Gå til innhold

Betenkeligheter rundt proteintilskudd?


Anbefalte innlegg

Hei hopp.

Når jeg begynte å trene fant jeg raskt ut at litt proteintilskudd sikkert ikke var så utrolig dumt, og nå tar jeg en shake om morgenen og en etter trening.

Jeg tror det skulle tilsvare omtrent 100g proteiner eller noe i det landet der (?).

Det får jeg i tillegg til ganske variert kosthold som jeg hovedsakelig er fornøyd med (bortsett fra godteriet og ølet i helgene).

 

Spørsmålet er følgende:

Er det noen betenkeligheter rundt å dytte i seg mye proteiner. Burde jeg kanskje øke mengden jeg inntar, eller burde jeg være forsiktig så jeg ikke får for mye. Hva skjer hvis jeg får et stort overskudd av proteiner. Ikke at det er enormt aktuelt i min situasjon akkurat nå, men jeg lurer. Burde jeg ikke ha et sted mellom 1 og 2,5 gram protein per kroppsvekt eller noe i det landet der? Det er vel ganske omstridt uansett.

 

Jeg trener for øvrig 5x5 program og er tung (tresifra) uten å være spesielt sterk.

 

Hva mener dere? "Alle" bruker jo proteintilskudd i en eller annen form i forbindelse med aktiv trening, men er det noen fallgruver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei hopp.

Når jeg begynte å trene fant jeg raskt ut at litt proteintilskudd sikkert ikke var så utrolig dumt, og nå tar jeg en shake om morgenen og en etter trening.

Jeg tror det skulle tilsvare omtrent 100g proteiner eller noe i det landet der (?).

Det får jeg i tillegg til ganske variert kosthold som jeg hovedsakelig er fornøyd med (bortsett fra godteriet og ølet i helgene).

 

Spørsmålet er følgende:

Er det noen betenkeligheter rundt å dytte i seg mye proteiner. Burde jeg kanskje øke mengden jeg inntar, eller burde jeg være forsiktig så jeg ikke får for mye. Hva skjer hvis jeg får et stort overskudd av proteiner. Ikke at det er enormt aktuelt i min situasjon akkurat nå, men jeg lurer. Burde jeg ikke ha et sted mellom 1 og 2,5 gram protein per kroppsvekt eller noe i det landet der? Det er vel ganske omstridt uansett.

 

Jeg trener for øvrig 5x5 program og er tung (tresifra) uten å være spesielt sterk.

 

Hva mener dere? "Alle" bruker jo proteintilskudd i en eller annen form i forbindelse med aktiv trening, men er det noen fallgruver?

 

1 gram protein pr kilo kroppsvekt blir altfor lite, ha i deg minst 2-3 gram hver dag. Å du kan ikke ha i deg formye proteiner, det værste som skjer er at du pisser det utigjen. Noen som mener det er skadelig for nyrer men det er ikke bevist, å da må du ha deg MYE proteiner om dagen.

 

Men husk kosttilskudd skal jo ikke erstatte vanlig kost.

Men kan du ikke sette opp en oversikt over hva du spiser hver dag. Sett opp hvos mye du veier, høyde og alder

Lenke til kommentar
Men kan du ikke sette opp en oversikt over hva du spiser hver dag. Sett opp hvos mye du veier, høyde og alder

Er jo en del variasjon i kostholdet, spesielt når det gjelder middagsmat.

 

Spiser havregrøt til frokost (sammen med proteinshake).

Fire brødskiver til lunsj med salat, ost og skinke.

Middag fra mor med poteter/ris/pasta, kjøtt/fisk, og grønnsaker/salat (som regel).

Kveldsmat blir eventuelt brødmat.

Har ikke gjort noen innsats for å telle og kalkulere nøyaktige verdier av de forskjellige næringsstoffene.

 

Er 205cm høy, 115kg, 18 år.

Lenke til kommentar

Er ikke noen problemer med det, annet enn at man ikke må glemme at proteintilskudd også er en gitt mengde kcal, så det teller også inn i det totale daglige kcal inntaket som avgjør om du legger på deg fett eller ikke osv.

 

Antar naturligvis her at du ikke har spesielle allergier eller laktoseproblemer som gjør at du skulle reagere negativt på inntak. Antar også at vi snakker om tilskudd laget for mennesker, og ikke dyrefor som enkelte mennesker tydeligvis driver å har i seg. Og til slutt så antar jeg at man holder seg innenfor dagsdoser som er innenfor rammene av det normale (100g som du sier du tar er godt innenfor), og ikke noe slags sinnsykt opplegg med 1kg pulver om dagen.

Lenke til kommentar
Å du kan ikke ha i deg formye proteiner, det værste som skjer er at du pisser det utigjen.

