Gå til innhold

Noen som har sett Panasonic TH-42PX80?


Anbefalte innlegg

Hva skal du med FullHD på 42/50"? Med mindre du konstant sitter koblet med mediasenter til tven med høyoppløste BILDER, så er dette som å kaste penger ut av vinduet. Forstår meget godt de som kjøper fullhd-prosjektorer, men fullhd tv på denne størrelsen er bare tull. Det er ingen eller svært få som kan se forskjell på 2,5-3 meters avstand. Sitter du 0,5 meter unna tven, så ja, da kan du kanskje se en forskjell.

 

Vil referere til denne artikkelen angående hdready / fullhd:

 

Teknofil

 

Det finnes langt flere viktigere aspekter når det gjelder valg av tv. Som feks sortnivå, fargegjengivelse og ikke minst det jeg er veldig opptatt av - panorering. Jeg vet ingenting om hva du skal bruke den til eller hvordan rommet ditt ser ut mtp sollys, vegger o.l, og det er kanskje feil å ta dette i denne tråden, men. Hvis tven skal brukes i ei fullt opplyst stue med svære vinduer som slipper inn mye lys og bruken er spill og mediasenter, så vil LCD være det naturlige valget. Jeg derimot velger plasma da de har en bedre teknologi på det grunnleggende mtp tv-titting og film. For all del, det finnes mange flotte LCD-tver der ute med et godt bilde, men plasma ligger litt foran.

 

Og Pioneer er den ledende produsenten av plasma-tv, derfor anbefaler jeg denne produsenten om du har råd til å hoste opp 20.000 for en tv. Denne blir for dyr for meg, så derfor ser jeg på Panasonic 42PX80 og LG PG6000 som hete kandidater. Jeg er litt skeptisk til Panasonics 42PX80 pga panoreringene ikke imponerte meg, men LG derimot bruker en TruMotion tweak jeg liker veldig godt. Disse to skal være nokså like og jeg tror ingen vil angre seg særlig om de velger enten den ene eller den andre.

 

Håper det var informativt.

Endret av .vision
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå tenkt på en 46-50", og da er Pioneer out of my price range for å si det sånn. Er du sikker på at man ikke vil se forskjell på 720p og 1080p på en 50"?

 

Ja, det skjønner jeg da. Jeg er helt sikker på at du ikke ser forskjell. Snakker vi 50" og kort avstand, så skal jeg være med på spørsmålet om det er nødvendig eller ei. Det må du nesten avgjøre litt selv mht pris osv. Men skal du ha plasma og full-hd så finnes det svært få modeller i en gunstig prisklasse. Panasonic har vel noen i sin PZ-klasse. Skal du ha LCD-TV, så kan du likegjerne kjøpe fullhd. Der er det så billig uansett..

 

Bava: Jeg har spurt veldig mange som har denne tven og de sier at de opplever noe hakking, men i mindre og mindre grad. Hvorfor? Nei, det vet jeg ikke selv ennå. Får da ikke håpe det er progressive scan som gjør det. Har selv titta på denne på elkjøp og da hakka alle modellene som var der untatt en eldre LG som hadde TruMotion-funksjonen på, så det er vel ikke akkurat riktig det heller.

Endret av .vision
Lenke til kommentar
Har nå tenkt på en 46-50", og da er Pioneer out of my price range for å si det sånn. Er du sikker på at man ikke vil se forskjell på 720p og 1080p på en 50"?

 

Ja, det skjønner jeg da. Jeg er helt sikker på at du ikke ser forskjell. Snakker vi 50" og kort avstand, så skal jeg være med på spørsmålet om det er nødvendig eller ei. Det må du nesten avgjøre litt selv mht pris osv. Men skal du ha plasma og full-hd så finnes det svært få modeller i en gunstig prisklasse. Panasonic har vel noen i sin PZ-klasse. Skal du ha LCD-TV, så kan du likegjerne kjøpe fullhd. Der er det så billig uansett..

