Gå til innhold

Overklokket for høyt?


Blib

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

batteriet skal kunne komme ut ja, mulig du mp skru opp noe. Ellers så skal jo clear cmos dubeditten virke, sett den på clear, slå på strømmen i et par sek, slå av, sett til vanlig igjen, så skal det virke. Kan eventulet prøve med en annen slik dubedings som man bruker (husker ikke hva den plastbiten med metall som lager kortslutning heter :p )

Lenke til kommentar
batteriet skal kunne komme ut ja, mulig du mp skru opp noe. Ellers så skal jo clear cmos dubeditten virke, sett den på clear, slå på strømmen i et par sek, slå av, sett til vanlig igjen, så skal det virke. Kan eventulet prøve med en annen slik dubedings som man bruker (husker ikke hva den plastbiten med metall som lager kortslutning heter :p )

 

Jeg mente det sto i manualen at man absolutt ikke skulle slå på strømmen når jumperen står på clear, den skal da cleare batteriet uansett slik at cmos blir nullstilt. ?

men batteriet skal man kunne få ut greit bare bruk en liten flat skrutrekker og dytt inn fjøra så spretter det ut

 

sjekket akkurat min manual asusa7n8x:

1.slå av puteren og ta ut strømlpluggen

2.ta ut batteriet

3.flytt jumperen til clear cmos stilling i ca 5 sec og deretter tilbake.

4.putt i batteriet

5.plugg i strømpluggen i psu igjen

6.start maskina mens du holder DEL nede og gå til setup i bios.

 

nåja kan ikke huske at jeg har gjort det så omstendig før men sikkert lurt :D

Lenke til kommentar
ta ut strømkabelen til hk

 

Resetter _DET_ BIOS??

Nei, men det er trossalt elektronikk du har og det kan henge seg opp av og til.

Men ta ut stikk kontakten til psu'en du det er mere enn bra nok, hvorfor gjøre det så sinnsykt avansert.

Clear cmos gjøre vet å kortslutte pin2 og pin3 som er rett ved alle de små pinnene hvor du kobbler til hd-led, resett, poweron osv, er nå slik på mine hovedkort.

Men hva sier bruker manualen din om hvordan clear cmos?

Lenke til kommentar

Det du gjør er slik som sagt tidligere; ta ut strømkabelen. Men etter at den er ute, trykker du på powerknappen på PC'en. Dette er for å tømme systemet helt for strøm .

 

Det har faktisk vært tilfeller der bl.a HDD, har gitt en liten lyd fra seg når jeg slo på maskinen med strømkabelen frakoblet...... Så tar du ut batteriet!

Lenke til kommentar
ta ut strømkabelen til hk

 

Resetter _DET_ BIOS??

Nei, men det er trossalt elektronikk du har og det kan henge seg opp av og til.

Men ta ut stikk kontakten til psu'en du det er mere enn bra nok, hvorfor gjøre det så sinnsykt avansert.

Clear cmos gjøre vet å kortslutte pin2 og pin3 som er rett ved alle de små pinnene hvor du kobbler til hd-led, resett, poweron osv, er nå slik på mine hovedkort.

Men hva sier bruker manualen din om hvordan clear cmos?

 

FEIL, batteriet er der så ikke bios glemmer innstilinger, hvor lang tid tror du det tar før batteriet er tomt?, et år eller noe (bare finne frem en gammel maskin og se om noe har blitt resettet (kan ikke ha hatt strøm))

 

Svarte på en slik melding en gang, søke på www.google.com var svaret da og det fungerte samme type hk, det stod at den type hk var veldig treg å resette (bruk en kobberledning) og du er ikke den første som har slitt så søk

Lenke til kommentar

Det er ofte ikke nok å ta ut strømkablen til PSU siden det er kondensatorer i den . Det er strømmen til HK man skal koble fra.. ( 20 pins firkantet plugg ), for deretter å kortslutte de to punktene du nevnte. Om dette ikke funker, så er har du enten ødelagt noe, eller så er det bare dårlig kontakt et sted. Pell ut alle kort og brikker, så begyn på nytt.

Lenke til kommentar

FEIL, batteriet er der så ikke bios glemmer innstilinger, hvor lang tid tror du det tar før batteriet er tomt?, et år eller noe (bare finne frem en gammel maskin og se om noe har blitt resettet (kan ikke ha hatt strøm))

 

Svarte på en slik melding en gang, søke på www.google.com var svaret da og det fungerte samme type hk, det stod at den type hk var veldig treg å resette (bruk en kobberledning) og du er ikke den første som har slitt så søk

Ja sant, men fortell meg heller noe som eg ikke vet, når du skal clear cmos (Data) så skal du kortslutte pin 2 og 3. Normal drift skal jumpern kortslutte 1 og 2.

Så hvorfor du ragere så mye på min post vet ikke eg? Eg sier bare som det står i mine bruker manualer. Batteriet er også for å huske dato og klokken.

Batteriets funksjon står og i bruker manualen: A battery must be used to retain the mainboard configuration in CMOS RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...