Gå til innhold

Hvilket AVCHD kamera?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i ferd med å kjøpe meg et AVCHD kamera. Men er i villrede, om hva merke/type(lagring) jeg bør gå for. En ting som er viktig, er at kameraet bør være lys sterkt, og lite i volum. Har sett på Sony HDR-SR12. Det komer godt ut i test, på akam.no. Men finnes det noe bedre? Hva med Canon/Panasonic? Har de noe bedre? Tenker i prisklassen 10-15000kr. Noen som har et godt forslag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er i ferd med å kjøpe meg et AVCHD kamera. Men er i villrede, om hva merke/type(lagring) jeg bør gå for. En ting som er viktig, er at kameraet bør være lys sterkt, og lite i volum. Har sett på Sony HDR-SR12. Det komer godt ut i test, på akam.no. Men finnes det noe bedre? Hva med Canon/Panasonic? Har de noe bedre? Tenker i prisklassen 10-15000kr. Noen som har et godt forslag?

selv er jeg en tape-fan, men skulle jeg valgt et avchd kamera ville jeg helt klart gått for

minnekortbasert, feks primært de nye canon hf10/hf100, sekundært panasonics sd9/sd5

eller sony cx7.

minnekort er mer robust enn harddisk, du får et kamera nesten uten mekaniske deler,

og skulle de ryke bytter du enkelt... minneprisene er også på full fart nedover.

når det gjelder filming i mørke er ikke dette avchd formatets sterkeste side.

mørke scener vil gjerne ha lite detaljer, og dermed kan kameraet lures til å komprimere ekstra mye, noe som resulterer i "artifakter" som feks store firkanter som plutselig popper opp. har du sett rikstv med litt dårlig signal skjønner du hva jeg mener med firkanter - der brukes den samme kompresjonsteknikken (h.264) som avchd.

Lenke til kommentar

Ja, minnekort er litt intressant det. Ingen bevegelige deler, virker lokkende. Synd det med mørke partier, og pixler. Tenkte å bruke det under vann(sportshus). Så det burde jo være litt lyssterkt. Kansje jeg går for Canon. Panasonic SD5, forsto jeg var litt dårlig i mørke. Jeg får undersøke litt til. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Lovende test fra camcorderinfo:

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...eview-34711.htm

 

"On the whole, the HF10 is a great camcorder, definitely the first great AVCHD camcorder. That’s no small feat."

 

En bra test. Mye å lese der. Det ser ut til å være noe av det bedre innen AVCHD kameraer nå. Skal bli morro, å se hvordan det er å behandle AVCHD på PC etter hvert også. Virker som et bra tungvinnt format, å jobbe med. Men det er vel den veien det går? Vi forbrukere sluker jo allt? ;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
men i hvilket filformat spiller dette kameraet inn? har utrolig lyst på HF10=D bruker for det meste iMovie til redigering...

Det er jo et AVCHD kamera. Altså H.264, MPEG-4 AVC(Advanced Video Coding). AVCHD trenger kraftig maskinvare, for å kunne behandles/redigeres. Om iMovie klarer AVCHD, er ukjent for meg. Men det er et format, som kommer for fullt. Etter hvert vil også flere redigerings program støtte formatet.

Lenke til kommentar
men i hvilket filformat spiller dette kameraet inn? har utrolig lyst på HF10=D bruker for det meste iMovie til redigering...

Det er jo et AVCHD kamera. Altså H.264, MPEG-4 AVC(Advanced Video Coding). AVCHD trenger kraftig maskinvare, for å kunne behandles/redigeres. Om iMovie klarer AVCHD, er ukjent for meg. Men det er et format, som kommer for fullt. Etter hvert vil også flere redigerings program støtte formatet.

ahhh... :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på HF10. Ser ut norske nettbutikker har fårr HF100 på lager nå, håper HF10 kommer snart.. 5. mai står det på amentio.no..

 

Høres ut som en merkelig idé....HF10 og HF100 er helt identiske, bortsett fra at HF10 har 16GB innebygget minne. Og prisforskjellen er 8 685 mot 7200 for HF100. Og så kan du altså kjøpe 16GB SDHC minne for drøye 600kr hos amentio..

Lenke til kommentar
Høres ut som en merkelig idé....HF10 og HF100 er helt identiske, bortsett fra at HF10 har 16GB innebygget minne. Og prisforskjellen er 8 685 mot 7200 for HF100. Og så kan du altså kjøpe 16GB SDHC minne for drøye 600kr hos amentio..

Det er litt forskjellig utseende på disse modellene. Liker den sorte HF10 bedre enn den grå HF100.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
En bra test. Mye å lese der. Det ser ut til å være noe av det bedre innen AVCHD kameraer nå. Skal bli morro, å se hvordan det er å behandle AVCHD på PC etter hvert også. Virker som et bra tungvinnt format, å jobbe med. Men det er vel den veien det går? Vi forbrukere sluker jo allt? ;-)

 

Sony HDR-SR12 er bedre på svakt lys, Canon HF10 har ikke elektronisk søker.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Sony HDR-SR12 er bedre på svakt lys, Canon HF10 har ikke elektronisk søker.

Na fikk HF10 bedre totalrating enn HDR-SR12 pa Camcorderinfo, og bedre pa video performance uten at jeg har lest hele testen enda. HF-10 er et betydelig lettere (380 g vs. 650 g pa Sony) og mindre, det er ihvertfall viktig for meg. Sa har man harddisk pa Sony, mens jeg kan bruke minnekort pa HF-10. For meg er det argumenter for a velge HF-10 istedenfor, skal som sagt lese begge testene.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quotefunksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Et innlegg er også slettet da det kun inneholdt en lang rekke quotes.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
men i hvilket filformat spiller dette kameraet inn? har utrolig lyst på HF10=D bruker for det meste iMovie til redigering...

Det er jo et AVCHD kamera. Altså H.264, MPEG-4 AVC(Advanced Video Coding). AVCHD trenger kraftig maskinvare, for å kunne behandles/redigeres. Om iMovie klarer AVCHD, er ukjent for meg. Men det er et format, som kommer for fullt. Etter hvert vil også flere redigerings program støtte formatet.

Final Cut Express 4 støtter AVCHD...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå mottatt mitt Canon HF10 kamera. Har ikke fått prøvd det noe serlig enda. Men bildekvaliteten er helt topp. En hendig størrelse på et video kamera. Synd det mangler fokus ring. Fokusering via joystik virker litt rart. Men kansje en tilvennings sak. Noe redigering har det enda ikke blitt.

Lenke til kommentar

Kan anbefale HF10 ja, hentet min for halvannen uke siden. Godt fornøyd. Men nå sliter jeg med å finne et godt redigeringsprogram:

  • Adobe Premiere Pro og Elements liker jeg best, men har ennå ikke fått ut fingern -og støtter ikke formatet! geeeee
    Pinnacle Studio - har slitt med mye feil med dem før. Prøvde versjon 11 nå, og på første forsøket med et knippe AVCHD-filer uten noen form for redigering, så feilet den på å generere vanlig DVD!!! geee
    Ulead - likte ikke grensesnittet!
    Sony - støtter Canon sine filer selv om de ikke sier det på Web'n, men er ikke helt konfertabel ennå....
    Laster ned PowerDirector 7 nå, vet ikke om de støtter Canon's filer, men blir spennende å prøve...

Jeg har oppgradert til 4 GB og en rask intel Quad..... - men programmet mangler ennå.... :( Håper Adobe får ræ... i gir snart....

 

mvh Terje F

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...