Gå til innhold

Jeg kan ikke installere Windows, Sata cd rom mister kontakt under installasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har tidligere nevnt at det var ikke noe problem med Vista.

 

Da skal du prøve noe annet, siden det virker som at det er CD rom som går "bananas"

 

Du skal finne fram:

-Vista dvd plate

-xp cd plate

-kople disken du ønsker å installere xp på, på den første "svart sata port"

-kople Sata rom til den andre.

 

Da skal du boote i Vista. I install Now vindue, ned til venstre, klikk på repair my computer.

Deretter next og du skal klikk på command prompt.

 

Si i fra når du er så langt. (du har en maskin til slik at du kan følge med her eller ikke?)

Hvis ikke må jeg skrive alt samme (som du trenger) med en gang.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Du har tidligere nevnt at det var ikke noe problem med Vista.

 

Da skal du prøve noe annet, siden det virker som at det er CD rom som går "bananas"

 

Du skal finne fram:

-Vista dvd plate

-xp cd plate

-kople disken du ønsker å installere xp på, på den første "svart sata port"

-kople Sata rom til den andre.

 

Da skal du boote i Vista. I install Now vindue, ned til venstre, klikk på repair my computer.

Deretter next og du skal klikk på command prompt.

 

Si i fra når du er så langt. (du har en maskin til slik at du kan følge med her eller ikke?)

Hvis ikke må jeg skrive alt samme (som du trenger) med en gang.

 

 

hvis du vil kan du kasje forklare alt med en gang jeg har nemlig 6 sata kontakter på hk mitt og det er de 2 øverste på høyre side som er svarte resten røde hvor skal hvor osv..

 

takk for hjepa åsså

Lenke til kommentar

Det står vel noe ved siden av de portene, sata 1 sata 2, sata 3 osv,

 

Kople harddisken på Sata 1. ( alt skal forsvinne på den, si i fra hvis noe annet er tilfelle) før du går videre)

Om du kopler DVD rom til Sata 2 eller Sata 3, skal ikke ha så mye å si, så lenge du kan boote fra den?

 

Men slik går det:

 

Vistas command prompt (svart vindue med x:\sources>_

 

Du skriver det som jeg skriver med fett skrift og tast Enter, etter hver commando.

 

Diskpart

 

Select disk 0

 

clean

 

create partition primary

(create partition primary, lager en partition på hele disken. Hvis du vil partitionere disken, dvs hvis du ønsker at Win xp partition skal være 20, eller 50GB, så blir commando som følgende:

create partition primary size=50000 (20000 for 20GB)

 

assign letter c:

active

 

format fs=ntfs quick

 

 

Etter det skal du:

 

list volume

 

Du ser hvilken bokstav er på DVD rom. Notere det.

 

exit

 

 

Åpne Dvd rom og ta ut Vista plate.

Plassere inn XP plate

 

?: (?=bokstaven til DVD rom)

 

Nå står det slik

D:>_ eller det bokstav som dvd rom hadde

 

cd i386

 

winnt32 /makelocalsource /syspart:c /tempdrive:c

 

Windows setup starter. Du skriver inn nøkkel din og klikk slik at den starter opp med overføringen.

 

Etter det skal det komme tilbake til

 

x:\sources

 

 

Ta ut xp plate og klikk Restart.

 

Følge med for eventuelle feilmeldninger.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Det står vel noe ved siden av de portene, sata 1 sata 2, sata 3 osv,

 

Kople harddisken på Sata 1. ( alt skal forsvinne på den, si i fra hvis noe annet er tilfelle) før du går videre)

Om du kopler DVD rom til Sata 2 eller Sata 3, skal ikke ha så mye å si, så lenge du kan boote fra den?

 

Men slik går det:

 

Vistas command prompt (svart vindue med x:\sources>_

 

Du skriver det som jeg skriver med fett skrift og tast Enter, etter hver commando.

 

Diskpart

 

Select disk 0

 

clean

 

create partition primary

(create partition primary, lager en partition på hele disken. Hvis du vil partitionere disken, dvs hvis du ønsker at Win xp partition skal være 20, eller 50GB, så blir commando som følgende:

create partition primary size=50000 (20000 for 20GB)

 

assign letter c:

active

 

format fs=ntfs quick

 

 

Etter det skal du:

 

list volume

 

Du ser hvilken bokstav er på DVD rom. Notere det.

 

exit

 

 

Åpne Dvd rom og ta ut Vista plate.

Plassere inn XP plate

 

?: (?=bokstaven til DVD rom)

 

Nå står det slik

D:>_

 

cd i386

 

winnt32 /makelocalsource /syspart:c /tempdrive:c

 

Windows setup starter. Du skriver inn nøkkel din og klikk slik at den starter opp med overføringen.

 

Etter det skal det komme tilbake til

 

x:\sources

 

 

Ta ut xp plate og klikk Restart.