 

Bava: Jeg har spurt veldig mange som har denne tven og de sier at de opplever noe hakking, men i mindre og mindre grad. Hvorfor? Nei, det vet jeg ikke selv ennå. Får da ikke håpe det er progressive scan som gjør det. Har selv titta på denne på elkjøp og da hakka alle modellene som var der untatt en eldre LG som hadde TruMotion-funksjonen på, så det er vel ikke akkurat riktig det heller.

 

I mindre og mindre grad kan kanskje tyde på at skjermen går seg inn etterhvert. Litt rart er det jo at alle skjermene hakker på en vegg. Da kan det jo være signalet som gjør det. Enkelte dvd-er hakker og andre ikke. Progressiv scan skaper en del hakking... Digital tv hakker jo som synden noen ganger...

 

True motion er vel interpolering på samme måte som philips digital natural motion eller lcd 100 hz systemer. dessverre har disse systemene en tendens til å tukle til bildet siden det jukser til 50 bilder. Selv har jeg en Loewe Aventos hvor dette systemet faktisk fungerer ganske bra. Kanksje fordi Loewe ikke har overdrevet det så innmari.

 

LG-s 100 hz system skaper myke panoreringer men bildet ser ut som det er skutt på et billig video format. Dybdeskarpheten blir borte...

Lenke til kommentar

Var denne LG-tven med TruMotion som absolutt var best å se på. Men alle tvene der var generelt sett dårlig, slik er det vel bare å butikk. Tv-valget er fryktelig vanskelig, hvert fall når bildene lyver så fælt i butikk. Det beste er egentlig bare å ta en sjangs, så blir man ganske sannsynlig fornøyd uansett.

Lenke til kommentar
Var denne LG-tven med TruMotion som absolutt var best å se på. Men alle tvene der var generelt sett dårlig, slik er det vel bare å butikk. Tv-valget er fryktelig vanskelig, hvert fall når bildene lyver så fælt i butikk. Det beste er egentlig bare å ta en sjangs, så blir man ganske sannsynlig fornøyd uansett.

 

Vel ikke alltid...

Jeg tok med meg en Samsung R86 fra butikken i fjor. Den gikk fort tilbake der gitt... Det samme gjaldt en M87 og en Sony KDL D3000. Igrunn dreide dette seg stort sett om sortnivå. Noe jeg måtte få tv-ene hjem i stua for og faktisk se mangelen på det. Derfor har jeg bestemt meg for plasma... Det er nå en gang tv og film som opptar meg...

 

Problemet er at de seriekobler tv-ene i butikken. De setter også taklys ned mot tv-ene slik at man ikke klarer å skille den ene fra den andre. Som oftes blir man fanget litt av hvilken tv selgeren pusher på deg. Det minner om et marginalt boligkjøp.

 

Ofte er de lite samarbeidsvillige når det gjelder å koble til en ekstern kilde som dvd spiller eller liggnende. Man skulle jo tro de hadde noe å skjule:). Det hadde vært enklere om de hadde enkelte tv-er på rullebord slik at de kunne ta dem inn i et demorom. På den måten hadde kjøpet vært mye enklere...

 

PX80 later i alle tilfeller til å være mye tv for pengene, men om det er verd å vente litt på andre modeller er jo det store spørsmålet. Debatten om full hd eller ikke er heller ikke noe som opptar meg. Du må i alle fall sette nesen inntil tv for og se forskjell på det. Norske tv sendinger kommer ikke til å bli 1080P de neste 15 årene uansett. Det nye bakkenettet kan ikke tåle det. Dermed sitter jeg tilbake med sortnivå, farge, kontrast og panorering. Dette må bare sitte. Sånn er det... Man betaler farlig mye for den Full HD logoen. Ikke er det en standard heller... Det er kun HD Ready som er det.

Lenke til kommentar

Helt enig! Etter mine erfaringer så sitter jeg igjen med akkurat samme tankegang som deg.

 

Der og da var LG best, men jeg tror det var litt slik som du sier; at selger pusher noe over på deg. Det var en stor kladd som hadde gått ut av produksjon og ved en enkelt innstilling (TruMotion) så ble du langt mer imponert over signalet. For all del, det var ikke så bra som man ønsker at det skal være, men som kunde så oppfatter man det bedre fordi man automatisk sammenligner med tvene ved siden av.

