Gå til innhold

Hvordan fjerne sangstemmer?


Anbefalte innlegg

Jeg har en del sanger som jeg gjerne skulle fjernet sangstemmene fra. Dessverre finner jeg ingen programmer som har en slik funksjon. Finnes et slikt program? (hadde vært konge om det var gratis) ((Jeg har for lengst prøvd å finne instrumentale versjoner av disse sangene, men uten hell))

 

Kan noen hjelpe meg? :)

Endret av Skagen
Caps i emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette går som regel ikke an. Det du kan gjøre, er å spille av lydfilen i et flerkanals lydoppsett, og ekskludere den lydkanalen som inneholder stemmer, men dette vil ikke alltid fungere, avhengig av om filen er komprimert.

 

Edit: Tror det skal gå an ellers, men det vil kreve mye tid og arbeid på å filtrere bort stemmen. Hvilke(n) sang(er) er det snakk om?

Endret av Garanti
Lenke til kommentar
Nei, dette går som regel ikke an. Det du kan gjøre, er å spille av lydfilen i et flerkanals lydoppsett, og ekskludere den lydkanalen som inneholder stemmer, men dette vil ikke alltid fungere, avhengig av om filen er komprimert.

 

Edit: Tror det skal gå an ellers, men det vil kreve mye tid og arbeid på å filtrere bort stemmen. Hvilke(n) sang er det snakk om?

Egentlig er det flere forskjellige sanger - men den jeg helst kunne tenkt meg uten stemmer er "Blame Canada" fra South Park the Movie

 

:p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

fokalen ligger ikke over bare en frekvens.

den kan nå ganske langt,

vokalen kan ligge fra 100hz og helt opp til 1000hz.

det gjør også gitar, bass og trommer, derfor blir det veldig vansklig og fjerne noe etter master, siden du mes sannynlig også fjerner andre instrumenter..

Lenke til kommentar

Hvis vokalen ligger panorert midt i lydbildet, kan du prøve å snu fasen på den ene siden og deretter slå sammen begge sidene til en monofil. Da vil du iallfall kunne få redusert vokalen med noen db. Dette fungerer på noen spor, men langt fra alle. Du vil også sannsynligvis miste en del bass siden denne ofte også er panorert midt på. Du bør ikke ha noen forhåpninger om å fjerne vokalen helt, det er dessverre noe du må ha det originale flersporsopptaket for å gjøre.

Lenke til kommentar

Går ikke an å fjærne vokaler, men du kan fjærne sangen. Og det er dersom du har en instrumental-versjon med EKSAKT lik lyd, bortsett fra at vokalene er borte. Det du gjør da, er at du spiller av sangene helt likt, og at den ene versjonen er phaset i motsatt lydbølger. Da vil sangene nulle ut hverandre, mens vokalen vil bli igjen - fordi den har ingenting som nuller den ut. Resultatet blir ikke alltid veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Går ikke an å fjærne vokaler, men du kan fjærne sangen. Og det er dersom du har en instrumental-versjon med EKSAKT lik lyd, bortsett fra at vokalene er borte. Det du gjør da, er at du spiller av sangene helt likt, og at den ene versjonen er phaset i motsatt lydbølger. Da vil sangene nulle ut hverandre, mens vokalen vil bli igjen - fordi den har ingenting som nuller den ut. Resultatet blir ikke alltid veldig bra.

 

nope...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette har blitt spurt om tusener av ganger før og som en annen sa her på forumet er det som å fjerne melet fra en brøddeig, altså nærmest umulig. Er sangen først mikset ned til en stereofil fins det ikke noe filter som kan få bort vokalen helt, det du vil sitte igjen med er en ubrukelig sang.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...