og gode ferdighetar. Dette spesielt i rekrutten då det er då det vert bestemt kven som kjem i dei forskjellige troppane og kven som får lastebillappen og kven som ikkje får den.

Endret av avRack
Lenke til kommentar

I tilleg som nevt over, er det mulig å ta en del sertifikater som bil, lastebil, minibuss, og ulike truck sertifikater osv, gjennom voksenopplæringen (VO) Avhenger jo såklart hvor du tjenestegjør i landet. Disse kursene som blir kjørt gjennom VO er såklart behovsprøvd (inkl. stipend om jeg ikke tar feil)

Lenke til kommentar

Når vi fikk informasjon fra VO fikk vi beskjed om at det var så populært, og at man måtte kjappe seg og skaffe attest og søke med en gang. Det viste seg at det ikke var så populært i kullet våres, så tror alle kom inn på kurset denne våren.

 

En vanlig soldat som ikke har brukt for den i tjenesten betaler rundt 5000,- i egenandel for hele lappen. Noe som er svinbillig om man har tenkt til å ta den seinere. Skal kanskje søke selv, da det koster meg over 4000,- for Kl. BE som jeg har brukt for seinere.

Lenke til kommentar

Behovserklæring er etter det eg veit eit krav frå VO dersom du skal få dekka vogntog/lastebillappen av VO. Det kostar vel rundt 5000 som nevnt tidligare. Dette er eksl. glattkøyring som i seg sjølv kostar ca 12000 kr for vogntog, og rundt 4-5000 for berre lastebil.

 

Dersom du kjeme i den rette troppen og får den rette stillinga får du vogntog/lastebillappen gratis, utenom glattkøyringa då. Her er det nok ikkje behovserklæringa som tel mest, men innsatsen du har vist og kva befala dine syns om deg.

Lenke til kommentar

Behovserklæring var pga. stor interesse, og mange som ville ta det fikk vi beskjed om.. Derfor fikk de med best grunn, og de som hadde brukt for lappen etter endt/videre tjeneste i forsvaret ta den.

 

En på naborommet tar lappen nå, og det var såvidt det var nok påmeldte til at de kjørte kurset. Han hadde ingen papirer fra sivil arbeidsgiver eller befal etc.

Lenke til kommentar

Kvar du tenestegjør da espennyh ??

Når eg var i militæret i fjor, i Bardufoss, så var det såpassa stor interesse for lastebillappen at alle måtte ha behovserklæring. I tillegg så ringte han som hadde ansvar for kurset, rundt til dei bedriftene som hadde skrive behovserklæringane, og spurte dei ut om dei hadde bruk for sjåfør og alt sånt. Så dei var i alle fall veldig populært og strenge på det på VO i Bardufoss i fjor!:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...