 

Følge med for eventuelle feilmeldninger.

hjertelig skal prøve det nå

Lenke til kommentar
Det står vel noe ved siden av de portene, sata 1 sata 2, sata 3 osv,

 

Kople harddisken på Sata 1. ( alt skal forsvinne på den, si i fra hvis noe annet er tilfelle) før du går videre)

Om du kopler DVD rom til Sata 2 eller Sata 3, skal ikke ha så mye å si, så lenge du kan boote fra den?

 

Men slik går det:

 

Vistas command prompt (svart vindue med x:\sources>_

 

Du skriver det som jeg skriver med fett skrift og tast Enter, etter hver commando.

 

Diskpart

 

Select disk 0

 

clean

 

create partition primary

(create partition primary, lager en partition på hele disken. Hvis du vil partitionere disken, dvs hvis du ønsker at Win xp partition skal være 20, eller 50GB, så blir commando som følgende:

create partition primary size=50000 (20000 for 20GB)

 

assign letter c:

active

 

format fs=ntfs quick

 

 

Etter det skal du:

 

list volume

 

Du ser hvilken bokstav er på DVD rom. Notere det.

 

exit

 

 

Åpne Dvd rom og ta ut Vista plate.

Plassere inn XP plate

 

?: (?=bokstaven til DVD rom)

 

Nå står det slik

D:>_

 

cd i386

 

winnt32 /makelocalsource /syspart:c /tempdrive:c

 

Windows setup starter. Du skriver inn nøkkel din og klikk slik at den starter opp med overføringen.

 

Etter det skal det komme tilbake til

 

x:\sources

 

 

Ta ut xp plate og klikk Restart.

 

Følge med for eventuelle feilmeldninger.

hjertelig skal prøve det nå

 

 

hei wiberos,har glemt og svare men syns det ble litt avansert det som du prata om så jeg la inn vista på den enne hardisken og xp på den andere måtte også bytte om på noe satta plaseringer på hk mitt..så nå funker alt perfekt.. vista 290gb,xp 230gb..oppstart og alt er bare fin fint

Endret av vectra94turbo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det står vel noe ved siden av de portene, sata 1 sata 2, sata 3 osv,

 

Kople harddisken på Sata 1. ( alt skal forsvinne på den, si i fra hvis noe annet er tilfelle) før du går videre)

Om du kopler DVD rom til Sata 2 eller Sata 3, skal ikke ha så mye å si, så lenge du kan boote fra den?

 

Men slik går det:

 

Vistas command prompt (svart vindue med x:\sources>_

 

Du skriver det som jeg skriver med fett skrift og tast Enter, etter hver commando.

 

Diskpart

 

Select disk 0

 

clean

 

create partition primary

(create partition primary, lager en partition på hele disken. Hvis du vil partitionere disken, dvs hvis du ønsker at Win xp partition skal være 20, eller 50GB, så blir commando som følgende:

create partition primary size=50000 (20000 for 20GB)

 

assign letter c:

active

 

format fs=ntfs quick

 

 

Etter det skal du:

 

list volume

 

Du ser hvilken bokstav er på DVD rom. Notere det.

 

exit

 

 

Åpne Dvd rom og ta ut Vista plate.

Plassere inn XP plate

 

?: (?=bokstaven til DVD rom)

 

Nå står det slik

D:>_

 

cd i386

 

winnt32 /makelocalsource /syspart:c /tempdrive:c

 

Windows setup starter. Du skriver inn nøkkel din og klikk slik at den starter opp med overføringen.

 

Etter det skal det komme tilbake til

 

x:\sources

 

 

Ta ut xp plate og klikk Restart.

 

Følge med for eventuelle feilmeldninger.

hjertelig skal prøve det nå

 

 

hei wiberos,har glemt og svare men syns det ble litt avansert det som du prata om så jeg la inn vista på den enne hardisken og xp på den andere måtte også bytte om på noe satta plaseringer på hk mitt..så nå funker alt perfekt.. vista 290gb,xp 230gb..oppstart og alt er bare fin fint

 

 

har et nytt problem her nå,,tenker på og installere vista og xp på raid0 men jeg for det ikke til hele dritten stopper opp ved bruker avtalen der du trykker f8 for og godta.

har prøvd med jmb363 på en disk og intel ich9r på en annen disk og gjør det som står i boka også..

er foresten asus p5k3 delux

har ikke noe vansker med og få til detta ved ide men da for jeg lavere hastighet på diskene

Lenke til kommentar

Siden jeg vet ikke hva og hvordan ting og tang er tilkoplet på HK, vi sier det slik:

 

ICH9R

-hvor mange porter ser du når du entrer Raid Biosen? 4 eller 6 ?

-kan du da kontrollere med å kople en disk til en av de 6 portene på HK, hvilken port tilsvarer i Raid Biosen ? og notere det ned?

Du gjentar det (dvs du bytter Sata port på HK) til du har kartlagt hvilken port på HK tilvarer hvilken i Raid Biosen.

 

Etter du har det i orden, kan du boote (DVD rom er vel tilkoplet på en av de 6 portene, ikke sant? eller?) opp med Vista eller XP plate? dvs controller er i Raid mode nå, sant? og en disk tilkoplet den porten på HK som tilsvarer den første port i Raid Biosen?

