Gå til innhold

F.... Peltier!!!


Dubsko

Anbefalte innlegg

Jeg skulle teste hvilken side som ble varm på mitt 85w peltier.

den ene siden ble først kald, men etter en stund ble den varm, trodde den ene siden skulle bli kald etterhvert, koblet den direkte inn i en utgang med 12v, er det normalt?

Kan det være fordi at jeg ikke har tatt på vannblokka?

please help me!

har ikke så vannvittig lyst til å sette en på cpu og få en kokt kylling i bytte :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Peltier elementet er nok ødelagt. Det tåler bare

1-2 sekunder uten at du har kjøling på. Gjorde det samme selv :sad:

Det er nok bare en ting å gjøre....

Jeg fikk byttet min og fikk de til å merke av for den

kalde siden, så gjør det!!

 

Ellers så kjørte jeg min P3 450 på 600 med 18 grader.

5 grader på 450MHz. Bruke luftkjøling.

 

_________________

Epox EP-8KTA3+

AMD Athlon 1200/266

512 MB RAM

2X GXP75 30GB RAID0 2 år og feilfri :smile:

SBLive 5.1

ATI Rage Fury Pro 32MB

NGT ADSL 1024/512

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-09 15:05 ]

Lenke til kommentar

Jo nå fant jeg det ut. De har på kjøling først, for så å ta den av før de tar bilde.

 

Snakk med de, og si at det ikke virket.

Det var samme forhandler jeg brukte.

_________________

Epox EP-8KTA3+

AMD Athlon 1200/266

512 MB RAM

2X GXP75 30GB RAID0 2 år og feilfri :smile:

SBLive 5.1

ATI Rage Fury Pro 32MB

NGT ADSL 1024/512

 

[ Denne Melding var redigert av: Xizor på 2002-01-09 15:10 ]

Lenke til kommentar

For å si det sånn, en Athlon T-bird 1.4 er stråler ut ca. 70W varme. Når du monterer ei ribbe/vifte på den og du får den til å holde ca. 50 grader.

 

Så kan du se for deg ett TEC element på feks 80W eller 165W som heller ikke bør bli så mye mer enn ca 60 grader på varme sia. Se for deg kjølinga du må ha på disse! TEC-elementer på over 100W bør ha vann-kjøling!

 

PS: TEC elemenentene fungerer faktisk sånn at hvis kjølingen ikke er god nok trekker de ikke mer strøm og blir ikke varmere. De er avhengige av nok kjøling for å opprettholde pumpe-effekten. For å si den sånn; varmen de pumper må jo transporteres videre bort fra varme sia!

 

Bønna

Lenke til kommentar

Peltier er morsomt!

Jeg har en liten prøvekanin på 36 watt, som jeg har prøvd på en kobberblokk med fullt trykk på 5 graders springvann, og bare en tempmåler på kaldsiden...hehe, det ble kalt det!

Men ennå kaldere får man det hvis man stacker f-eks en 20 watter med en 10 watter, og kjører det helt uten last...Har selvfølgelig ingen nytteverdi, men morsomt er det uansett :grin:

Når det gjelder grilling/ødelegging av peltier uten last, så minker faren kraftig når du går ned i watt-styrke.

Det sier seg selv når f-eks 156 watt med "ren varme" skal bort på 5 X 5 cm, at det ikke går så bra uten kjøling/varmespreder.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-01-12 05:29 ]

Lenke til kommentar

TEC element wattstyrke...

 

Hvis prosessoren genererer varme på 70w, har det noe å si for valget av TEC element ?

Er det noe sammenheng i mellom watt styrken på peltier elementet og varmen den tar opp ifra prosessoren.

 

Hvis så er tilfelle vil en 50w peltier element være for lite for en 70W prosessor , og dermed ineffektivt ? og gradene stiger ? kontra f.eks vanlig luftkjøling ?

 

eller ??

Lenke til kommentar

en annen sak: jeg tror det er alt for mange TEC tullinger der ute. leste nettop om en som skulle bruke ett 75W TEC til sin golden orb... trenger jeg å si noe mer? nå skulle en type teste hva som er den varme og hva som er den kalde siden ved å koble peltier elementet til enn 12V forsyning, uten noe load på hverken den varme eller den kalde... smart!

 

sier bare en ting til dere TEC horer: kos dere!!

 

"faens peltier"!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har et 30w og et 72w peltier element liggendes her. Har taisol CKG760 nå. Skal kjøpe meg en Alpha PAl8045 med papst vifte nå til uka.

Vil kjøleeffekten på 72w elementer + papst kjølern bli bra? Hva trenger jeg bortsett fra coldplate? Hvordan isolasjon mot kondens trenger jeg?

 

Hvis noen er interessert i å kjøpe elementene av meg, kan de forøvrig kontakte meg på rage@chello no :smile:

 

MVH

Rage

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...