Gå til innhold

Bytte til tykkere el.gitar strenger.


Sugarrdaddy69

Anbefalte innlegg

Hei og hå

 

Jeg har et problem, det er at jeg klarer å ryke en streng eller to annen hver uke og det blir dyrt for meg. :hrm: Så jeg tenke på å sette på tykkere strenger siden de tynne 9-42 strengene jeg bruker ryker så fort. Går det greit å sette på 11-52 strenger rett på gitaren eller må man sette på noen deler som gjør at gitar kan bruke sånne tykke strenger? Vis man skal sette på ekstra deler vil jeg gjerne vite prisen. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved å gå fra et standard 9 -42 sett til 11 -52 vil du nok med stor sannsynlighet måtte justere truss-rod med tanke på økt spenn, og dermed økt kurve i halsen. Dette medfører behov for ny intonering. Har du et tremolo-system vil du måtte etterjustere spennet (fjærene) for å utligne økt spenn.

 

Alt dette er fullt mulig å gjøre selv med litt prøving og feiling, bare husk å ta deg god tid med truss rod. Stram litt (maks 1/4 omdreining om gangen) og mål hyppig med et rett-stål. Det skal være en viss bue, ellers får du klirr.

 

Sjekk buen slik den er med de strengene du har nå, noter målet fra stål til bånd på feks 7 bånd (nb: vi snakker om tidels millimetre i differanse). Bruk dette som mal med nye strenger, men beregn gjerne litt mer bue i og med at massen på de nye tykkere strengene er større og krever mer plass til å svinge. (dette er marginalt, og vanskelig å se med det blotte øye)

 

Intonering er forklart flere ganger i "den uoffisielle gitartråden", så det går jeg ikke inn på her. (søk i nevnte tråd....)

 

En evt tremolojustering er temmelig enkel, men kan være tidkrevende da det forutsetter stemming, justering, stemming, justering, stemming, justering, stemming, justering, stemming, justering, stemming etc etc.

 

Syns du dette fortoner seg som altfor omfattende, leverer du gitaren til en profesjonell. Jeg vil tro at en proff vil beregne en til to timers arbeid.

 

Edit: Som Martin sier kan det rett og slett handle om skarpheter der strengene løper over bro eller nut (kan til og med være skarpe kanter i hullet på stemmeskruen). En betydelig enklere operasjon. Mest sannsynlig er det mye å hente her, med mindre du har en anaboldopet spilleteknikk.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Ikke at jeg skal være noen bedreviter, men det kan jo være at en gitar i den prisklassen har litt småskarp bro e l.

 

Uansett kan det være en ide å prøve ut tykkere strenger, 010 f eks, bare for å se om funker bedre for deg. Hvis du har spilt en stund, har du sikkert fingre som takler tykkere(og mer tungspilte) strenger. Paybacken er en (etter min mening) bedre lyd med mer fylde.

 

Jeg var faktisk akkurat i denne situasjonen. Jeg har kjøpt meg en fender strat, som kom med 09-strenger, noe jeg synes var litt i tynneste laget. Så smakka på et sett med ernie ball 011. Det som skjedde da, var at fjærene på tremoloen ble strukket så langt pga økt spenn, så tremoloen sto rett ut heh. Ikke noe særlig. Så da var det å stramme skruene som holder fjærene til kroppen. Etter litt prøving og feiling, et stk strat med bra intonering og og tykke og gode strenger D:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du trenger ikke noe ny fjær, stramme fjærer eller truss rod.

intoner den du...

gå til en gitar butikk hvor en fikser den, og hør hva han anbefaller.

på et forum får du mange rare svar og unødvendige...

Lenke til kommentar
JacobDW: Når du går fra 0.09 til 0.11, ville jeg satt inn en ekstra fjær i stedet for å stramme skruene.

 

 

EvilMrBenny: Som nevnt tidligere kan det være skarpe deler strengene går over. Sjekk sadlene, strengtrærne og stemmeskruene.

japp fler fjærer er et bra triks. men nå funker gitaren aldeles utmerket som den er, så tror ikke det blir fler:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...