Lenke til kommentar
Siden jeg vet ikke hva og hvordan ting og tang er tilkoplet på HK, vi sier det slik:

 

ICH9R

-hvor mange porter ser du når du entrer Raid Biosen? 4 eller 6 ?

-kan du da kontrollere med å kople en disk til en av de 6 portene på HK, hvilken port tilsvarer i Raid Biosen ? og notere det ned?

Du gjentar det (dvs du bytter Sata port på HK) til du har kartlagt hvilken port på HK tilvarer hvilken i Raid Biosen.

 

Etter du har det i orden, kan du boote (DVD rom er vel tilkoplet på en av de 6 portene, ikke sant? eller?) opp med Vista eller XP plate? dvs controller er i Raid mode nå, sant? og en disk tilkoplet den porten på HK som tilsvarer den første port i Raid Biosen?

 

tur det er 6 i bios og 6 kontakter på hk de to hardiskene står jo som 1 og 2 valg og cd som nr4 har det noe og si a??

har selvsagt valgt raid i bios og prøvd og sette opp 2 raid volumer 20g til xp og 430til vista men nekter plent.vista funker derimot fint

Endret av vectra94turbo
Lenke til kommentar

Hmm....hvis du skal boote opp i Raid mode, så må du enable for Raid i Biosen.

 

Etter det skal det være mulig å taste ctrl+I for å komme inn til Intels's Manager (rom utility, som jeg kaller som Raid Biosen)

 

Det er de portene inni der som jeg ba deg om å kontrollere, ikke de portene som vises Under MAIN i HK bios menu.

 

Og det for å forstå hvordan de portene er/fungerer i Raid, hvem er hvem.

 

Når du har kartlagt det der, som kan være viktig for senere raid utvidelser, eller nye volumer, så tenkte at du skal installere xp og Vista i en "Raid ready system) dvs kun i en disk, men som du etterpå fra i Windows, bruker Intelmatrix for å plassere på 2 disker.

Det vil si å bruke den "Raid ready" mulighet.

 

Og det på grunn at du har kommet på problemer, det er uvist hvilken måte du skal bruke for å løse det der, osv.

 

Så:

-når du sier at du har opprettet 2 raid0 volume, på 20 og 430 gb, betyr at du har da 2 disker a 250 gb hver, er det riktig?

-når du nevner

tur det er 6 i bios
du henviser til Raid Biosen, og ikke til HK biosen, sant?
Lenke til kommentar
Hmm....hvis du skal boote opp i Raid mode, så må du enable for Raid i Biosen.

 

Etter det skal det være mulig å taste ctrl+I for å komme inn til Intels's Manager (rom utility, som jeg kaller som Raid Biosen)

 

Det er de portene inni der som jeg ba deg om å kontrollere, ikke de portene som vises Under MAIN i HK bios menu.

 

Og det for å forstå hvordan de portene er/fungerer i Raid, hvem er hvem.

 

Når du har kartlagt det der, som kan være viktig for senere raid utvidelser, eller nye volumer, så tenkte at du skal installere xp og Vista i en "Raid ready system) dvs kun i en disk, men som du etterpå fra i Windows, bruker Intelmatrix for å plassere på 2 disker.

Det vil si å bruke den "Raid ready" mulighet.

 

Og det på grunn at du har kommet på problemer, det er uvist hvilken måte du skal bruke for å løse det der, osv.

 

Så:

-når du sier at du har opprettet 2 raid0 volume, på 20 og 430 gb, betyr at du har da 2 disker a 250 gb hver, er det riktig?

-når du nevner

tur det er 6 i bios
du henviser til Raid Biosen, og ikke til HK biosen, sant?

 

ja ja er de 2 som jeg lagde i raid biosen som jeg kalte en for vista ultimate, og en for xp stemmer det,har 2 hardisker en på 290g og en på 220 ca har lagd de i raid0.

tru nok jeg sa litt feil over her..når jeg trykker ctrl+i så kommer det opp 2 raid volumer nemlig de 2 jeg har lagd på hver sin respektive størelse står botabele YES alt fin fint der.

så i HK bios står den på raid under SATA CONIGURATION og under Onboard Device Configuration er Jmicron eSATA/PATA Controller ENABLED + at Controller mode står som raid..

finner nemlig ikke ei eneste innstilling til som har med raid og gjøre en de 2 som jeg nevnte nå.

Lenke til kommentar

Du trenger Raid drivere for å installere XP.

 

Enten du bruker floppy eller må du integrere drivere i installasjonen.

 

Deretter skal du bruke Vista partition som kilde for XP installeringen.

 

(jeg hadde skrevet ferdig ...how to do this...men alt ble borte... :ohmy: ). Derfor skriver ikke igjen alt sammen før jeg vet at du er klar over at du trenger drivere til det.

 

I tillegg trenger du at den XP=20GB partition, er en primær partition.

Kan du vedlegge bilde fra din diskbehandlingen, slik at jeg ser hva du har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...