 

Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe fullhd-logoen på en plasma, det blir for dyrt for meg og man får igjen altfor lite for pengene. Tror jeg skal ta sjangsen på PX80, selvom hakkingen ved panoreringen bekymrer meg. Kan hende jeg har en helt annen oppfatning når jeg kommer hjem med den. Det vet man ikke før man har prøvd.

Lenke til kommentar

Er så i tvil om jeg skal gå for en full HD tv eller om det "holder" med en hd ready...størrelsen blir som sagt 46-50", men PX80 kommer vel ikke i 50"? Da står jeg igjen med PZ80/85 i 46" (kommer den i 50"?), LG PG6000 eller en LCD. Bruker jo definitvt tven mest til tv og film og litt spilling...tven skal stå i en kjellerstue, dvs ikke mye lys som kommer inn, og plasma er jo klart det beste valget for meg da. Har en 37 " PX70 som jeg er kjempefornøyd med og tenkte jeg skulle gå for Panasonic igjen, men vi får se. Har sett LGen og den ser jo bra ut, samtidig får jeg jo en full hd lcd tv til samme prisen. Hjelp! Satser på at tven skal være i hus sånn ca før sommeren, pleier vel å være en del gode tilbud før fotball VM, så tenkte jeg skulle slå til da!

Lenke til kommentar
I forhold til bildekvalitet ser LG'en klart bedre ut etter hva jeg har sett. Noe som er naturlig, siden den er en del dyrere.

 

Det er jo mange som kjører priskrig på Panasonicen da, så det kan jo hende at den har et litt kunstig lavt prisnivå. Elkjøp tar vel blodpris for LGen...er vel ikke særlig hensiktsmessig å basere seg på prisene da.

Lenke til kommentar
http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=71543

 

Best-buy selger px80 42" til 9995,- Frakt på kr 299,- per ordre kommer i tillegg (står det under prisen)

 

Det er vel ikkje gale og få denne tvn levert på det lokale postkontoret for en total på 10294,-

 

Kanskje den lokale expert butikken matcher tilbudet?

 

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=90942

Hørt om prisguiden? Hent den på AVHifi i Oslo heller, hvis du bor i nærheten, koster deg 9490 kr + bensin :)

 

Og ikke bekymre dere for panoreringen, jeg har KUN sett det zoomet inn på et stort bilde på PC-en via hdmi, når jeg flytter på bildet (holder inne ctrl) veldig fort rundt. Aldri opplevd det under spill eller titting på 1080p materiale, eller 720p. (eller, når jeg så på en Blu-ray film via datan, så var det litt panoreringsproblemer med det var kun pga "dårlig" pc). Og jeg har ikke PX80 engang, jeg har PX70...

Endret av magenuss
Lenke til kommentar
Er vel bare snakk om å slå av noe bildebehandligsstuff så bedrer deg seg betraktelig. Når du ser på DVD/Blu ray eller spiller PS3/xbox360 har du ikke behov for slik ting.

 

Der har du nok et poeng...

 

Tv-en er vel som alle andre flat tv-er. Teppelagt med en rekke digital finesser som skal gjøre bilde bedre, men som stort sett gjør mer skade enn noe annet. Er det noen som har testet dette med tv-en? Jeg er også litt interresert i hvordan den er på vanlig dvd.

 

Testene jeg har funnet beskriver den bare med HD materiale og det er jo ikke det vi ser mest av i dette landet. Noen har også skrevet at den ikke er så bra på vanlig dvd... Litt rart siden de ofte skriver at den takler SD tv sendinger bra.

 

Noen som har kjørt en 4.5 GB dvd-r på PX80 for eksempel? Dette har jeg sjekket på en 42" Kuro og det gikk ned på høykant. Det er jo spennende å vite litt om hvordan Panasonic faktisk er på billedbehandling av svake signaler opp mot Pioneers ultimate magi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...