 

Er det sant? blir ikke overskuddsproteinet metabolisert i kroppen til fett/energi? Proteiner er jo 400kcal pr100g, så bør ikke overskuddsproteiner oppføre seg som sukker i kroppen? (siden sukker også er 400kcal pr100g)

Lenke til kommentar

Har prøvd å lese meg opp litt på hvor overskuddsproteinet tar veien, men har ikke funnet noen gode kilder.

Et googlesøk gir både kilder for fettlagring og kilder for urin. Trolig er det riktige en kombinasjon av dette. Det man skal være klar over er at omdanning av protein til sukker/fett er en veldig inneffektiv prosess, og mye ener gi "går til spille". Med andre ord vil du ikke legge på deg like mye av 100g overskudsprotein, som 100g overskuddskarbs/fett.

 

Mener også å komme på at det på "Puls" (helseprogrammet på NRK) ble testet diverse priteintilskudd, og at de der sa at overskuddsprotein ble med urinen ut. De sa ingen ting om all orverskuddsprotein ble med ut, så tipper som sagt at sannheten nok ligger et sted i mellom.. ;)

Lenke til kommentar
Å du kan ikke ha i deg formye proteiner, det værste som skjer er at du pisser det utigjen.

 

Er det sant? blir ikke overskuddsproteinet metabolisert i kroppen til fett/energi? Proteiner er jo 400kcal pr100g, så bør ikke overskuddsproteiner oppføre seg som sukker i kroppen? (siden sukker også er 400kcal pr100g)

 

Nitrogenet som frigis ved forbruk av protein blir pisset ut. Så dette med at man pisser ut overskytende protein er vel som å si at man driter ut maten man spiser osv. En slags halvsannhet som de kom med på NRK en gang.

Lenke til kommentar
Å du kan ikke ha i deg formye proteiner, det værste som skjer er at du pisser det utigjen.

 

Er det sant? blir ikke overskuddsproteinet metabolisert i kroppen til fett/energi? Proteiner er jo 400kcal pr100g, så bør ikke overskuddsproteiner oppføre seg som sukker i kroppen? (siden sukker også er 400kcal pr100g)

 

Nitrogenet som frigis ved forbruk av protein blir pisset ut. Så dette med at man pisser ut overskytende protein er vel som å si at man driter ut maten man spiser osv. En slags halvsannhet som de kom med på NRK en gang.

 

Ja, alle aminosyrer er glukogene (dvs. de kan inngå som metabolitter i krebbssyklus eller glykolysen) bortsett fra leucin og lysin. Nitrogenet som blir avspaltet blir fraktet i blodet i form av alanin eller glutamin til levra. I levra blir amoniakken fra alanin&glutamin avspaltet og inngår i urea-syklus, og det er da endeproduktet i syklusen, urea, som blir skilt ut i nyrene og pisset ut :) Det av aminosyrene fra proteinet som ikke er nitrogen, vil kunne danne acetyl-CoA (som er prekursor for fettsyrer) eller gå hele veien om glukoneogenesen og danne glukose, jupp.

 

KONKLUSJON: Man kan bli feit av proteiner :yes:

Endret av pfa87
Lenke til kommentar
Ja, alle aminosyrer er glukogene (dvs. de kan inngå som metabolitter i krebbssyklus eller glykolysen) bortsett fra leucin og lysin. Nitrogenet som blir avspaltet blir fraktet i blodet i form av alanin eller glutamin til levra. I levra blir amoniakken fra alanin&glutamin avspaltet og inngår i urea-syklus, og det er da endeproduktet i syklusen, urea, som blir skilt ut i nyrene og pisset ut :) Det av aminosyrene fra proteinet som ikke er nitrogen, vil kunne danne acetyl-CoA (som er prekursor for fettsyrer) eller gå hele veien om glukoneogenesen og danne glukose, jupp.

 

KONKLUSJON: Man kan bli feit av proteiner :yes:

 

Og som en videre konklusjon av dette så kan man vel si at utsagnet om at man "bare pisser ut proteintilskuddene" slik som Puls hevder i et forsøk på å fylle sin ukentlige 30 minutters spalte bare er BS.

 

Min personlige leveregel er at hvis jeg ikke pisser gult så har jeg fått i meg for lite protein.

Lenke til kommentar

Hva med askorbinsyre? Og b-vitaminer også hvis jeg ikke tar veldig feil. Det farger jo også urinen. Mat med mye fargestoffer kan også farge urinen

Div sykdommer kan endre fargen på urinen. Urinveisinfeksjon kan føre til mørkere farge på urinen og/eller en gjennomtrengende og kvalmende lukt

 

Men så lenge man spiser og drikker det samme hver dag så funker det sikkert å bruke det som en målestokk.

 

Ble mye urin gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...