Gå til innhold

Problemer med Fedora/XP/GRUB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da har jeg gjort det STORE!

Etter at jeg har blitt drittlei Veslemjuken, bestemte jeg meg for å installere Fedora på laptopen i tillegg til XP.

Jeg brukte Partition Magic til å opprette en ext3-partisjon på harddisken etter c:boot og e:recovery.

Opprettet også en swap-partisjon? først på disken.

Etter å ha sjekket at jeg hadde alt jeg trengte, satte jeg linux-partisjonen aktiv, og PM restartet maskinen.

Jeg har installert Fedora 7 på en maskin jeg hadde før, og dette gikk knirkefritt.

Jeg benyttet de samme CDene nå, men nå fikk jeg ikke grafisk installasjon... Jeg må legge til at dette er en extern CD-ROM.

Etter et par valg, kom jeg til valg av enhet installasjonen skal hentes fra.

Da jeg valgte CD-ROM, fikk jeg opp en liste over drivere til enheten, og etter å ha prøvd alle, kom jeg frem til at CD-ROMen ikke var veien å gå.

Etter å ha forsøkt diverse ftp-siter, brant jeg til slutt en ny CD med boot.iso til Fedora 6, for så å evnt. oppgradere senere. Jeg valgte da http-installasjon, fra download.fedora.redhat.com.

Nå fungerte installasjonen som en drøm, og var omsider ferdig.

Men GRUB var ikke tilstede etter installasjonen, så jeg prøvde å installere Fedora på nytt.

Etter en liten stund var alt ferdig, og jeg restartet maskinen.

GRUB fungerte fint, men vil ikke vise XP (jeg fikk ikke opp XP når jeg installerte heller)

Jeg valgte da Fedora, men root-passordet virket ikke, da tegnsettet ikke var det samme som jeg hadde under installeringen?!?

Jeg ble da nødt til å installere Fedora på nytt, men etter endt installasjon, kommer ikke GRUB grafisk, kun med command-linje.

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan jeg får kjørt Fedora herifra...

Selv om Veslemjuken er et helvete, er jeg dessverre avhengig av den, så det viktigste er nok å få tilbake kontrollen over den partisjonen...

Det er mulig jeg kan gjøre det fra Fedora?, men da må jeg først komme inn på Fedora...

Jeg har prøvd diverse bootdisker, men når jeg kjører de, kommer jeg rett til GRUB.

Har også forsøkt å gjenopprette XP, men får ikke tilgang til recovery-disken fra BIOS.

Er vel egentlig på nippet til å reparere maskinen med en øks, så hjelp mottas med stor takk...

Mvh

Morten Mørch

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har du nok dessverre gjort et par småfeil som har komplisert tingene en smule.

For det første, å opprette partisjoner med PM før installasjon er unødvendig, da installasjonsprogrammet greier dette helt fint selv.. men dette er forsåvidt ikke en feil.

Det du derimot har gjort, er å sette linux-partisjonen til aktiv. Linux bryr seg ikke filla om partisjonen er aktiv eller ikke, men Windows gjør. Settes en annen partisjon aktiv enn Windows sin, vil ikke Windows boote.

Jeg vil råde deg til å boote med en Windows-CD e.l, og få gjenopprettet MBR (boot i recovery console -> fixmbr). Du må også få satt Windows-partisjonen aktiv igjen, men jeg vet ikke om dette kan gjøres enkelt fra Windows-CDen. Du kan evt. prøve å gjøre dette med en linux live-cd.

Når du så får bootet opp i Windows igjen, slett linux-partisjoner fra disk management, og kjør Fedora install på nytt, og la Fedora ta seg av all oppretting av partisjoner etc. (Mener default-valget er å bruke ledig plass på disken til Fedora, og la Windows-partisjoner være urørte).

Skrevet

Jeg har forsøkt med det jeg kan finne av Windows-CD-er uten hell.

Jeg har en support CD som fulgte med laptopen, hvor jeg får opp valgene Boot from HD og Boot from CD...

Velger jeg HD kommer jeg til GRUB, og velger jeg CD kommer meldingen Starting Windows... før feilmeldingen "Cannot open swapfile: c:\cwsdpmi.swp kommer. Så restarter maskinen seg.

Recovery ligger som sagt på en egen partisjon på disken, og denne får jeg ikke tilgang til....

Når jeg prøver å kjøre live-CD, får jeg meldingen:

usb 4-4: device not accepting address 2, error -110

usb 4-4: device not accepting address 3, error -110

usb 4-4: device not accepting address 4, error -110

usb 4-4: device not accepting address 5, error -110

WARNING: Cannot find root file system!

Create symlink /dev/root and then exit this shell to continue the boot sequence.

bash: no job control in this shell

bash-3.2#

Live-CDen er Fedora 8, men det samme skjer med Ubuntu også...

Mistenker derfor at det er den externe CD-ROMen som kødder det til for meg.

Forslag til et program som kan slippe meg inn til recovery console?

Eller er det øksa som må rydde opp på maskinen?

Skrevet

En liten update ang. dette problemet:

Via GRUB fant jeg tilslutt ut at jeg kunne endre XP-partisjon med UNHIDE...

Etter dette installerte jeg Fedora pånytt, og under installasjonen av GRUB fant den da XP.

Jeg kom da inn på XP igjen, men Fedora klarte ikke å laste.

Via PM slettet jeg derfor Linux-partisjonene...

Jeg har ikke prøvd å installere Fedora igjen, men når jeg gjør det, skal jeg i hvert fall overlate partisjoneringen til de som kan det... (Fedora o.l.) :)

Takk for hjelpen, Sokkalf!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...